به گزارش رسانه های بنگلادش، «محمد علی» وزیر امور خارجه این کشور صبح امروز با «آنگ سان سو چی» وزیر امور خارجه و رئیس دولت میانمار دیدار و گفتگو کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مقامات بنگلادش و میانمار در زمینه بازگشت مسلمانان آواره میانماری به کشورشان که در پی اقدمات خشونت بار ارتش و بودائیان تندرو مجبور به ترک کشور و پناه بردن به بنگلادش شدند،به توافق رسیدند.

به گزارش رسانه های بنگلادش، «محمد علی» وزیر امور خارجه این کشور صبح امروز با «آنگ سان سو چی» وزیر امور خارجه و رئیس دولت میانمار دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار در میانمار صورت گرفته و 45 دقیقه به طول انجامیده است. محمد علی پس از این دیدار گفت: «برای بازگشت آوارگان میانمار به کشورشان توافق کردیم».

در این گزارش به جزئیات بیشتری درباره زمان بازگشت مسلمانانآراکانی به سرزمین شان اشاره‌ نشده است.

این در حالی است که «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، عملکرد دولت و ارتش میانمار را در قبال اقلیت مسلمان روهینگیا «پاک سازی نژادی» خواند و اعلام کرد که کاخ سفید در نظر دارد مسئولان این پاکسازی را هدف تحریم قرار دهد.

تیلرسون روز گذشته -چهارشنبه-  با اشاره به «جنایات وحشتناکی» که ماه‌های اخیر در این میانمار  رخ داده است، گفت: «پس از تجزیه و تحلیل دقیق حقایق موجود، کاملا روشن شده است که آنچه در شمال ایالت راخین رخ داده، پاک سازی نژادی اقلیت روهینگیاست.»

همچنین به گزارش رویترز، قانونگذاران آمریکایی اوایل ماه نوامبر اعمال تحریم ها و محدودیت های سفر علیه مسئولان نظامی میانمار را پیشنهاد داده بودند.

برخی از ناظران حقوق بشر نیز ارتش میانمار را به ارتکاب اعمال وحشیانه از جمله تجاوز دسته جمعی به روهینگیاهای فراری طی عملیات پاک سازی پس از حملات مسلحانه شورشیان به 30 مرکز پلیس و ارتش متهم کردند.

پیش از این سازمان ملل متحد نیز ارتش میانمار را به پاک سازی نژادی متهم کرده بود.

براساس گزارش عفو بین‌الملل، ارتش و دولت میانمار مسئول اوج‌گیری خشونت‌های اخیر شامل کشتار مردم روهینگیا، آتش زدن روستاها و آواره کردن بیش از 617 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا است.

بنابر این گزارش، ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی جان کشته اند، اما به علت ممانعت میانمار از هرگونه تردد در مرز بنگلادش آمار دقیقی از تعداد قربانیان در دست نیست.

علاوه بر این، بیش از 300 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است. از سال 1970 تاکنون 84 درصد جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.