در حالی که اوضاع آوارگان مسلمان میانماری در اردوگاه های پناهندگان در بنگلادش تکان دهنده گزارش می شود، دولت میانمار از بیانیه شورای امنیت انتقاد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت میانمار امروز چهارشنبه اعلام کرد که بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران پناهندگان روهینگیا به شدت به رایزنی ها با بنگلادش درباره بازگرداندن بیش از 600 نفر از مسلمانان میانمار که در پی حمله ارتش از این کشور  به بنگلادش فرار کرده اند، آسیب می زند.

شورای امنیت سازمان در بیانیه ای روز دوشنبه از میانمار خواست که « توقف استفاده بیش از اندازه از زور و قدرت نظامی را تضمین کند» و «نگرانی بیش از اندازه خود را درباره نقض حقوق بشر و بدرفتاری ها در ایالت «راخین» را ابراز کرد.

«آنگ سان سوچی»  رهبر میانمار در بیانیه ای گفت که مسائلی که میانمار و بنگلادش با آن مواجه هستند را فقط در سطح دوجانبه می توان حل کرد و این مساله ای است که بیانیه شورای امنیت آن را نادیده گرفته است.

سو کی قدرت را در یک دولت غیرنظامی و مدنی با ارتش از تقریبا دو سال پیش تا کنون تقسیم کرده است.

در بیانیه سوکی آمده است که بیانیه شورای امنیت به شدت به مذاکرات دو جانبه میان بنگلادش و میانمار به شکل سریع آسیب وارد می کند.

در این بیانیه آمده است که مذاکرات با بنگلادش ادامه دارد و دولت این کشور از «ابو الحسن محمود» وزیر خارجه بنگلادش برای سفر به میانمار در روزهای 16 و 17 نوامبر دعوت کرده است ولی برخی مسئولان در بنگلادش احتمال دادند که سفر بعد از این تاریخ صورت می گیرد.

هفته پیش مسئولان بنگلادش خشم خود را  از برخی موضع گیری های دولت میانمار نشان دادند زیرا سخنگوی سو کی گفته بود که بنگلادش برای رسیدن به توافق بر سر عملیات بازگرداندن پناهندگان تأخیر می کند تا به کمک های مالی به ارزش صدها میلیون دلار دست پیدا کند.

 «شیخ حسینه واجد» نخست وزیر بنگلادش نیز برای متوقف کردن سرکوب و آزار مردم مسلمان روهینگیا، خواستار فشار بیشتر بر دولت میانمار شد.

 رسانه‌های بنگلادش در این زمینه نوشتند که شیخ حسینه واجد نخست وزیر این کشور طی سخنرانی در افتتاحیه کنفرانس پارلمانی اتحادیه کشورهای مشترک المنافع بریتانیا از نمایندگان پارلمان کشورهای این اتحادیه خواست تا فشارها بر دولت میانمار برای توقف سرکوب مسلمانان «روهینگیا» و بازگرداندن آن‌ها به کشورشان را افزایش دهند.

وی تأکید کرد کرد که سرکوب مسلمانان روهینگیا و اخراج اجباری آنها از سرزمین و خانه هایشان موجب ایجاد بی ثباتی در منطقه شده است.

در اشاره به چین نیز در بیانیه دولت میانمار آمده است که از موضع گیری برخی از اعضای شورای امنیت که به اصل دخالت نکردن در امور کشورهای دارای استقلال پایبند هستند، تقدیر می شود.

انگلیس و فرانسه به منظور راضی کردن چین و روسیه که از حق وتو برخوردار هستند از تلاش برای صدور قطعنامه امتناع کرده و به جای آن شواری امنیت با صدور بیانیه رسمی موافقت کرد.

شورای امنیت در این بیانیه از دولت میانمار خواست که عملیات نظامی خود را در ایالت مسلمان نشین«راخین» متوقف کرده و اجازه دهد صدها هزار نفر از اقلیت روهینگیا که از این ایالت به کشور بنگلادش در همجواری میانمار فرار کرده اند به خانه های خود بازگردند.

15 عضو شورای امنیت در بیانیه ای اعلام کردند که آنها «نگرانی شدید» خود را از نقض حقوق بشر در راخین از جمله جنایت هایی که نیروهای امنیتی میانمار مرتکب شدند را اعلام می کنند و خواستار تحویل مسئولان این جنایت ها به دادگاه هستند.

در این بیانیه همچنین شورای امنیت خواستار آن شد که دولت میانمار بار دیگر به زور بیش از اندازه در راخین روی نیاورد و اداره مدنی و اجرای حاکمیت قانون را دوباره در این ایالت برقرار کند.

در این بیانیه بار دیگر سه درخواست سازمان ملل که از بیش از دو ماه پیش مطرح کرده است بدون آن که توسط دولت میانمار به آنها توجهی بشود تکرار و یادآوری شد و این خواسته ها عبارتند از توقف خشونت ها و اجازه دادن به رسیدن کمک های انسانی به ایالت راخین و اجازه داده به بازگشت آوارگان از بنگلادش به راخین.

 از سوی دیگر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا با غیر قابل انکار خواندن بحران پناهجویان آراکانی، وضعیت اردوگاه‌های که این پناهجویان در آن به سر می برند را بسیار وخیم ارزیابی کرد.

«سیمون هنشاو» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور جمعیت، آوارگان و مهاجرت که در تاریخ 29 اکتبر تا 4 نوامبر از میانمار و بنگلادش بازدید کرده است در نشست خبری روزانه این وزارتخانه وضعیت اردوگاه‌های پناهجویان آراکانی را بسیار وخیم و تکان دهنده ارزیابی کرد.

وی افزود: «بحران پناهجویان غیر قابل باور است. تعداد افرادی که از 25 اوت مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند به بیش از 600 هزار نفر رسیده است. وضعیت زندگی در اردوگاه‌ها بسیار سخت است. آوارگان با سختی‌های زیادی مواجه هستند».

هنشاو با اشاره به صحبت با آوارگان آراکانی در اردوگاه‌ها گفت: «بسیاری از آوارگان در صحبت با ما از چگونه به آتش کشیده شدن روستاهایشان و جان باختن بستگانشان در مقابل چشمانشان گفتند».

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که در این سفر با مقامات دولت میانمار و همچنین رهبران آراکانی دیدار داشته است، گفت: «از دولت میانمار خواستیم تا از مردم محلی محافظت کند و موارد نقض حقوق بشر را مورد پیگیری قضایی قرار دهد».

همچنین قرار است که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا 15 نوامبر در سایه تحرکات واشنگتن برای ارائه ارائه پیش نویس تحریم ها علیه میانمار که در اصل ارتش و منافع تجاری میانمار را هدف قرار می دهد، به میانمار سفر  کند.

بنابر این گزارش، که ارتش میانمار از 25 آگوست گذشته به بهانه «مبارزه با شبه نظامیان مسلح» حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرده است. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان خود را از دست داده‌اند اما به علت ممانعت میانمار از هرگونه تردد در مرز این کشور با بنگلادش آمار دقیقی از تعداد جان باختگان در دست نیست. همچنین بیش از 300 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل شمار مسلمانانی که از 25 آگوست به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به بیش از 600 هزار نفر رسیده است.از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.