هنوز مشخص نیست که سوچی در این سفر که دولت میانمار از قبل آن را اعلام نکرده است به روستاهای روهینگیا که آتش زده شده و ساکنان اش مجبور به ترک آنها شدند می رود یا نه.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت میانمار اعلام کرد که «آنگ سان سوچی» رهبر این کشور امروز پنج شنبه به ایالت بحران زده « راخین» در غرب کشور به شکل غیرمنتظره سفر کرد؛ایالتی که از آن بیش از 600 هزار مسلمان روهینگیایی  برای فرار از عملیات نظامی ارتش علیه مسلمانان و نیز حملات بودایی ها به این اقلیت به کشور همجوار بنگلادش پناه بردند.

«زاو هتای» سخنگوی دولت میانمار به خبرگزاری فرانسه گفت:صدر اعظم( سوچی را با این لقب رسمی در میانمار می نامند)اکنون در «سیتوی» است و از آن جا به «مونگداو» و «پوتیدونگ» دو منطقه واقع در شمال ایالت راخین می رود.

هنوز مشخص نیست که سوچی در این سفر که دولت میانمار از قبل آن را اعلام نکرده است به روستاهای روهینگیا که آتش زده شده و ساکنان اش مجبور به ترک آنها شدند می رود یا نه.

این نخستین بار پس از آغاز بحران در میانمار است که سوچی از ایالت راخین دیدار می کند.

سوچی که برنده جایزه صلح نوبل است و در آوریل 2016 در میانمار به قدرت رسید یعنی همان زمان که بحران روهینگیا آغاز شد، به شدت مورد انتقاد جامعه جهانی به دلیل عدم همبستگی اش با این اقلیت قرار گرفته است.

میانمار حاضر به دادن ملیت به اقلیت روهینگیا یا به رسمیت شناختن آنها به عنوان یک اقلیت قومی نیست.

بنابر این گزارش، از ابتدای بحران از 25 آگوست گذشته تا کنون بیش از 600 هزار مسلمان روهینگیایی از میانمار به بنگلادش فرار کردند تا جان خود را نجات دهند. سازمان ملل اعلام کرده است که این مسلمانان در معرض پاک سازی قومی قرار گرفته اند و دولت میانمار را متهم می کند که باعث به راه افتادن بزرگترین موج پناهندگان در آسیا از چندین دهه تا کنون شده است. اتهامی که دولت میانمار آن را رد می کند و از عملیات نظامی ارتش این کشور علیه مسلمانان دفاع می کند و آن را واکنش مشروع به حملات شورشیان روهینگیایی در 25 آگوست می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.