تنش‌ ها میان روسیه و انگلیس به دلیل حادثه مسمومیت منتقد کرملین بار دیگر بالا گرفته است.

 

به گزارش جماران، دفتر نخست‌ وزیر انگلیس به دلیل حادثه مسمومیت «الکسی ناوالنی» منتقد کرملین با گاز نوویچوک، فشارها بر روسیه را افزایش داده و هشدار داد افراد مسئول این حادثه با «عواقبی جدی» مواجه خواهند شد. 

«دومینیک راب» وزیر خارجه از مسکو خواست به این حمله اعتراف کند و روز پنجشنبه با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود دیدار خواهد کرد تا درباره اقدامات لازم در واکنش به این حادثه تصمیم بگیرند. دفتر نخست وزیری احتمال تحمیل تحریم‌ هایی جدید و اخراج دیپلمات ‌ها را بعید ندانست. 

«بوریس جانسون» استفاده از همان سلاح شیمیایی را که در حمله با گاز سمی در سال 2018 در سالیسبوری به کار گرفته شده است، «بی‌ شرمانه» توصیف کرد و وعده داد «اجرای عدالت» را تضمین خواهد کرد. 

سخنگوی رسمی نخست وزیر گفت: «ما متعهد به همکاری با آلمان، متحدان و سایر شرکای بین ‌المللی خود هستیم تا نشان دهیم عواقبی جدی برای استفاده از سلاح‌ های شیمیایی ممنوعه وجود دارد.» 

وقتی از او درباره احتمال اعمال تحریم ‌هایی جدید بر روسیه یا اخراج دیپلمات ‌های این کشور پرسیده شد، سخنگو به صراحت مسکو را مقصر ندانست و گفت نمی ‌خواهد «به استقبال آن چه در آینده تصمیم گرفته خواهد شد، برود». 

او گفت سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی نقشی کلیدی در این تحقیقات که او به عنوان «تلاش برای قتل» توصیف کرد، ایفا خواهد کرد و گفت انگلیس به آلمان هم اعلام آمادگی کرده است که در تحقیقات همکاری می‌ کند.  

«فرناندو آریاس» دبیر کل سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی گفت سازمان او آماده «ورود به این تحقیقات» است. 

آریاس گفت: «تحت معاهده ممنوعیت تسلیحات شیمیایی، هرگونه مسمومیت فردی توسط یک عامل عصبی استفاده از سلاحی شیمیایی در نظر گرفته می ‌شود. چنین اتهامی باعث بروز نگرانی شدیدی می‌ شود. دول متعهد به معاهده ممنوعیت تسلیحات شیمیایی استفاده از سلاح‌ های شیمیایی توسط هر شخص و تحت هر شرایطی را اقدامی سزاوار سرزنش و کاملا در تضاد با قوانین مبین به دست جامعه بین ‌المللی در نظر می ‌گیرند. سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی این پرونده را زیر نظر خواهد داشت و آماده است تا برای تحقیقات وارد پرونده شده و در صورت درخواست کمک به یاری دولت ‌ها بشتابد.» 

تصور می‌ شود جانسون و راب درباره پرونده ناوالنی با «جارد کوشنر» داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، هنگام حضور او در لندن صحبت کرده‌ باشند. ناوالنی هنگام پرواز از سیبری به مسکو در 20 اوت مریض شد و بعدتر برای مداوا به برلین منتقل شد و از آن زمان تاکنون در واحد مراقبت ‌های ویژه، تحت دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارد. 

چهارشنبه گذشته «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت ناوالنی قربانی «تلاش برای قتل از طریق مسمومیت» با گاز نوویچوک بوده است و افزود هدف از این حمله «ساکت کردن» رقیب سیاسی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود. 

انگلیس اکنون مدت ‌هاست ماموران روسیه را متهم به استفاده از سم‌ های ساخته شده در دوران شوروی در حمله علیه «سرگی اکسریپال» جاسوس دو جانبه سابق کرده است که در سال 2018 در شهر «ویلتشایر» در سالزبری مورد حمله واقع شد. 

در واکنش به آن حمله، جانسون به عنوان وزیر خارجه وقت به 23 دیپلمات روسی دستور داد کشور را ترک کنند و سپس جریانی را در سراسر اروپا و آمریکا برای اخراج دیپلمات‌ های روسی به راه انداخت. 

اسکریپال و دخترش «یولیا» دو نفر از پنج تنی بودند که در ویلتشایر در تماس با این گاز سمی قرار گرفتند. هر دوی پدر و دختر هفته ‌ها برای مداوا در بیمارستان بستری بودند. 

اما «داون استورجس» شهروند 44 ساله امزبوری در ویلتشایر در ماه ژوئیه آن سال جان باخت. او به بطری عطری دست زده بود که ظاهرا محل اصلی نگهداری این سم بوده است. «چارلی رولی» شریک او نیز در اثر تماس با این ماده سمی سه هفته در بیمارستان بستری بود. 

سرگرد «نیک بیلی» کارآگاه پلیس ویلتشایر نیز وقتی برای تحقیق در محل حادثه حاضر شد در تماس با این ماده سمی قرار گرفته و نزدیک بود جان خود را از دست بدهد. 

این افسر پلیس با به اشتراک ‌گذاری توییت جانسون که خواستار اجرای عدالت شده بود، نوشت: «خیلی چیزهایی زیادی درباره این توییت می‌ خواهم بگویم. ولی نمی ‌توانم و نمی‌ خواهم.» 

سخنگوی نخست وزیر هم از مظنونان، که ظاهرا دو مامور اطلاعاتی واحد نظامی امنیت اطلاعات روسیه هستند خواست به انگلیس برگردند تا عدالت درباره آنها اجرا شود. 

سخنگو گفت: «استفاده از گاز سمی نوویچوک در خاک انگلیس اقدامی مشمئزکننده و تهوع ‌آور است. نخست وزیر با قربانیان و خانواده آنها همدردی می ‌کند و همه ما بابت استفاده مجدد از سلاح شیمیایی خشمگین هستیم. ما مصمم باقی خواهیم ماند تا درباره آن چه اتفاق افتاده عدالت را برقرار سازیم.» 

راب گفت روسیه درباره مسمومیت ناوالنی «با اتهامی آشکار مواجه است و باید درباره آن پاسخ دهد». پیش از این هم تنش‌ های بالایی میان روسیه و انگلیس وجود داشت چرا که انگلیس مسکو را متهم به تلاش برای دخالت در انتخابات سراسری 2019 کرده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.