تا انتخابات آمریکا دو ماه فرصت باقی است. ترامپ نیاز به یک موفقیت بزرگ در سیاست خارجی دارد. از سوی دیگر روسیه تماس مستقیم ایران و آمریکا را مطرح کرده است.

 

به گزارش جماران، دویچه وله گزارش داد «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه بار دیگر از آمادگی آن کشور برای برقراری تماس مستقیم بین مقامات آمریکا و ایران خبر داده است. گرچه کارشناسان امکان دست ‌یابی به یک توافق بین دو کشور را ظرف چند هفته ناممکن می ‌دانند، اما مذاکره مستقیم این دو کشور می ‌تواند گامی مهم در کسب توافق باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از آمادگی این کشور برای برقراری تماس مستقیم بین آمریکا و ایران خبر داده است. اعلام آمادگی روسیه را می ‌توان نوعی تلاش برای میانجیگری بین دو کشور تلقی کرد.

لاوروف اعلام کرد که روسیه همچنان آماده است در راستای فراهم شدن شرایط برای تماس مستقیم بین دو کشور اقدام کند.

وزیر خارجه روسیه گفته است: «ما همچنان آماده‌ ایم از گفت ‌و گوی مستقیم آمریکا و ایران حمایت و پشتیبانی کنیم. ما آماده ‌ایم تا شرایط را برای چنین گفت‌ و گویی فراهم سازیم، مشروط به آنکه هر دو طرف مایل به چنین امری باشند. همیشه بهتر است که شکایت ‌ها مستقیما طرح شوند، مستقیما شنیده شده و پاسخ داده شوند.»

این نخستین بار نیست که روسیه از فراهم ساختن شرایط تماس مستقیم بین دو کشور سخن می ‌گوید. حتی پیش از آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس  جمهور روسیه از گفت و گوی مستقیم همه اعضای دائمی شورای امنیت با ایران سخن گفته بود.

وضعیت ایران و آمریکا

تردیدی نیست که دونالد ترامپ برای بالا بردن شانس پیروزی خود در انتخابات روز 3 نوامبر (13 آبان) ریاست جمهوری در آمریکا نیاز به یک موفقیت بزرگ در عرصه سیاست خارجی دارد. چنین موفقیتی می ‌تواند یا از طریق ایجاد تحول در مناقشه با کره شمالی حاصل شود یا از طریق ایجاد چرخشی در مناقشه با ایران.

ترامپ تلاش بسیار کرد تا توافق صلح بین رژیم اسرائیل و امارات متحده عربی را به‌ مثابه چنین موفقیتی عرضه کند. اما، نگاه ‌ها معطوف به ایران و کره شمالی است.

از سوی دیگر مفسران و تحلیلگران نیز در مورد آنکه پیروزی بایدن بتواند حلال مشکلات باشد، تردید دارند.

به عنوان نمونه، «نصرت ‌الله تاجیک» سفیر سابق ایران در اردن درباره فردای پیروزی جو بایدن در انتخابات چنین اظهار نظر می‌ کند: «بایدن، ترامپی خواهد بود  که شرایط ایران را پذیرفته است و به برجام بازمی ‌گردد و بیشتر از این با ایران همکاری  نخواهد کرد.»

جو بایدن رسما اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات مجددا به برجام بازخواهد گشت. از سوی دیگر، ترامپ نیز اعلام کرده است که در صورت پیروزی، ظرف سه هفته با ایران به توافق می‌ رسد.

به باور بسیاری از مفسران در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار پس از برگزاری انتخابات آمریکا نیز نمی‌ تواند کارساز واقع شود.

در شرایطی که ترامپ نیاز به یک موفقیت سیاسی بزرگ دارد، روسیه بار دیگر پیشنهاد برقراری تماس مستقیم را مطرح کرده است.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا طرح پیشنهاد روسیه برای برقراری تماس مستقیم ایران و آمریکا راه به جایی خواهد برد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.