اپوزیسیوزن بلاروس با برگزاری اعتصاب گسترده سراسری قصد دارد فشار بر رئیس جمهور این کشور را افزایش دهد. مخالفان دولت همچنین از تاسیس یک حزب جدید خبر دادند. این در حالیست که لوکاشنکو برای دلجویی از مخالفان ایده رفراندوم را مطرح کرده است.

 

به گزارش جماران، از حدود سه هفته پیش مردم بلاروس در اعتراض به نتایجِ رسمیِ انتخاباتِ ریاست جمهوری که در 9 اوت برگزار شد، تظاهرات دامنه داری را در مینسک و چند شهر دیگرِ آن کشور به راه انداخته‌ اند. تظاهرات کنندگان خواهانِ برکناریِ «الکساندر لوکاشنکو» از ریاست جمهوری اند، زیرا معتقدند برنده واقعی انتخابات 9 اوت رقیب لوکاشِنکو، خانم «سوتلانا تیخانوفسکایا» است. برپایه نتایج رسمی انتخابات، لوکاشِنکو با بیش از 80 درصد آرا برای ششمین بار به ریاست جمهوری بلاروس انتخاب شده است. او از 20 ژوئیه 1994 یعنی بیش از 26 سال است که بر مسند ریاست جمهوری آن کشور تکیه زده است.

ناظران بین ‌المللی روند برگزاری انتخابات آن کشور را نه تنها این بار بلکه در چند دوره پیشین نیز ناعادلانه و تقلبی خوانده‌ اند. اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات اخیر را به رسمیت نشناخته و تصمیم گرفته است تحریم‌ هایی برضد عوامل سرکوب معترضان به نتایج انتخابات وضع کند.

روز یکشنبه لیتوانی و دو کشور دیگر حوزه بالتیک، یعنی لتونی و استونی اعلام کردند که 30 مسئول بلاروس از جمله رئیس جمهور این کشور اجازه ورود به این سه کشور را ندارند. این اولین اقدام تحریم از این دست در میان کشورهای اتحادیه اروپا علیه شماری از مقام ‌های بلاروس است.

رئیس جمهور بلاروس تظاهرات را به قدرت‌ های خارجی نسبت داده و معترضان را به تلاش در راه براندازی متهم کرده است. در این میان روسیه به لوکاشِنکو پیشنهاد کمک امنیتی کرده است تا بتواند بر بحران غلبه کند. 

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه با توجه به مسالمت‌ آمیز برگزار شدن تظاهرات روز گذشته در مینسک گفت که وضعیت کشور همسایه به گونه ‌ای نیست که ارسال کمک‌ های امنیتی مسکو در حال حاضر ضروری باشد. 

او می ‌گوید دخالت مستقیم روسیه در بلاروس زمانی لازم است که اوضاع در این کشور متشنج و از کنترل خارج شود. 

سخنگوی کاخ کرملین افزود ارسال نیرو به بلاروس نیازی به تائید پارلمان روسیه ندارد زیرا این اقدام جزیی از تعهدات مسکو است که پارلمان قبلا آن را تصویب کرده است. 

پوتین پیشتر اعلام آمادگی کرده بود نیروهای امنیتی وزارت کشور روسیه را در صورت نیاز به بلاروس اعزام کند و شرط این کار را درخواست لوکاشنکو عنوان کرده است.

لوکاشنکو قدرت را در کشورش را هنوز در دست دارد، اما مخالفان نیز بزرگ ترین اعتصاب تاریخ کشور خود را اعلام کرده‌ اند.

وی تحت فشار مخالفان قرار گرفته برای دلجویی از معترضان ایده همه پرسی قانون اساسی را مطرح کرد. کارشناسان و متخصصان حقوقی، از جمله قضات دیوان عالی در این کشور مسئله بازنگری در قانون اساسی را در دست بررسی دارند.

در اطلاعیه‌ اپوزیسیون ضمن دعوت به همبستگی از شهروندان بلاروس خواسته شده است که امروز سه‌شنبه اول سپتامبر (11 شهریور) کار خود را تعطیل کنند و به سرکار نروند.

همزمان با این فراخوان «ماریا کولسنیکووا» یکی از سیاستمداران شاخص اپوزیسیون و از رهبران جنبش دموکراسی بلاروس از تاسیس حزب جدیدی خبر داده است.

 

کولسنیکوا

 

این سیاستمدار 38 ساله اعلام کرد حزب جدید تحت عنوان «باهم» (Wmestje) فعالیت خواهد کرد و حزبی برای همه افرادی خواهد بود که خواهان تغییر در کشورشان هستند.

کولسنیکوا به عنوان مشاور «ویکتور باباریکو» که قصد داشت کاندیدای ریاست جمهوری بلاروس شود کار می‌کند.

باباریکو رئیس شعبه بلاروس شرکت نفتی روسی گازپروم است.

پس از اعلام کاندیداتوری باباریکو برای انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، لوکاشنکو اقدام به دستگیری او کرد. گفته شده است که دستگیری او با انگیزه سیاسی انجام گرفته است.

نیروهای امنیتی تاکنون هزاران تظاهرات کننده را بازداشت کرده‌ اند. گزارش‌ های زیادی از برخوردهای خشونت ‌آمیز، بدرفتاری و شکنجه بازداشت شدگان منتشر شده است.

امروز سه‌ شنبه اول سپتامبر سال تحصیلی جدید در بلاروس آغاز می‌ شود.

در بیانیه فراخوان اپوزیسیون برای اعتصاب گسترده و سراسری آمده است: «بیایید نشان دهیم لوکاشنکو مدیر مدرسه نیست.»

«سوتلانا تیخانوفسکایا» هم در یک پیام ویدئویی از محل تبعید خود در لیتوانی از معلمان خواست واقعیت را به دانش ‌آموزان خود بگویند.

تیخانوفسکایا مادر دو فرزند است و به عنوان معلم زبان خارجی کار کرده است. او در پیام ویدیویی خود همچنین یادآور شده است در نخستین روز آغاز مدرسه معلمان باید دوباره به چشمان والدین و فرزندان خود نگاه کنند و صداقت نشان دهند.

تیخانوسکایا قصد دارد جمعه این هفته 4 سپتامبر در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات اخیر بلاروس اطلاع ‌رسانی کند. او به دعوت نماینده استونی در سازمان ملل که از اعضای دوره‌ ای شورای امنیت است در این نشست شرکت می ‌کند. نشست ‌های شورای امنیت به دلیل رعایت توصیه ‌های بهداشتی مرتبط با شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌ شود و سیاستمدار اپوزیسیون بلاروس نیز قرار است از همین طریق در نشست روز جمعه شرکت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.