مکان: مینسک، بلاروس/ منبع: فرانس پرس

 

به گزارش جماران، یک بالگرد رئیس جمهور بلاروس را در حالیکه جلیقه ضد گلوله به تن، و کلاشینکف در دستانش داشت،  به اقامتگاهش رساند.

 

773x435_cmsv2_d8435492-6d34-5e5c-8f4f-186c83ba4b6c-4906226

 

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در حالی یکشنبه شب کلاشینکف به دست و جلیقه ضد گلوله بر تن با بالگرد به اقامتگاه خود در «مینسک» بازگشت که کمی آنطرف ‌تر ده‌ ها هزار معترض بار دیگر در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و درخواست برای برکناری وی از قدرت تجمع کرده بودند.

 

54665753_303

 

ویدیویی که در کانال تلگرام دفتر ریاست جمهوری بلاروس منتشر شد، زمامدار 65 ساله این کشور را هنگام پیاده شدن از بالگرد در اقامتگاه رسمی ‌اش به تصویر کشیده است.

فرانس پرس در گزارشی مدعی شد که لوکاشنکو پیش ‌تر همراه «نیکولای» پسر 15 ساله‌ اش با بالگرد بر فراز محلی که هواداران جنبش اپوزیسیون تجمع کرده بودند، به گشت زنی پرداخت و سپس به اقامتگاه خود بازگشت.

 

04aafccc6aae09e77c5a30e275eb1b39

 

در این ویدئو رئیس جمهور بلاروس در حالی هنگام پیاده شدن از بالگرد دیده می‌شود که جلیقه ضد گلوله به تن دارد و یک اسلحه کلاشینکف را نیز به دست گرفته است.

 

lukashenko-arrives-at-the-presidential-residence-after-the-protests-with-a-helicopter-and-a-rifle

 

یک نظامی مسلح همراه با لوکاشنکو از بالگرد بیرون آمد، دو نفر دیگر در انتظار رئیس دولت بلاروس بودند. از رئیس جمهور وزیر دفاع بلاروس استقبال کرد.

 

Lukashenko-arrived-at-his-residence-in-a-bulletproof-vest-and-with-an-automatic-rifle-in-his-hand

 

در ویدئویی دیگر که هنگام پرواز بالگرد از درون آن گرفته شده الکساندر لوکاشنکو از بالا به خیابان استقلال محل آغاز تظاهرات روز یکشنبه اشاره می ‌کند و می ‌گوید: «آنها مثل موش فرار کردند».

لوکاشنکو به ظاهر زمانی این جمله را به زبان آورده که تظاهرات کنندگان این محل را ترک کرده و تجمع اعتراضی آنها در میدان استقلال به پایان رسیده بود.

معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 9 اوت و هوداران جنبش اپوزیسیون که ضمن زیر سوال بردن انتخابات اخیر خواهان برکناری الکساندر لوکاشنکو و برگزاری انتخابات مجدد در کشورشان هستند در تداوم اجتماعات اعتراض‌ آمیز خود عصر یکشنبه با دیگر در پایتخت به خیابان آمدند و پس از راهپیمایی در خیابان استقلال، در میدان استقلال و کوچه ‌های مشرف به آن تجمع کردند.

طبق اعلام شورای امنیت و انتخابات در بلاروس، لوکاشنکو 80.1 درصد آرا را به دست آورد.

تظاهرات عصر یکشنبه از نظر وسعت و میزان شرکت کننده مانند تجمعی اعتراضی بود که هفته گذشته با حضور حدود 100 هزار نفر در خیابان‌ های مرکزی شهر مینسک برگزار شد.

 

808x454_cmsv2_1cb9296d-20ae-5b52-b6b2-7527102b5a22-4906226

 

در محدوده میدان استقلال، تماس با تلفن همراه میسر نیست و دولت از همان آغاز اعتراضات، با قطع اینترنت کوشیده تا با این تاکتیک، جلوی مبادله و ارسال عکس و صوت و ویدئو از تجمعات را بگیرد. اپوزیسیون بلاروس به معترضان توصیه کرده که برگه ‌هایی حاوی اطلاعات تماس با خانواده یا دوستان ‌شان را به همراه داشته باشند تا در صورت دستگیری، این کاغذها را زمین بیندازند یا به دیگران بدهند تا اطرافیان درباره آنها اطلاع رسانی کنند.

تظاهرات کنندگان روز یکشنبه پس از بارش شدید باران در حالی که پیش ‌تر در خیابان‌ های مرکزی پایتخت راهپیمایی کرده بودند به آرامی متفرق شدند.

لوکاشنکو روز شنبه با متهم کردن کشورهای خارجی از جمله لیتوانی و لهستان به سو‌ءاستفاده از ناآرامی ‌‌ها و تلاش برای تصرف کشور، از نیروهای مسلح بلاروس خواست از تمامیت ارضی این کشور دفاع کنند.

ادعای لوکاشنکو مبنی بر استقرار نیروهای نظامی کشورهای همسایه در مرزها و آمادگی آنها برای ورود به خاک بلاروس از سوی ناتو و دو کشور لیتوانی و لهستان رد شده است.

ناآرامی ‌های پس از انتخابات در بلاروس تاکنون دست کم 4 کشته و ده ‌ها مجروح به جای گذاشته است. بر اساس آخرین گزارش ‌ها نزدیک به هفت هزار نفر از شهروندان این کشور نیز تاکنون از سوی پلیس و نیروهای امنیتی دستگیر شده‌ اند.

در این میان، خانم «سوتلانا تیخانوفسکایا» کاندیدای انتخاباتی اپوزیسیون، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس، از مردم کشورش خواسته که به مبارزه متحد برای عدالت ادامه دهند. او گفته است: «به بلاروسی‌ ها افتخار می‌ کند که پس از 26  سال به ترس خود فائق آمده و از حقوق خود دفاع می ‌کنند.»

او همزمان تاکید کرده که در صورت برگزاری انتخابات جدید، کاندید نمی‌ شود. 

تیخانوفسکایا چند روز پس از انتخابات، از بلاروس به لیتوانی گریخت. او از مقامات لیتوانی تقدیر کرده که او را پناه دادند، اما در باره جزئیات فرار یا بازگشت احتمالی به بلاروس چیزی نگفته است.

آرای تیخانوفسکایا در این انتخابات را 10 درصد اعلام کرده ‌اند.

 

مکان: مینسک، بلاروس

منبع: فرانس پرس

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.