پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی «الکساندر لوکاشنکو»، مینسک به منطقه جنگی تبدیل شده است.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد مینسک به منطقه جنگی تبدیل شده است.

یک نفر در دومین شب اعتراض ها در بلاروس پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی «الکساندر لوکاشنکو» برای ششمین دوره پیاپی کشته شد.

هزاران نفر دیشب به خیابان ‌های مینسک پایتخت بلاروس آمدند و شعار دادند که لوکاشنکو در انتخابات مقابل رقیبش «سوتلانا تیخانووسکایا» تقلب کرده است.

شاهدان گفتند که پلیس از گلوله‌ های پلاستیکی، نارنجک‌ های بی‌ حس کننده و گاز اشک ‌آور استفاده می ‌کرد اما در مقابل تظاهرات کنندگان با سنگ و موانع دست ساز با نیروهای پلیس مقابله م ی‌کردند.

پاول، معترض 34 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «افراد زیادی مخالف لوکاشنکو هستند هدف ما عزل او است. وی شایسته ریاست جمهوری نیست.»

مشخص نیست که سوتلانا تیخانووسکایا رقیب لوکاشنکو که روز یکشنبه در انتخابات اعلام پیروزی کرده بود در چه وضعیتی قرار دارد. وی پس از برگزاری انتخابات از از لوکاشنکو خواسته بود کناره‌ گیری کند. برخی نگران امنیت وی هستند.

از سوی دیگر پلیس گفت فردی در اثر انفجار یک وسیله انفجاری در دستش جان باخت.

سخنگوی مطبوعاتی وزارت کشور بلاروس هم گفت: مردی که سعی داشت یک وسیله انفجاری را به سمت نیروهای امنیتی در خیابان «پریتسکی» در مینسک پرتاب کند، این وسیله انفجاری در دستانش منفجر شد.

وزارت کشور از مرگ این معترض خبر داد.

این وزراتخانه در ادامه افزود: «در جریان ناآرامی ها و اعتراضات مینسک در خیابان پریتسکی، جمعیت برای جلوگیری از حرکت اقدام به مسدود کردن خیابان کرده بودند. در جریان درگیری با نیروهای ویژه، که برای باز کردن این مسیر به آنجا رسیده بودند، یکی از معترضان سعی کرد یک وسیله انفجاری را در به سوی مامورین پرتاب کند که وسیله در دستش منفجر شد و این مرد دچار جراحت منجر به مرگ شد.»

گرچه روز گذشته یک سازمان حقوق بشری از کشته شدن یک معترض دیگر در نخستین شب اعتراض‌ ها خبر داده بود اما مقام‌ های رسمی بلاروس تنها مرگ یک نفر در شب دوم اعتراض ‌ها را تایید کرده‌ اند.

در عین حال گزارش شده که در منطقه فروشگاه «ریگا» در مینسک چندین انفجار رخ داده است.

گزارش شده است که به محل درگیری با معترضان در میدان پوشکین کاروان کامیون های ماموران اعزام شده و از آنجا نیروی اورژانس و خودروهای ماموران با بازداشت شدگان خارج می شوند.

نیروهای امنیتی از گلوله های پلاستیکی و نارنجک های نوری استفاده می کنند.

«نتالیا لوبنیفسکایا» روزنامه نگار نشریه بلاروسی «ناشا نیوا» در اعتراضات بر اثر اصابت گلوله ای پلاستیکی زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

هنوز از شمار زخمی ‌های اعتراض ‌های شب دوم اطلاعات رسمی منتشر نشده است.

اسپوتنیک در بلاروس نوشت: «پلیس نارنجک های نوری به سمت معترضان پرتاب کرد و در واکنش معترضان نیز بطری ها و سطل های زباله را به سمت ماموران پرتاب می کند. مردم با نیروهای ضد شورش درگیر می شوند و آنها با استفاده از سپرها از خودشان محافظت می‌کنند.»

معترضین نوعی سد از نیمکت های چوبی ساخته اند و در پشت آن ایستاده اند. چند نیمکت نیز خرد شده و از قطعات چوبی آن به عنوان سلاح استفاده می شود.

رقیب لوکاشنکو پیش ‌تر گفته بود که برای جلوگیری از «تحریکات» در تظاهرات شرکت نمی ‌کند.

تیخانووسکایا، کاندیدایی که در انتخابات روز یکشنبه شرکت داشت، همسر سرگئی تیخانوفسکی وبلاگ ‌نویس منتقد لوکاشنکو است که به دلیل شرکت در یک گردهمایی توسط مقامات بلاروس بازداشت و از شرکت در انتخابات منع شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.