مکان: مینسک، بلاروس/ منبع: راشاتودی

 

به گزارش جماران، شماری از شهروندان بلاروس در اعتراض به نتیجه انتخابات این کشور در «مینسک» با پلیس درگیر شدند.

با بسته شدن مراکز رای گیری و اعلام پیروزی «الکساندر لوکاشنکو»‌، معترضان به نتایج انتخابات در میدان «پیروزی» شهر مینسک با نیروهای پلیس ویژه درگیر شدند.

اسپوتنیک گزارش داد پرتاب نارنجک به معترضان در مینسک مشاهده می شود.

تظاهرات کنندگان خطاب به رئیس جمهور کشور شعار می ‌دادند که «جمع کن و برو».

یکی از گروه‌ هایی که سرعت اینترنت را می‌ سنجند، می ‌گویند سرعت اینترنت در بلاروس به طور محسوسی کم شده است. آنها دولت را متهم می‌ کنند که سعی در ایجاد «خلا اطلاعاتی» دارد.

گفته می شود تعدادی از معترضان بازداشت شده اند . شاهدان عینی هم از زخمی شدند چند نفر خبر می دهند. آمبولانس ها در اطراف محل تجمع هستند. .معترضان در مرکز مینسک شروع به ساختن سنگر کرده اند و شروع به ساختن سد با استفاده از سطل های زباله و سایر وسایل در خیابان ها نموده اند.

برخی در مقابل پلیس ضد شورش زانو می زنند و از آنها می خواهند که شلیک نکنند.

روز یکشنبه انتخابات ریاست جمهوری در این جمهوری برگزار شد. 5 کاندیدا در آنها شرکت کردند:  الکساندر لوکاشنکو، که برای ششمین دوره مشغول به کار است، آنا کانوپاتسایا، معاون پیشین مجلس نمایندگان مجلس، آندری دمیتریف، سرگی چرهنک ، رئیس حزب سوسیال دموکرات بلارو ، و سوتلانایا تیخانووسکایا، همسر بلاگر محبوب تیخانوفسکی که در زندان بسر می برد. 

در این انتخابات، الکساندر لوکاشنکو با 79.7 درصد آرا رئیس جمهور و رقیب او «سیوتلانا تیخانووسکایا» با 6.8 درصد نفر دوم شد .

لوکاشنکو که «آخرین دیکتاتور اروپا» لقب گرفته، طی سخنانی خود را پیروز این انتخابات خواند تا ششمین دوره زمامداری اش را در این مقام آغاز کند.

لکساندر لوکاشنکو بارها تاکید کرده بود که نمی‌تواند باور کند زنان می‌ توانند در این انتخابات پیروز شوند. وی در ماه مه (3 ماه پیش از انتخابات) گفت: «قانون اساسی ما برای زنان نیست. جامعه ما آنقدر پخته نیست که به زنان رای دهد. چون در قانون اساسی ما رئیس جمهوری قدرت زیادی دارد.»

برخی کارشناسان بر این باورند شمارش آرا در برخی صندوق ‌ها پایان نیافته است و احتمال دارد نتایج چند درصد تغییر کند، اما تاثیری در نتیجه کلی انتخابات ندارد.

در جریان برگزاری این انتخابات ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا حضور نداشتند زیرا این گروه دعوتنامه‌ های حضور در این انتخابات را به موقع دریافت نکرده بودند.

مقامات بلاروس از زمان آغاز فعالیت های انتخاباتی در ماه مه، بیش از هزار نفر را بازداشت کرده ‌اند. بخش قابل توجهی از بازداشت شدگان اهالی رسانه‌ ها بودند.

 

مکان: مینسک، بلاروس

منبع: راشاتودی

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.