پوشاندن صورت و ماسک زدن در آمریکا به اقدامی نسبتا سیاسی تبدیل شده است. دموکرات‌ ها اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان ‌های عمومی به منظور مهار همه ‌گیری را خواستارند

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، به دنبال هشدار وزارت بهداشت آمریکا در مورد مهار نشدن شیوع ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان به این بیماری، نمایندگان احزاب جمهوری خواه هم از موضع سفت و سخت خود در مورد استفاده نکردن از ماسک عقب نشینی کردند.

به رغم آمارهای خلاف واقع دولت ترامپ، شمار مبتلایان به این ویروس در بیش از نیمی از ایالت ‌های آمریکا روند صعودی داشته است.

در همین راستا، جمهوری خواهان که به ندرت از دولت ترامپ انتقاد می ‌کنند، فشارهای خود را بر رئیس جمهور افزایش داده و از وی خواستند که به عنوان الگوی جامه از ماسک بهداشتی استفاده کند. 

«لامار الکساندر» سناتور جمهوری خواه گفت: استفاده از ماسک بسیار مهم است و کارشناسان بهداشتی نیز بر استفاده از آن برای مهار و کنترل شیوع بیماری تاکید دارند. 

سناتور الکساندر افزود: ترامپ نیز هر از چندگاهی باید از ماسک در ملاء عام استفاده کند تا به ما برای رها شدن از بحث ‌های سیاسی کمک کند. 

وی گفت: منتقدین بارها به ما متذکر می‌ شوند که اگر شما حامی ترامپ هستید باید مثل وی ماسک نزنید و اگر مخالف وی هستید باید از ماسک استفاده کنید. 

«اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک آمریکا هم اعلام کرد دونالد ترامپ باید با صدور یک فرمان اجرایی مردم را به استفاده از ماسک در مکان‌ های عمومی ملزم کند و خودش هم برای اینکه به الگویی برای اجرای این فرمان تبدیل شود، از ماسک استفاده کند.

کومو در یک نشست رسانه‌ ای گفت: اگر بخواهیم این مشکل را در کشورمان حل کنیم، باید کاخ سفید وارد عمل شود. امروز به رئیس جمهور می‌گویم که اگر می‌خواهی به توقف ویروس کرونا کمک کنی باید مقامات کاخ سفید حقیقت را به مردم بگویند. گفتن حقیقت نیز با توضیح در مورد اینکه این مشکل به چه اندازه بزرگ و خطر آن تا چه اندازه واقعی است، آغاز می‌شود. رهبری اینست که بایستیم و به مردم بگوییم، ببینید که بیماری کرونا تا چه اندازه در سراسر کشور گسترش یافته است، ببینید که در کشور ما در مقایسه با سایر کشور‌ها چه اتفاقاتی می‌افتد و ببینید که کرونا چگونه به اقتصاد لطمه زده است. کرونا یک خطر واقعی به همراه دارد. برای آغاز این کار رئیس جمهور دو کار ساده می‌تواند انجام دهد. نخست اینکه با امضای یک فرمان اجرایی همه مردم را به استفاده از ماسک ملزم کند. ما چگونه به عنوان یک کشور به این نقطه رسیده ایم و هنوز این کار ساده را انجام نداده ایم؟ رئیس برای انجام این کار نیازی به تصویب قانونی در کنگره ندارد. ما دو ماه قبل این کار را در ایالت خودمان انجام دادیم. سایر ایالت‌ها که قبلا تمایلی به همکاری نداشتند و فرماندارانی که می‌گفتند استفاده از ماسک سودی ندارد نیز به تدریج این کار را انجام می‌دهند. رئیس جمهور نیز باید مانند آن‌ها به همین حس برسد و یک فرمان اجرایی برای استفاده از ماسک امضا کند و سپس خود وی نیز به عنوان الگو، به صورتش ماسک بزند.»

با توجه به عملکرد ضعیف دولت ترامپ در مهار بیماری کووید19 هفته گذشته، 36 ایالت آمریکا افزایش مبتلایان به ویروس کرونا را گزارش کردند و شمار مبتلایان تنها در دو ایالت کاهش داشته است.  

«آن اسکاچت» معاون مرکز پیشگیری و مقابله با بیماری ‌های آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد بسیاری از مردم تصور می ‌کردند اوضاع در تابستان بهتر خواهد شد و حتی این اوضاع پایان خواهد یافت. اما اوضاع نه تنها بهتر نشد بلکه حالا میزان شیوع بیشتر است و این بسیار ناامیدکننده است.

دولت ترامپ برای آنکه گستردگی شیوع بیماری را نشان ندهد اطمینان می‌ دهد آمار مرگ و میر روزانه در حال کاهش است. اما موارد جدید آلودگی به ویروس کرونا از زمان شیوع این ویروس در آمریکا بی سابقه است و به بیش از 40 هزار مورد در سطح ملی رسیده است. 

برخلاف دموکرات ها، دونالد ترامپ در مکان‌های عمومی با ماسک ظاهر نمی‌شود. در مقابل جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ ها در انتخابات ریاست جمهوری ماسک می ‌زند. این رویکرد در میان مردم آمریکا نیز قابل مشاهده است. طبق نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پیو سه چهارم دموکرات‌ ها می ‌گویند به طور مرتب در مراکز تجاری و مغازه ‌ها ماسک می‌زنند. در مقابل تنها نیمی از جمهوری خواهان از ماسک استفاده می ‌کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.