پنهان‌ کاری دولت ترامپ در شیوع ویروس کرونا و نادیده گرفتن گزارش ها باعث شده که اکنون این کشور شاهد آمار بالای مبتلایان و قربانیان باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت در آن زمان که دونالد ترامپ خود را رئیس جمهور وقت جنگ اعلام کرد - و کرونا را دشمن نامید - آمریکا شاهد این بود که مردم این کشور بیش از جنگ های کره، ویتنام، افغانستان و عراق جان خود را از دست می دهند..

این کشور مجموعه ای از اقدامات زمان جنگ را که هرگز در تاریخ آمریکا بکار گرفته نشده است اتخاذ کرده است - ممنوعیت ورود مسافران از دو قاره، تبدیل تجارت به یک صنعت تقریبا متوقف شده، تبدیل تولید تجهیزات پزشکی به اصلی ترین فوریت و خانه نشین کردن 230 میلیون آمریکایی. همه اینها تلاش برای زنده ماندن از حمله توسط یک دشمن نادیده است.

علیرغم این اقدامات و سایر اقدامات جدی، ایالات متحده احتمالا به عنوان کشوری که ظاهرا برای جنگ با یک ویروس همه گیر کاملا آماده بود، توسط کروناویروس سقوط می کند، و با تلفات سنگین تری از هر کشور دیگری روبرو می شود.

لازم نبود چنین اتفاقی بیفتد. آمریکا اگرچه کاملا آماده نشده بود، اما از تخصص، منابع، برنامه ها و تجربیات اپیدمیولوژیک بیشتری نسبت به ده ها کشور برخوردار بود که در نهایت در نجات آن از ویروس بسیار بهتر عمل می کردند.

این شکست باعث پژواک همان دوره منتهی به 11 سپتامبر می شود: زنگ هشدارهایی از جمله در بالاترین سطوح دولت به صدا در آمد، اما رئیس جمهور آنها را نادیده گرفت تا اینکه دشمن در حال حاضر ضربه اش را زد.

دولت ترامپ در تاریخ 3 ژانویه نخستین هشدار رسمی خود را از شیوع کروناویروس در چین دریافت کرد. طی چند روز، آژانس های جاسوسی ایالات متحده با اعلام هشدار درباره کروناویروس- اولین مورد در میان بسیاری موارد - جدی بودن تهدید آن را به ترامپ خبر دادند.

سازمان‌ های اطلاعاتی در این گزارش‌ ها ماهیت و شیوع جهانی ویروس و اقدام چین در کمتر نشان دادن شیوع و شدت آن و همچنین نیاز احتمالی اقدامات دولت برای مهار آن را به تصویر کشیدند. اما در مقابل ترامپ تصمیم گرفت که این گزارش‌ ها را نادیده بگیرد و یا جدی بودن آنها را مطرح نکند. 

یکی از مقاماتی که با واشنگتن پست صحبت کرده، گفته است: «شاید دونالد ترامپ چنین انتظاری نداشت، اما بسیاری از افراد دیگر در دولت بودند که چنین انتظاری داشتند. آنها فقط نتوانستند او را به انجام کاری در این زمینه وادار کنند. سیستم چشمک قرمز می‌ زد.»

چنین اشاره‌ ای نشان می‌ دهد که از نظر دستگاه‌ های اطلاعاتی آمریکا، اوضاع حتی از ماه ژانویه هم در حالت بحرانی بوده است و نیازمند توجه این کشور برای اتخاذ تدابیر جدی؛ در حالی که در همان هفته‌ ها، ترامپ و مقامات دولت او احتمالی برای چنین گستردگی قائل نبودند. 

کارکنان کاخ سفید هم جواب سر بالا می دادند و مردم را به اظهارات سخنگوی کاخ سفید در این زمینه حواله دادند که در آن به تحسین از اقدامات دونالد ترامپ می‌ پردازد: «رئیس جمهور ترامپ اقداماتی تاریخی و تهاجمی را برای محافظت از سلامتی، ثروت و ایمنی مردم آمریکا اتخاذ کرده است، در حالی که رسانه‌ ها و دموکرات‌ ها تصمیم گرفتند فقط روی سیاست‌ های احمقانه یک استیضاح شرم‌ آور تمرکز کنند.»

یک منبع آگاه به واشنگتن پست گفته است که در ماه ژانویه و فوریه، گزارش‌ های مربوط به تهدید ناشی از ویروس کرونا با کمیته‌ های اطلاعاتی کنگره نیز در میان گذاشته شده است. 

این منبع آگاه گفته است که گزارش‌ های اطلاعاتی پیش‌ بینی نکرده‌ اند که چه زمانی ویروس، آمریکا را از خود متاثر خواهد کرد و یا چه اقداماتی در پاسخ به چنین تهدیداتی باید اتخاذ شود. اما در این گزارش‌ ها شیوع ویروس در چین و سپس سایر کشورها بررسی شده و هشدار داده شده است که مقامات چینی در پی به حداقل رساندن تبعات این «ضربه» هستند.

دستیارهای ترامپ در داخل دولت بیهوده سعی کردند او را نسبت به جدی بودن ویروس متقاعد کنند. دو مقام بلندپایه دولت گفته‌ اند وزیر بهداشت و خدمات انسانی تا 18 ژانویه قادر به گفت‌ و گو با ترامپ درخصوص ویروس کرونا نبودند، زمانی که او در این خصوص صحبت کرده و هنگام طرح مسائلی در خصوص ویروس کرونا، ترامپ صحبت او را قطع کرد تا بپرسد فروش محصولات سیگار‌های الکترونیکی چه زمانی از سر گرفته می‌ شود. 

در اواخر ماه ژانویه، در تلاش برای متقاعد کردن افراد بلندپایه دولتی در خصوص اهمیت رصد کردن وضعیت گسترش ویروس کرونا، دستیاران ترامپ با مسئول دفتر ترامپ «میک مالوینی» ملاقات کردند. دو تن از مقامات کاخ سفید تاکید کرده بودند که اگر کاخ سفید با جدیت با موضوع ویروس برخورد نکند، این موضوع برای ماه‌ ها در راس مسائل باقی خواهد ماند و ترامپ در خطر از دست دادن انتخاب مجدد خواهد بود.

مالوینی پس از آن جلسات منظمی را برگزار کرد، هرچند مقامات به واشنگتن پست گفتند که ترامپ موضوع ویروس کرونا را جدی نمی‌ گرفت زیرا فکر نمی‌ کرد که کرونا به طور گسترده در ایالات متحده منتشر شده باشد.

به نظر می‌ رسد که رئیس جمهوری آمریکا تهدید ویروس را با توجه به اطلاعاتی که توسط رئیس‌ جمهور چین مطرح می‌ شد، جدی نمی‌ گرفت. دولت چین، طی هفته‌ های اول پس از شیوع این ویروس در چین، دائما سعی در مخفی کردن تاثیرات و گسترش آن در کشور داشت. 

این موضوع باعث گمراهی و سردرگمی در خصوص ارزیابی تاثیرات این ویروس و اتخاذ تصمیمات جدی توسط کشورهای دیگر برای جلوگیری از گسترش آن بود. بسیاری هم اکنون چین را به دلیل رفتار و سیاست‌ های هفته‌ های اول پس از انتشار ویروس کرونا در این کشور، مورد انتقاد قرار می‌ دهند. 

حتی پس از اصرار برخی از مشاورانش مبنی بر اینکه چین داده‌ های نادرستی در مورد عفونت و میزان مرگ و میر بیماری ارائه می‌ دهد، ترامپ رسما در اواخر ژانویه از چین در مورد ویروس کرونا تمجید کرد. در جلسه ماه فوریه، ترامپ اظهار داشت که اگر او فشار بیشتری به رئیس‌ جمهور چین وارد کند، پکن کمتر احتمال دارد که چگونگی برخورد با این شیوع را به اشتراک بگذارد.

با این وجود ، 70 روز از زمان آن ابلاغیه اولیه به ترامپ گذشت تا او بالاخره آن را به عنوان یک تهدید دور و به خوبی تحت کنترل اعلام کرد. اما این ویروس به عنوان یک نیروی کشنده عمل کرد که ده ها هزار نفر از شهروندان را می کشد.

ادعاهای بی اساس ترامپ در آن هفته ها، از جمله ادعای وی مبنی بر از بین رفتن ویروس «به طرز معجزه آسایی»، موجب سردرگمی مردم شده و با پیام های فوری کارشناسان بهداشت عمومی مغایرت داشت.

رفتار و سخنان رئیس جمهور صرفا یک لایه قابل مشاهده در بالاترین سطوح از عمیق ترین اختلال در عملکرد دولت بود.

مهمترین نتیجه این گمراهی، شکست تلاش ها برای ساخت کیت های آزمایش های تشخیصی است که می توانست به صورت انبوه در سراسر ایالات متحده تولید و توزیع شود.

سایر نارسایی های موجود در سیستم هم نتیجه این بی توجهی ترامپ به گزارش های آژانس های اطلاعاتی است.

هرگز نمی توان معلوم کرد که با پاسخی منسجم تر، فوری و مؤثرتر، می شد از هزاران مورد مرگ و میر، یا میلیون ها مورد ابتلا جلوگیری به عمل اورد. اما حتی در حال حاضر ، نشانه های بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه مدیریت بحران توسط دولت ترامپ عواقب بالقوه مخربی داشته است.

حتی پایگاه طرفدار رئیس جمهور نیز مقابله با این واقعیت را آغاز کرده است. در اواسط ماه مارس ، هنگامی که ترامپ دوباره خود را رئیس جمهور وقت جنگ معرفی می کرد و به طرز موقت از مردم می خواست برای کمک به کند شدن شیوع ویروس کمک کنند، رهبران جمهوری خواهان در حال جمع آوری داده های یک نظرسنجی آشکار بودند که نشان می داد ترامپ حامیان خود را وارد احساس دروغین امنیت در این کشور می کند که یک تهدید کشنده است.

این نظرسنجی نشان داد جمهوری خواهان بیش از دموکرات ها تحت تاثیر تصویر کشنده ترامپ از ویروس و پوشش نسبتا شرم آور اخبار در فاکس نیوز و دیگر شبکه های محافظه کار قرار گرفته اند. 

اما رئیس جمهور به ناگاه تغییر موضع داد. اکنون ترامپ از افزایش یک‌ باره شمار قربانیان می‌ گوید.

شمار مبتلایان به بیماری کرونا در آمریکا به بیش از 311 هزار نفر رسیده است. شمار قربانیان کرونا در آمریکا از مرز 8400 نفر عبور کرده است.

در چنین شرایطی ترامپ از ایام سخت و وحشتناک سخن می‌ گوید. او گفته  است: «ما به روزهایی نزدیک می‌ شویم که بسیار وحشتناک خواهند بود.»

او در کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید خطاب به خبرنگاران و مردم آمریکا گفت: «این روزها قربانیان زیادی بر جای خواهند نهاد.»

ترامپ در سخنرانی خود گفت: «ما شاید هرگز چنین اعداد و آماری را تجربه نکرده باشیم. شاید در دوره جنگ‌ ها این تعداد قربانی داده باشیم، در جریان جنگ جهانی اول یا جنگ جهانی دوم.»

رئیس جمهور آمریکا گفته است که دو هفته آینده اوضاع به‌ شدت رو به وخامت خواهد نهاد. این در حالی است که اوضاع در برخی از نقاط آمریکا و از جمله در ایالت نیویورک بسیار وخیم و بحرانی گزارش شده است.

روزانه 2600 قربانی؟

کارشناسان در آمریکا پیش بینی کرده‌ اند که شمار قربانیان کرونا در این کشور طی 10 روز آینده افزایش زیادی خواهد داشت. افزایش شمار قربانیان کرونا در آمریکا به‌ رغم پیش بینی و اجرای محدودیت‌ های ناظر بر تردد در این کشور روی خواهد داد.

«دبورا بریکس» مشاور ترامپ در بخش مبارزه با کرونا در ارزیابی خود از مرگ روزانه 2600 نفر در آمریکا تا اواسط ماه آوریل خبر داده است.

بر اساس ارزیابی دانشگاه واشنگتن، شمار قربانیان کرونا در آمریکا تا پایان ماه آوریل به 70 هزار نفر خواهد رسید.

کارشناسان موسسه «معیارهای تندرستی و ارزیابی بیماری‌ ها» در دانشگاه واشنگتن در سیاتل پیش بینی کرده‌ اند که تعداد قربانیان کرونا در آمریکا تا ماه ژوئن به 90 هزار نفر افزایش یافته و در آن حد تثبیت شود.

اوضاع در ایالت نیویورک وخیم‌ تر از سایر نقاط آمریکا گزارش شده است. تاکنون 113 هزار نفر تنها در این ایالت مبتلا به کرونا شده‌ اند و 3600 نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌ اند.

«اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک گفته است که مسئولان این ایالت خود را برای نقطه اوج شیوع بیماری کرونا آماده می‌ کنند.

همه اینها را مدیون ترامپ هستیم!

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.