دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر عربستان سعودی را تحقیر کرد و وابستگی این کشور را به آمریکا به رخ اش کشید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری ریل کلیر پالیتیکس گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با لحن و زبان انتخاباتی به اهانت هایش به هم پیمانان آمریکا و در صدر آنان عربستان سعودی ادامه می دهد.

ترامپ در چارچوب کارزار انتخاباتی 2020 به فلوریدا رفت.

وی در این تجمع خطاب به هوادارانش گفت: «کشورهایی مانند عربستان سعودی بسیار ثروتمند هستند و چیزی هم جز پول ندارند. معتقدم آنان می توانند در برابر دفاع، پول بدهند؛ درست است؟ و آنان این کار را خواهند کرد... آنان مقادیر زیادی تجهیزات (نظامی) می خرند و 450 میلیارد دلار پول می دهند. 450 میلیارد دلار. ما کشورهای زیادی داریم که از آنان دفاع می کنیم و آنان به ما احترام نمی نگذارند و حتی به صراحت بگویم زمانی که از آنان درخواست می کنم به من نگاه می کنند و می گویند حیرت آور است؛ کسی از ما چنین چیزی نخواسته بود. آنها این سخن را به صراحت نمی گویند، باهوشند اما می توانی این را احساس کنی بنابراین کشورهای زیادی هستند که ما از آنان دفاع می کنیم ما از اروپا دفاع می کنیم و آنچه رخ می دهد عادلانه نیست. آنان آن چنانکه باید و شاید پول نمی دهند.»

دو هفته پیش هم او در سخنرانی اش در ویسکانسین به عربستان تاخته بود. آن زمان او گفته بود: «به عربستان سعودی نگاه کنید، کشوری که بسیار ثروتمند است. ما از آنها دفاع می‌کنیم. ما به عربستان سعودی یارانه می‌ دهیم. آنها به جز پول، چیز دیگری ندارند. درست است؟ اما ما به آنها یارانه می‌ دهیم. و آنها از ما خیلی خرید می‌ کنند، آنها 450 میلیارد دلار از ما خریدند. شما می دانید، افرادی در آمریکا هستند که خواهان توقف مراودات ما با عربستان سعودی هستند. اما آنها 450 میلیارد دلار به ما اختصاص دادند و من نمی‌ خواهم این پول را از دست بدهم. درباره ارتش باید بگویم که ما به عربستان یارانه می‌ دهیم.»

او افزود: «من با پادشاه (ملک سلمان) تماس گرفتم. من پادشاه را دوست دارم. من گفتم «پادشاه»، که ما داریم همه چیزمان را به دلیل دفاع کردن از شما از دست می‌ دهیم و شما پول زیادی دارید. این درست است. و او به من گفت «اما چرا شما با من تماس می‌ گیرید (و این حرف‌ ها را به من می‌ زنید) هیچ کس تاکنون چنین تماسی با من نگرفته بود. «من به او گفتم که چون آنها احمق بودند! ما برای انعقاد قرارداد با عربستان تلاش می کنیم. جاهای بسیار زیادی. جاهای بسیار زیادی. بگذارید صادقانه چیزی را به شما بگویم. این کار راحت تر از جمع آوری 113.57 دلار از مستاجری در یک جای بد در نیویورک است. و امنیت آن هم بیشتر است.»

پیش از سخنرانی های فلوریدا و ویسکانسین نیز ترامپ سال گذشته در تجمعات انتخاباتی در ویرجینیا و می سی سی پی و جاهای دیگر به سعودی اهانت کرده بود.

او پیش از این هم بارها با ادبیات تحقیر آمیز به عربستان سعودی یادآور شده بود که «اگر آمریکا نباشد، عربستان سعودی دوام نمی‌ آورد.»

ترامپ این اهانت ها را وسیله ای برای جمع کردن پول و رای در انتخابات می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.