مکان: نیویورک، آمریکا/ منبع: خبرگزاری آناتولی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گروهی از مخالفان طرح به اصطلاح «صلح خاورمیانه» «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هنگام سخنرانی «محمود عباس» رئیس دولت فلسطین در شورای امنیت مقابل ساختمان سازمان ملل در نیویورک تظاهرات کردند.

«دیاپ مصطفی» عضو مرکز جامعه فلسطینیان آمریکایی (PACC) در «نیوجرسی» در این زمینه به خبرنگار آناتولی گفت: «این طرح نقض آشکار حقوق فلسطینیان است. از جامعه بین‌ المللی می‌ خواهیم با حمایت از حقوق فلسطینیان مسئولیت خود در قبال قوانین و حقوق بین الملل را انجام دهند»

در این تظاهرات یهودیان ضد صهیونیسم نیز حضور داشتند و در شعارهای خود از فلسطین آزاد حمایت کرده و خواستار پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی شدند.

نخستین نشست شورای امنیت بعد از رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن» ترامپ برگزار شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست گفت: نقشه‌ ای که طرح صلح آمریکا ارائه کرده است، نه نقشه یک کشور برای فلسطین بلکه یک قالب پنیر سوئیسی سوراخ سوراخ است.

به گفته محمود عباس، هدف از ارائه این طرح که او آن را «نژادپرستانه» نامید، حذف قضیه فلسطین است.

عباس نقشهای را که ترامپ چندی پیش در توئیتر به عنوان مرزهای اسرائیل و فلسطین بر اساس طرح «معامله قرن» منتشر کرد، به حاضران در نشست شورای امنیت نشان داد و گفت این طرح و این نقشه که مناطق زندگی فلسطینیان را به نقاطی در محاصره یهودی‌ نشین‌ ها در کرانه باختری مبدل کرده، قابلیت اجرایی ندارد.

وی گفت: «به نام ده میلیون فلسطینی به شورای امنیت آمده‌ ام تا صلح‌ را طلب کنم و نه هیچ چیز دیگر.»

ابومازن افزود اما طرح معامله قرن، «یکجانبه، مغایر با قطعنامه‌ های بین‌ المللی و متضاد با ابتکار صلح عربی است؛ حقوق ملت فلسطین را برای برخورداری از استقلال و کشور نقض می‌ کند؛ شهرک های یهودی‌ نشین  را قانونی، و اراضی فلسطین را مصادره می‌ کند.»

محمود عباس از شورای امنیت و جامعه جهانی خواست طرح آمریکا را نادیده گرفته و هیچ بخشی از آن را مشروع یا اساس مرجعیت بین‌ المللی برای صلح در خاورمیانه ندانند.

محمود عباس این را نیز گفت که می‌داند طرحی که به نام دولت آمریکا ارائه شده، چیزی نیست که حتی خود ترامپ به آن باور داشته باشد. 

ابومازن در پایان تاکید کرد که عدم پذیرش طرح آمریکا به این معنی نیست که فلسطینیان رو به سوی خشونت دارند.

اما «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل که در پاسخ به اظهارات محمود عباس در نشست شورای امنیت سخنرانی کرد، گفت اگر عباس برای انجام مذاکرات با اسرائیل جدیت دارد، به جای آمدن به نیویورک خوب بود که الان در قدس می‌ بود و توصیه اکثر کشورهای عرب را که از او خواسته‌ اند به مذاکرات مستقیم با اسرائیل بازگردد، اجرایی کند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در آغاز نشست شورای امنیت از احتمال تشدید خشونت پس از ارائه طرح صلح آمریکا ابراز نگرانی کرد.

گوترش گفت تنش در خاورمیانه بالا گرفته؛ شرایط در یمن، لیبی و سوریه همچنان وخیم است و این وضع نیاز به دستیابی به راه حلی برای مساله فلسطین را مورد تاکید قرار می‌ دهد.

 

مکان: نیویورک، آمریکا

منبع: خبرگزاری آناتولی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.