براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به 7,739,931 نفر رسید.

 

به گزارش جماران، دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا از جان باختن 839 فرد دیگر طی 24 ساعت گذشته در آمریکا، به علت آلودگی به کرونا خبر داد.

براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، تا به این لحظه 2 میلیون و 116 هزار و 922 نفر در آمریکا به بیماری کووید19 مبتلا شده اند که از این تعداد 116 هزار و 825 نفر جان خود را از دست داده اند و  841 هزار و 934 نفر نیز بهبود یافته اند.

مقررات رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بسیاری از کشورها هنوز به قوت خود باقیست.

براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به 7,739,931 نفر رسید. شمار بهبودیافتگان از ویروس کووید19 در جهان 3 میلیون و 966 هزار و 262 نفر و شمار جان ‌باختگان 428 هزار و 337 نفر است.

 

آمار جهانی کرونا

 

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

تاکید سازمان جهانی بهداشت: ارائه برابر و عادلانه واکسن کرونا 

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد باید شمار بیشتری از رهبران جهان به صف کسانی بپیوندند که تعهد داده‌ اند واکسن مقابله با کووید19 به ‌عنوان یک کالای عمومی و غیررقابتی در سطح بین ‌المللی تولید خواهد شد.

«تدروس آدانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در جریان کنفرانس خبری خود تاکید کرد باید عزمی جهانی برای ارائه برابر و عادلانه واکسن احتمالی کرونا به وجود بیاید، حتی پیش از آن‌ که خود واکسن تولید شود.

تدروس می‌ گوید «بسیاری از رهبران جهان این ایده که واکسن باید یک کالای عمومی بین ‌المللی باشد را اشاعه کرده ‌اند، اما تاکید بر این مهم باید همچنان ادامه یابد».

او افزود باید شمار بیشتری از رهبران جهان به این گروه بپیوندند: «ما واقعا به یک تعهد سیاسی بین‌ المللی نیاز داریم، حتی پیش از آنکه واکسن تولید شود».

سخنان تدروس در واکنش به گمانه ‌زنی ‌ها و پرسش‌ هایی مطرح ‌شده پیرامون دسترسی برابر به واکسن احتمالی و این ‌که ممکن است برخی کشورها از ارائه عمومی آن به‌ خصوص به کشورهای فقیرتر خودداری کنند، مطرح شده ‌است.

دو هفته پیش نیز ده ‌ها کشور و خود سازمان بهداشت جهانی خواستار «مالکیت عمومی» واکسن، داروها و ابزارهای آزمایشی برای مقابله با کرونا شده بودند.

البته هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با کووید19 تولید نشده است، اما طی ماه‌ های اخیر بر شمار کاندیداهای احتمالی در مراحل کارآزمایی بالینی افزوده شده‌ است.

در حال حاضر 10 کاندیدا از سوی سازمان جهانی بهداشت به ‌عنوان واکسن ‌هایی که در مرحله آزمایش روی انسان ‌ها هستند ثبت شده ‌است.

 

شیوع مرگبار کرونا در آمریکای شمالی و جنوبی

در عین حال «مایک رایان» کارشناس موارد اضطراری در سازمان جهانی بهداشت جهانی هشدار داد که آمریکای شمالی و جنوبی به کانون اصلی شیوع کرونا بدل شده ‌اند.

مایک رایان اظهار داشت وضعیت در برزیل اکنون، یکی از کانون های اصلی گسترش کرونا، به ویژه در مناطق پرجمعیت این کشور به طور مضاعفی مایه نگرانی است.

وی اضافه کرد شبکه درمانی در برزیل در تلاش است تا با همه توان با شیوع این بیماری همه گیر مقابله کند و هم اکنون 90 درصد از ظرفیت این شبکه پر شده است.

برزیل با توجه به شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در رتبه دوم قرار دارد. بیش از 800 هزار مبتلای قطعی در برزیل وجود دارد و شمار قربانیان نیز بیش از 41 هزار نفر اعلام شده است.

سازمان بهداشت جهانی هم می ‌گوید در مکزیک 130 هزار مبتلای قطعی به کرونا ثبت شده است و بیش از 15 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

 

​رنگین پوستان​، قربانیان اصلی موج دوم کرونای آمریکا هستند

دکتر «ریچارد بِسِر» سرپرست سابق مرکز کنترل بیماری‌ ها در آمریکا در گفت و گو با سی ان ان گفت: وقتی از بیماری‌ های همه گیر سخن گفته می ‌شود باید توجه داشت که این بیماری ‌ها به مناطق مختلف جهان می ‌رسد، اما سرعت شیوع آن در کشور‌ها و مناطق مختلف، متفاوت است. از این رو، در ایالت ‌هایی در داخل آمریکا می‌ بینیم که شمار موارد ابتلا به کووید19 به صورت قابل توجهی کاهش یافته است. این وضعیت در ایالت‌ هایی است که سیاست بازگشایی فعالیت‌ ها و کسب و کار‌های مردم با تاکید بر ملاحظات سلامت عمومی و طی شدن این افراد به صورت بسیار آهسته بوده است. این کار، خوب بوده است و باید هم همینطور باشد. آنچه مرا به شدت نگران می ‌کند وضع ایالت ‌هایی است که موارد ابتلا به کووید19 در حال افزایش است. بزرگترین نگرانی بنده درباره وضعیت گروه‌ هایی است که بیشترین ضربه را از این بیماری خورده اند. منظورم سیاهپوستان و لاتین تبار‌ها و سرخ پوستان و افراد کم درآمد امریکایی است. با بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی، بیشترین و بالاترین آمار مرگ و میر را در میان این گروه ‌ها شاهد خواهیم بود.

 

تمدید وضعیت هشدار در ونزوئلا برای سومین بار

دولت ونزوئلا وضعیت هشدار را که امروز برای مقابله با شیوع کرونا اعلام کرده بود برای یک ماه دیگر تمدید کرد و بدین ترتیب ابزار قانونی برای تمدید تدابیر قرنطینه توسط مقامات فراهم شد.

با این تصمیم می ‌توان تهدید‌های مرتبط یا کرونا را کاهش داد.

این سومین بار است که وضعیت هشدار در ونزوئلا تمدید می ‌شود. کاراکاس از روز 1 ژوئن اقدام به کاهش محدویت‌ ها نموده است.

وضعیت هشدار اختیارات ویژه ‌ای به «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور می‌ دهد. این وضعیت به او اجازه داد که روز 17 مارس برای 30 میلیون شهروند ونزوئلایی قرنطینه اجباری اعلام نماید.

بر اساس آمار رسمی، تاکنون 2879 نفر در ونزوئلا به کرونا مبتلا شده اند که از این میان 23 بیمار نیز فوت کرده اند.

 

افزایش شمار مبتلایان و تلفات در آلمان

موسسه روبرت کخ آلمان اعلام کرد شمار مبتلایان به این کشور با احتساب 348 مورد مبتلای جدید به 187251 نفر رسید و شمار تلفات با احتساب 18 نفر دیگر به 8863 نفر رسید.

 

نخست ‌وزیر ایتالیا 3 ساعت به پرسش‌ های دادستان درباره مقابله با کرونا پاسخ داد

«جوزپه کنته» نخست وزیر ایتالیا به مدت نزدیک به 3 ساعت به پرسش های دادستان شهر «برگامو» در شمال این کشور در مورد واکنش دولت به شیوع کرونا پاسخ داد.

«ماریا کریستینا روتا» دادستان برگامو در حال تحقیق درباره تاخیر در اعلام وضعیت «قرمز» در بخش هایی از شمال ایتالیا در ماه مارس و همزمان با شیوع کووید19 است. او قرار است توضیحات «روبرتو اسپرانزا» وزیر بهداشت و «لوچانا لامورجزه» وزیر کشور را نیز بشنود.

برگامو در هفته های ابتدایی همه گیری کرونا در ایتالیا به یکی از کانون های اصلی شیوع این ویروس در این کشور تبدیل شده بود.

دولت مرکزی ایتالیا و مسئولان منطقه لومباردی یکدیگر را مسئول تاخیر در اعلام وضعیت «قرمز» می‌ دانند.

تحقیقات دادستان برگامو مشخص خواهد کرد که وظیفه اعلام وضعیت «قرمز» در بخش هایی از منطقه لومباردی در فاصله بین روزهای 3 تا9 مارس برعهده دولت جوزپه کنته بوده است یا مسئولان این منطقه.

 

خروج پوتین از قرنطینه خانگی

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پس از هفته ‌ها قرنطینه خانگی در این کشور برای اولین بار برای شرکت در مراسم روز ملی روسیه در انظار عمومی ظاهر شد.

این هفته قرنطینه خانگی و محدودیت فعالیت‌ های اقتصادی در مسکو، پایتخت روسیه لغو شد هر چند شمار مبتلایان به کرونا در این کشور بسیار بالاست.

وضعیت مسکو همچنین باعث سردرگمی شده است زیرا «سرگئی سوبیانین» شهردار، از مردم خواسته است تا در تعطیلات سراسری امروز به مناسبت روز روسیه همچنان در خانه بمانند.

تعطیلات بعدی روز 24 ژوئن به مناسبت پیروزی در جنگ جهانی دوم خواهد بود و شهردار همچنین خواستار آن شده که ساکنان پایتخت در آن روز هم از خانه خارج نشوند.

حدود 510 هزار نفر در روسیه به کرونا مبتلا هستند که پس از آمریکا و برزیل بالاترین آمار ابتلا در جهان است.

 

بازگشت کرونا به پکن

مقام های بهداشتی چین امروز شنبه از شناسایی 11 مورد ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته خبر دادند.

تمام 6 مورد داخلی، در پکن پایتخت چین شناسایی شده اند که زنگ خطری برای احتمال شیوع مجدد کرونا در این شهر بزرگ است.

مقامات بهداشتی چین همچنین اعلام کردند 7 مورد «ناقل خاموش» در روز گذشته در چین شناسایی کرده اند.

روزهای پنجشنبه و جمعه نیز 3 مبتلا به کرونا در پکن شناسایی شده بودند.

شمار کل مبتلایان به کرونا در چین تاکنون به 83075 تن، شمار متوفیان 4634 تن و بهبود یافتگان هم به 78367 تن رسیده است.

 

تعطیلی چند بازار غذایی پکن

به دنبال گزارش شدن موارد جدید ابتلا به کرونا در پکن، شش بازار عمده فروشی مواد غذایی در پایتخت چین تعطیل شده و طرح بازگشایی برخی مدارس به تعویق افتاده است.

 

اتخاد راهکارهای جدید وزارت بهداشت افغانستان

مسولان وزارت بهداشت افغانستان می گویند راهکارهای جدیدی را اتخاذ کرده اند که می تواند کرونا را در این کشور شکست بدهد.

دکتر «جواد عثمانی» سرپرست این وزارتخانه که در راس یک هیئت بلند رتبه به شهر جلال آباد سفر کرده بود در یک نشست خبری گفت به کمک همکاران بین المللی یک طرح را که دارای پنج بخش مهم است آماده نموده که بر اساس آن می تواند کرونا را در کشور شکست بدهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.