کرونا همچنان در آمریکا می تازد و تا کنون بیش از 30 هزار نفر را قربانی کرده است. مبتلایان در آمریکا نیز از 631هزار نفر فراتر رفته است.

 

به گزارش جماران، شمار قربانیان ویروس کرونای جدید (کوویدـ19) در آمریکا به 30 هزار و 925 تن رسیده است.

دانشگاه «جان هاپکینز» آمریکا امروز پنجشنبه 16 آوریل اعلام کرد: تعداد فربانیان ویروس جدید کرونا (کوویدـ19) در آمریکا به 30 هزار و 844 تن رسیده است.

بر این اساس، شمار مبتلایان به این ویروس در آمریکا نیز به 639هزار نفر افزایش یافته است.

از سوی دیگر، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا آمار احتمالی مبتلایان و قربانیان ناشی از کرونا را به آمار رسمی علاوه کرد. بر این اساس، در آمار قربانیان کرونا افزایش جدی مشاهده شد.

تاکنون مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا تنها شمار تست‌های مثبت در آزمایشگاه های خود و آزمایشگاه های ویژه و ایالتی را که نتیجه آنها مثبت بوده شامل آمار رسمی می‌کرد اما بیمارانی که فقط نشانه هایی از بیماری داشته و تست نداده اند را شامل آمار رسمی نمی‌کرد.

در همین حال، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که کشورش از نقطه اوج شیوع کرونا گذشته و تعداد موارد ابتلا در بسیاری از مناطق رو به کاهش است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی نشست خبری روزانه خود در کاخ سفید ادعا کرد که کشورش «نقطه اوج» شیوع کرونا را پشت سر گذاشته و تعداد موارد ابتلا در بسیاری از مناطق رو به کاهش است.

ترامپ تصریح کرد: «موارد جدید ابتلا به این بیماری در نیویورک و چند ایالت دیگر رو به کاهش است. مبارزه ما با ویروس کرونا ادامه دارد ولی داده‌ها نشان می‌دهد که در زمینه موارد جدید ابتلا نقطه اوج را پشت سر گذاشته‌ایم».

رئیس جمهور آمریکا همچنین با بیان اینکه درباره از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در این کشور با فرمانداران ایالت‌های مربوطه مذاکره کرده و فردا در این زمینه نشست خبری برگزار خواهند کرد، گفت: «برخی از ایالت‌ها می توانند قبل از اول ماه می فعالیت‌های اقتصادی خود را مجددا از سر گیرند».

 

جنجال امضای ترامپ

یک رسانه آمریکایی از نگارش نام رئیس جمهور این کشور بر روی چک‌های کمکی به شهروندان آمریکا گزارش داد. این اقدام تبلیغاتی می‌تواند در رساندن کمک‌های نقدی به مردم تاخیر ایجاد کند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دستور داده است که نام دونالد ترامپ بر روی چک‌های یک‌هزار و دویست دلاری نگاشته شد که بخشی از کمک‌های دولتی به میلیون‌ها شهروندان آمریکایی هستند.

واشنگتن پست به نقل از دو کارمند عالی‌رتبه آمریکایی که نامشان فاش نشده نوشت که این اقدام به احتمال زیاد ارسال چک‌ها را به مدت چند روز به تاخیر می‌اندازد. 

رویترز برای تایید این خبر با کاخ سفید و وزارت خزانه‌داری آمریکا تماس گرفته اما پاسخی دریافت نکرده است. 

دولت آمریکا برای کاهش زیان‌های اقتصادی ناشی از ویروس  جدید کرونا (سارس‌ کوو-۲) کمک‌های اقتصادی به ارزش بیش از دو تریلیون دلار در نظر گرفته است. 

 

حضور چشم‌گیر کره‌ای‌ها در انتخابات در سایه کرونا

بر اساس نتایج نخستین شمارش آرا، حزب حاکم کره جنوبی برنده انتخابات پارلمانی این کشور است. علت اصلی موفقیت، مدیریت موفق بحران کروناست. در این انتخابات که تحت شرایط ویژه‌ای برگزار شد بیش از ۶۶ درصد واجدان شرایط شرکت کردند.

شب گذشته نتایج نخستین شمارش آرا انتخابات پارلمانی کره جنوبی اعلام شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، نتایج انتخابات با گمانه‌زنی‌های تحلیلگران سیاسی و نظرسنجی‌های پیش از انتخابات هم‌خوانی دارد. 

طبق ارقامی که رسانه‌های کره‌ای منتشر کرده‌اند، حزب لیبرال دموکرات به رهبری رئیس جمهور «مون جائه این» پیشتاز انتخابات است و به احتمال زیاد نیمی از ۳۰۰ کرسی پارلمان را از آن خود خواهد کرد.

حزب مشارکت شهروندان که به حزب حاکم نزدیک است نیز ۲۰ کرسی را کسب خواهد کرد. به این ترتیب، رئیس جمهور از اکثریت مطلق پارلمان برخوردار خواهد بود. 

در مجموع ۳۵ حزب در این انتخابات به رقابت پرداختند. قدرتمندترین نیروی اپوزیسیون حزب اتحاد برای آینده است که به احتمال زیاد  ۹۵ کرسی را به‌دست می‌آورد. 

۶/ ۶۶ درصد ۴۴ میلیون شهروند واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند. امکان رای‌دادن در روزهای جمعه و شنبه نیز وجود داشت. در این دو روز بیش از پنج میلیون نفر آراء خود را به صندوق‌ها ریختند.

تبلیغات انتخاباتی بیش از هر جا در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت.  

پس از شیوع کرونا در چین، کره جنوبی یکی از نخستین کشورهایی بود که نامش در رابطه با بحران ناشی از این ویروس سر زبان‌ها افتاد. 

دولت این کشور به جای انکار و انتشار آمار و اخبار دروغ  برای گمراهی شهروندان، با شفافیت عمل کرد و به سرعت با فاصله‌گیری اجتماعی، آزمایش‌های گسترده و قرنطینه مظنونان موفق به قطع زنجیره ابتلا شد. 

نام کره جنوبی با موفقیت در مدیریت بحران کرونا گره خورده است و اکنون به نظر می‌رسد که شهروندان این کشور با وجود مقررات سخت، از جمله فاصله‌گیری، تب‌سنجی و ضدعفونی وسایل حوزه‌های رای که باعث طولانی‌تر شدن صف‌ها می‌شود، از رئیس جمهور خود قدردانی کرده‌اند.

 

 

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به بروز ناآرامی‌های اجتماعی

صندوق بین‌المللی پول نسبت به امکان بروز «ناآرامی‌های اجتماعی و اعتراضات جدید» در جهان به دلیل رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا هشدار داد. این سازمان از افزایش فقر و بیکاری در کشورهای گوناگون جهان ابراز نگرانی کرده است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۷ فروردین (۱۵ آوریل) منتشر شد در مورد ناآرامی‌های اجتماعی در پی همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه صندوق بین‌المللی پول ابراز نگرانی کرده است که اگر اقدامات دولت‌ها برای کاهش بحران اقتصادی ناشی از بیماری کووید۱۹ ناکافی باشد، امکان بروز «اعتراضات جدید» در برخی از کشورها وجود دارد.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است که اگر کمک‌های دولتی کشورهای بحران زده به طور ناعادلانه به نفع شرکت‌های بزرگ و نه برای عموم مردم تقسیم شود، این امر می‌تواند باعث بروز ناآرامی‌های اجتماعی جدیدی شود.

صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که این خطر به ویژه در کشورهایی که پیش از این نیز با «فساد گسترده» و «عدم شفافیت» در امور دولتی روبرو بوده‌اند و اقدامات دولتی و خدمات عمومی ضعیف داشته‌اند بیشتر مشهود خواهد بود.

در این گزارش به ناآرامی‌های اجتماعی سالهای اخیر که ناشی از نارضایتی نسبت به سیاست اقتصادی کشورهای گوناگون است ، به عنوان نمونه در اکوادور، شیلی، ‌هائیتی، جنبش «جلیقه زردها» در فرانسه اشاره شده است.

 بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در حال حاضر نیز تنش‌هایی را در کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی ایجاد کرده است. روز سه شنبه در کیپ تاون، دومین شهر پر جمعیت آفریقای جنوبی، نیروهای پلیس برای سرکوب اعتراضات ساکنان مناطق فقیرنشین که به دلیل کمبود مواد غذایی به خیابان‌ها آمده بودند از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

دولت‌های گوناگون در سراسر جهان مبالغ هنگفتی را برای کاهش تأثیرات اقتصادی و اجتماعی گسترش ویروس اختصاص داده‌اند. به گزارش صندوق بین‌المللی از این مبلغ حدود ۳.۳ تریلیون دلار (معادل حدود ۳ تریلیون یورو) برای هزینه‌های اضافی دولت‌ها، حدود ۱.۸ تریلیون دلار برای پرداخت وام و تزریق سرمایه و مبلغ ۲.۷ تریلیون دلار برای ضمانت‌های دولتی در نظر گرفته شده است.

 

صدها ملوان ناو هواپیمابر فرانسوی به کرونا مبتلا شدند

 وزارت نیروهای مسلح فرانسه روز گذشته چهارشنبه اعلام کرد که بیش از یک سوم ملوانان و خدمه ناوهواپیمابر شارل دو گل به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

بر اساس آمار اولیه اعلام شده از سوی وزارت نیروهای مسلح فرانسه تست این تعداد از خدمه ناو شارل دو گل تاکنون مثبت اعلام شده است.

 این ناو در حالی که پیرو ماموریت محوله هفته گذشته در نزدیکی آب‌های ساحلی پرتغال در حال تردد بود پس از قطعی شدن ابتلای چند تن از ملوانان به ویروس کرونا روز یکشنبه مجبور به بازگشت به آب‌های فرانسه و پهلو گرفتن در یکی از بنادر جنوب این کشور شد.

در بیانیه وزارت نیروهای مسلح فرانسه آمده است: غروب روز سه شنبه،‌ چهاردهم آوریل از یک هزار و ۷۶۷ ملوان گروه دریایی مستقر در ناو هواپیمابر شارل دو گل آزمایش کرونا گرفته شد که نتیجه تست ۶۶۸ نفر از آنها تاکنون مثبت اعلام شده است.

در این بیانیه تصریح شده است که ۳۱ نفر از افراد یاد شده در بیمارستان نظامی شهر «تولون» بستری شده و یک تن از آنها نیز به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده است.

شمار قربانیان ویروس کرونا تا شامگاه چهارشنبه شانزدهم آوریل در کشور فرانسه از مرز ۱۷ هزار نفر عبور کرد.

«ژان ایو لودریان»‌ وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز چهارشنبه با اظهاراتی تازه به جمع منتقدان سازمان جهانی بهداشت پیوست.

آقای لودریان از نقصان مدیریت بحران،‌ نداشتن پویایی لازم و عدم استقلال لازم در قبال کشورها و نیز کمبود امکانات لازم برای شناسایی به موقع بحران،‌ هشدار دهی و اطلاع رسانی درست به عنوان ضعف‌های سازمان جهانی بهداشت یاد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.