بیشتر قربانیان کرونا در فرانسه و آمریکا از اقشار فقیر و محروم هستند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، این جمله را بسیار شنیده ایم: «ویروس کرونا فقیر و غنی نمی شناسد» با این حال اعداد و ارقام اشتباه نمی کنند و خلاف آنرا ثابت می کند. از قربانیان در ایالات متحده که اکثریت را سیاهپوستان محله‌ها و شهرهای کم درآمد و فقیر تشکیل می دهند تا دیگر نقاط دنیا از جمله در فرانسه.

آمارها نشان می دهند که میزان مرگ و میر و ابتلا به کووید-۱۹ در فرانسه در حومه‌های فقیر و محروم بسیار بیشتر از محله‌ها و مناطق اعیان نشین است. نمونه آن «سن سن دنی» حومه شمالی پاریس است؛‌حومه‌ای که سال هاست نماد فقر و اختلاف طبقاتی در فرانسه است، امروز بیشترین قربانیان را در میان بیماران مبتلا به کویید-۱۹ دارد.

«ژروم سالومون» دبیرکل سلامت و بهداشت فرانسه، هفته گذشته اعلام کرد آمار مرگ و میر در سن سن دنی، در هفته پایانی ماه مارس، ۶۳ درصد بوده است در حالی که همین آمار در شهر پاریس در همین هفته ۳۲ درصد گزارش شده است.

البته هنوز مقامات فرانسوی توضیحی درباره نابرابری نرخ مرگ و میر ارائه نکرده اند اما بی‌تردید یکی از دلایل آن استانداردهای پایین سلامت در حومه‌های فقیر فرانسه است.

آمارها نشان می دهند ساکنان این حومه پاریس که اغلب مهاجرنشین هستند، اغلب با بیماریهای مزمن، از جمله بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت دست و پنجه نرم می کنند.

هم چنین بسیاری از افراد بالای ۶۵ سال در این حومه برخلاف بسیاری از فرانسوی‌ها رفتار درستی با بیماری‌های مزمن خود ندارند و آن طور که توصیه‌های پزشکی تاکید دارند، به طور منظم به دیدار پزشک نرفته و آزمایش‌های لازم را انجام نمی دهند. دلیل اصلی آن را می توان مشغولیت‌های فراوان قشر مستضعف دانست.

آمار بالای کشته‌ها در این حومه باعث شد تا «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری، این هفته به سن سن دنی برود و با شهروندان دیدارکند. وی از شهروندانی که بیماری‌های مزمن دارند خواست «حتی در صورت عدم بروز علائم بیماری کرونا به دیدار پزشکان و پرستاران بروند.»

در سراسر فرانسه پزشکان بیماران مزمن را تشویق می کنند تا درمان بیماری‌هایشان را خودرای متوقف نکنند و به دیدار پزشکان متخصص بروند.

عامل دیگر حرفه اغلب شهروندان در حومه‌های محروم فرانسه است.

بسیاری از ساکنان سن سن دنی، شغل و حرفه هایی دارند که انجام آن تنها با حضور فیزیکی امکان پذیر است. این در حالی است که در سراسر فرانسه ۴۰ درصد از شهروندان در حال دورکاری هستند اما بسیاری از کارگران روزمزد، کارمندان سوپرمارکت ها، کارمندان نظافت شهرداری‌ها و پیک‌های دوچرخه و موتوری امکان دورکاری ندارند و حقوق‌های پایه آنها به اندازه‌ای پایین است که امکان پس انداز و مرخصی در این روزها را نیز ندارند. اغلب این کارگران، به دلیل گرانی پایتخت فرانسه، پاریس،در حومه‌های اطراف از جمله در سن سن دنی اقامت دارند.

آنها در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا، کمترین امکانات از جمله دست کش و یا ماسک نداشتند و همین مساله کافی بود تا بسیاری مبتلا به ویروس کرونا شده و یا عمال انتقال آن باشند. همزمان بدلیل گرانی اجاره ها، حتی در حومه‌های پاریس، تراکم جمعیت در آپارتمان‌ها بسیار بالاتر از استانداردهاست و شیوع ویروس آسانتر صورت می گیرد.

در همین حال، گروه‌های راست افراطی فرانسه ادعا می کنند که عامل اصلی قربانیان در حومه‌های این کشور عدم رعایت قوانین و محدودیت‌های مربوط به قرنطینه است.

راست‌های افراطی که از هر فرصتی برای حمله به مهاجرتباران فرانسوی دریغ نمی کنند می گویند شهروندان حومه‌های پاریس بدلیل «فرهنگ پایین» فاصله گذاریهای اجتماعی را رعایت نمی کنند. البته شواهد خلاف آنرا ثابت می کند. رئیس جمهوری فرانسه در دیدار از سن سن دنی از صبر و در خانه ماندن شهروندان و احترام فاصله گذاری های اجتماعی تشکرکرد.

«استفان پو» نماینده سن سن دنی، در مجلس ملی فرانسه معتقد است سخنان راست گرایان افراطی در این باره کاملا بی‌اساس است و موجب خشم می شود. وی می گوید: « باید به این مردمی که کارهای کلیدی این روزها را انجام می دهند، افتخار کرد. آنها هر روز صبح زود از خواب بیدار می شوند و اجازه می دهند تا در روزهای بحرانی، فرانسه هم چنان به زندگی ادامه دهد. بیاید همه باهم به تلاش و خدمت رسانی آنها احترام بگذاریم.»

در تحولی دیگر، آمارها نشان می‌دهند که بیشترین جانباختگان و مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در ایالات متحده  آمریکا سیاه پوستان هستند.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از شمار مبتلایان و جانباختگان آمریکا حتی در برخی از ایالت‌ها که سیاهان اکثریت نیستند، تعداد ابتلا و مرگ و میر آنها بیش از سایرین است. از این جمله می‌توان به شهر «میلواکی» اشاره کرد.

با اینکه آمریکایی‌های آفریقایی تبار تنها یک چهارم جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند اما ۴۵ درصد مبتلایان و ۷۰ درصد جانباختگان متعلق به این گروه است.

در شهر «شیکاگو» سیاهپوستان نزدیک به ۶ برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض مرگ براثر کووید-۱۹ هستند. در این شهر سیاهان تنها ۳۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند اما ۶۸ درصد از قربانیان ویروس کرونا در این شهر سیاه پوست هستند.

از سوی دیگر، شهرها و ایالت‌هایی که اکثریت ساکنان را سیاهان تشکیل می‌دهند شاهد بالاترین آمار مرگ و میرند.

ایالت «لوئیزیانا» چهارمین نرخ مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ را دارد و مرکز آن شهر «نیواورلئان» با ۶۰ درصد شهروند سیاه پوست، بیشترین آمار قربانیان را به نسبت تعداد مبتلایان دارد.

در «دیترویت» هم با اکثریت سیاه پوست وضعیت بر همین منوال است.

یکی از دلایل تعداد بالای ابتلا در میان سیاه پوستان، نوع حرفه آنهاست. اکثریت سیاه پوستان در شرق و مرکز آمریکا کارگران صنایع و کارخانه‌ها هستند و ناچارند برای گذران زندگی و کسب درآمد از خانه‌های خود خارج شوند. تنها ۲۰ درصد از سیاه پوستان در کل ایالت‌های درگیر کرونا به دلیل حرفه خود «دورکاری» می‌کنند.

همچنین یافته‌های محققان نشان می‌دهد که بسیاری از قربانیان را افرادی تشکیل می‌دهند که بدلیل مشکلات تغذیه از اضافه وزن رنج می‌برند و در این میان تعداد سیاه پوستان به نسبت جمعیت‌شان بیشتر از سایرین است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.