با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله برزیل، هند و روسیه بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

 

به گزارش جماران، براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان امروز شنبه 30 مه (10 خرداد) به 6 میلیون و 33 هزار و 875 نفر افزایش یافت.

 

آمار جهانی کرونا

 

براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار جان باختگان نیز به 366 هزار و 894 تن و همچنین، شمار بهبودیافتگان به 2 میلیون و 661 هزار و 212 نفر رسیده است.

در حال حاضر آمریکا در صدر کشورهایی ا‌ست که با بحران ناشی از همه ‌گیری جهانی کووید19 روبرو شده ‌اند.

پس از آمریکا برزیل با 468،338 مورد ابتلا، سپس روسیه، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و فرانسه قرار دارند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با ثبت یک میلیون و 793 هزار و 530 نفر مبتلابه بیماری کووید19 همچنان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان است.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 104 هزار و 542 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم 519 هزار و 569 نفر اعلام شد.

با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله برزیل، هند و روسیه بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

تازه ترین خبر‌ها درباره شیوع ویروس کرونا در جهان و تحولات مربوط به آن به شرح زیر است:

 

هشدار سازمان ملل درباره «گرسنگی تاریخی» در جهان در پساکرونا

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که با وجود پیشرفت‌ های علمی و فناوری، شیوع کرونا جهان را با بحران شدید و کم‌ سابقه ‌ای روبرو کرده است.

او تاکید کرد «چنانچه اکنون وارد عمل نشویم، همه ‌گیری کرونا باعث ویرانی و رنج غیرقابل تصوری در سراسر جهان خواهد شد.»

گوترش که در یک مجمع مالی در نیویورک سخن می ‌گفت، به شرح آسیب‌ های جهانی شیوع کرونا پرداخت و گفت: «یک گرسنگی و قحطی تاریخی روی خواهد داد و 60 میلیون نفر دیگر نیز به جمعیت شدیدا فقیر جهان اضافه خواهند شد که نیمی از آنها را نیروی کار جهانی تشکیل می‌ دهند.»

او افزود: «1.6 میلیارد نفر منبعی برای تامین معیشت خود نخواهند داشت و 8.5 تریلیون دلار نیز در بخش تولید جهانی از دست خواهد رفت. این شدیدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ دهه 30 خواهد بود. باید از روی دادن این واقعه اجتناب کنیم.»

 

خطر کشنده جدید ویروس کرونا شناسایی شد

مجله لنسنت مقالات متخصصانی را منتشر کرده است، که در آن یک تیم بین المللی از دانشمندان مشخص کرده اند که عفونت کرونا به ویژه برای افرادی که تازه از سرطان رهایی یافته اند یا هنوز مبتلا به سرطان هستند خطرناکتر است.

محققان داده های جدیدی را در مورد 928 فرد مبتلا به سرطان آلوده به کرونا ویروس در آمریکا، کانادا، انگلیس و اسپانیا تجزیه و تحلیل کردند. نیمی از آنها در بیمارستان بستری بودند و 13 درصد از این تعداد درگذشتند. این شاخص از جمعیت عمومی بیشتر است.

در مطالعه دوم شامل 800 انگلیسی که با انواع مختلف سرطان و کرونا دست و پنجه نرم می کنند، میزان مرگ و میر حتی بالاتر رفت و به 28 درصد رسید.

مردانی که در معرض عفونت کرونا قرار داشتند، میزان مرگ و میرشان برابر 17 درصد بود؛ این در حالی ست که در زنان 9 درصد بود.

 

درخواست سازمان بهداشت جهانی و 37 کشور برای مالکیت عمومی واکسن کرونا

37 کشور و سازمان بهداشت جهانی خواستار مالکیت عمومی واکسن، داروها و ابزارهای آزمایش برای مقابله با کرونا شدند و گفتند قانون حق ثبت خصوصی داروها یک مانع جدی در اشتراک امکانات پزشکی برای مقابله با بیماری کووید19 است.

برخی از کشورها معتقدند که همکاری در زمینه دانش واکسن و داروهای کرونا لزوما دسترسی همگان به این داروها را تضمین نخواهد کرد.

کشورهای در حال توسعه و کوچک نگرانند که سرمایه ‌گذاری‌ های چشمگیر کشورهای بزرگ و ثروتمند در عرصه تولید واکسن کرونا باعث شود که هنگام تولید واکسن آنها از امتیازات ویژه ‌ای برخوردار شده و اولین یا تنها کشورهایی باشند که واکسن در اختیار آنها قرار بگیرد.

 

آمریکا از سازمان جهانی بهداشت خارج شد

رئیس جمهوری آمریکا خروج رسمی این کشور از سازمان جهانی بهداشت را اعلام کرد.

ترامپ در کنفرانس خبری خود گفت: از آنجا که آنها نتوانسته‌ اند اصلاحات لازم را انجام دهند، ما امروز روابط خود با سازمان جهانی بهداشت را پایان خواهیم داد.

آمریکا بزرگترین اهداکننده کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت به شمار می ‌آید.

 

بیمارستان‌ های آمریکا از تجویز داروی هیدروکسی کلروکین خودداری کردند 

به رغم تبلیغات گسترده دونالد ترامپ در مورد داروی هیدروکسی کلروکین، مراکز درمانی آمریکا پس از بررسی نتایج این دارو، از تجویز آن به بیماران کرونایی اجتناب کردند.

زرگترین سیستم مراقبت ‌های بهداشتی ایالت نیویورک نیز بیشتر نسخه ‌های هیدروکسی کلروکین را متوقف کرده است. مطالعات اخیر اثرات سوء آن بر سلامتی و مزایای محدود آن را اثبات کرده است.  

این خبر در حالی منتشر می‌ شود که چندین موسسه پزشکی اروپایی هشدارهای شدیدی را در مورد استفاده از این دارو صادر کرده‌ اند.  

 

برزیل پنجمین کشور دارای بیشترین میزان مرگ و میر 

وزارت بهداشت برزیل اعلام کرد برزیل با 27878 مرگ ناشی از کرونا در جایگاه پنجمین کشور دارای بیشترین قربانی کرونایی قرار گرفت.

مقام‌ های برزیل از ابتلای 11267 نفر دیگر در این کشور به کرونا طی 24 ساعت گذشته خبر دادند و به این ترتیب تعداد کل مبتلایان به 450079 نفر رسید.

193181 نفر نیز پس از ابتلا به این ویروس بهبود یافته ‌اند.

 

کرونا در سوئد از سایر کشورها پیشی گرفت

آمار شمار قربانیان ناشی از کرونا در سوئد از 23 تا 29 مه از سایر کشورهای جهان فراتر رفت.

طی هفته اخیر ماه مه به طور متوسط مرگ و میر ناشی از کرونا در هر یک میلیون نفر در سوئد به 5.59 نفر رسیده است که این رقم بالاتر از سایر کشورها و 11 برابر بیشتر از میانگین جهانی (0.49) می باشد.

در این فهرست پس از سوئد، برزیل (4.51)، سان مارینو (4.21)، پرو (4.12) و انگلیس (3.78) قرار دارند.

براساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، در سوئد 36.4 هزار مورد از ابتلا به کووید-19 به ثبت رسیده است که از این تعداد، 4 هزار و400 نفر جان باخته و 5 هزار بیمار نیز بهبود یافته اند.

با این حال مقامات سوئد تصمیم گرفتند محدودیت های قرنطینه ای را برای جلوگیری از آسیب به اقتصاد این کشور کاهش دهند.

 

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آلمان

موسسه رابرت کخ آلمان اعلام کرد شمار موارد تایید شده ابتلا به کووید 19 در این کشور با 738 نفر افزایش به 181196 نفر رسیده است.

موسسه رابرت کخ آلمان همچنین اعلام کرد شمار تلفات مبتلایان به کووید19 نیز با 39 مورد افزایش به 8489 نفر رسیده است.

 

توهین به وزیر آموزش و پرورش ایتالیا

در پی بیش از دو ماه قرنطینه خانگی در ایتالیا، صحنه سیاسی این کشور با حملات لفظی و توهین جنسیتی علیه «لوچیا آزولینا» وزیر آموزش و پرورش و قرار گرفتن او تحت حفاظت پلیس دستخوش تنش شده است.

سناتور «جیوزپه مولس» از حزب راست ‌گرای فورزا ایتالیا (به پیش ایتالیا) در یک سخنرانی هشدار داد که اعتبار و حیثیت آزولینا به سادگی از دست می‌رود.

سناتورهای عضو حزب پنج ستاره، حزب آزولینا، با خشم از سناتور مولس خواستند حرف خود را پس بگیرد و عذرخواهی کند.

یکی از معاونان وزیر بهداشت و یکی از فرمانداران محلی هم در حال حاضر تحت حفاظت پلیس قرار دارند.

«پیر پائولو سیلرنی» معاون وزیر بهداشت تهدیدهایی دریافت کرده است که به کمک ‌های عمومی در جریان شیوع کرونا ارتباط دارد.

 

ثبت بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در هند

بیشترین آمار شناسایی مبتلایان به کرونا در هند در 24 ساعت گذشته به ثبت رسید. 

در شبانه روز گذشته ابتلای 7776 نفر از مردم هند به این ویروس قطعی شد.

با احتساب آمار 24 ساعت اخیر تعداد کل مبتلایان در این کشور پهناور و پرجمعیت به 173713 نفر افزایش یافت.

قربانیان بیماری کووید19 در این کشور نیز تا صبح امروز به 4971 نفر رسید.

 

ابتلای وزیر پاکستانی به کرونا

«شهریار خان آفریدی» عضو کابینه دولت فدرال پاکستان و وزیر کنترل مواد مخدر این کشور از ابتلای خود به ویروس کووید19 خبر داد.

وی پس از تایید ابتلای خود به کرونا قرنطینه شد و هم اکنون تحت درمان قرار گرفته است.

تاکنون رئیس مجلس پاکستان، حکمران ایالت سِند، چند تن از نمایندگان مجالس ملی و ایالتی و دو نفر از وزرای دولت ‌های ایالتی این کشور کرونا گرفته بودند که همه آنان پس از قرنطینه و گذراندن فرآیند درمان بهبود یافتند.

سی‌ویکم اردیبهشت امسال نیز یک نماینده پارلمانی از حزب جنبش عدالت (تحریک انصاف) به عنوان حزب حاکم پاکستان بر اثر ابتلا به ویروس کووید19 جان خود را از دست داد.

در پاکستان 64028 نفر به کرونا آلوده شده، 22305۵ نفر بهبود یافته‌ و 1317 بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست داده‌ اند.

 

اوضاع غیرقابل کنترل در افغانستان

وزارت بهداشت افغانستان با شدید خواندن روند گسترش کرونا در این کشور اعلام کرد که این ویروس وارد منازل مردم شده و اوضاع را از کنترل خارج ساخته است.

وی یک بار دیگر از مردم افغانستان به‌ویژه شهرهای بزرگ این کشور خواست به توصیه ‌های بهداشتی این وزارتخانه توجه جدی کرده و قرنطینه را رعایت کنند و در غیر این صورت جنازه‌ های مردم در روی جاده ‌ها باقی خواهد ماند.

معاون وزارت بهداشت افغانستان خاطر نشان کرد که این وزارت طرحی را برای جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا آماده کرده و امروز شنبه با رهبری دولت اجرا خواهند کرد.

براساس آخرین گزارش های وزارت بهداشت افغانستان، تاکنون 13659 تن در این کشور به کرونا مبتلا شده ‌اند که از آن جمله 246 تن جان باخته اند.

 

درهای مسجد النبی فردا باز می ‌شود

ریاست امور حرمین شریفین (مسجد الحرام و مسجد النبی) در اطلاعیه ‌ای  اعلام کرد که درهای مسجد پیامبر (مسجد النبی) پس از بیش از دو ماه، از فردا (یکشنبه) به صورت تدریجی بازگشایی می ‌شود.

این تصمیم در پی موافقت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی گرفته شده است.

در این بیانیه به ساعت بازگشایی درهای مسجد الحرام به روی نمازگران هیچ اشاره‌ ای نشده است.

بر اساس تازه ‌ترین گزارش وزارت بهداشت عربستان، روز جمعه تست 1581 تن دیگر در این کشور مثبت شد و شمار مبتلایان به کرونا به 81766 هزار نفر رسیده‌است.

همچنین در 24 ساعت گذشته 17 تن دیگر نیز بر اثر کرونا در عربستان جان باخته‌اند و شمار فوت‌ شدگان به 458 نفر رسیده است.  

 

مبتلایان به کرونا در امارات به بیش از 33000 نفر رسیدند

وزارت بهداشت امارات اعلام کرد که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به 33170 نفر رسیده است.

طبق اعلام این وزارتخانه، در حال حاضر شمار فوتی‌ های ناشی از ابتلا به کرونا در امارات به 260 نفر رسیده است.

 

هشدار درباره موج دوم کرونا در فلسطین اشغالی

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی درباره موج دوم شیوع کرونا در فلسطین اشغالی هشدار داد.

طی 24 ساعت گذشته 79 نفر دیگر به کرونا مبتلا شده و بدین گونه شمار کلی مبتلایان تا این لحظه به 16872 نفر افزایش یافته و شمار فوتی ‌ها نیز تاکنون به 284 نفر رسیده است.

حال 37 نفر از مبتلایان نیز خطرناک گزارش شده است.

 

یکه تازی کرونا در یمن

یک مقام بهداشتی در تعز در غرب یمن گفت: هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی برای درمان و مقابله با ویروس کرونا در اختیار نداریم.

وی همچنین گفت که موارد ابتلا به کرونا در این شهر روزانه به صورت افسار گسیخته افزایش می‌یابد.

براساس تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت یمن، تاکنون 283 نفر در سراسر این کشور به  کرونا مبتلا شده ‌اند که 65  تن از آنان جان باختند و تنها 11  تن دیگر بهبود یافته ‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.