در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا، بیش از 50 کشور جهان مردم را به پوشیدن ماسک در اماکن عمومی ملزم کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد با گسترش همه ‌گیری کرونا دانشمندان برآورد می ‌کنند این ویروس دست کم تا 10 سال دیگر جهان را به خود مشغول کند. دولت‌ ها و کشورهای مختلف دنیا با به کارگیری سیاست ‌های مختلف درصددند تا از آمار مرگ و میر ناشی از انتشار این ویروس کشنده جلوگیری کنند. آموزش و استفاده از ظرفیت مجازی برای آگاهی دادن طیف وسیعی از مردم جامعه، از مهمترین رویکردهای در پیش گرفته شده از سوی کشورهاست.

از  این رو پوشیدن ماسک در بسیاری از اماکن عمومی اجباری شده و در صورت سرپیچی از قوانین مربوطه، جریمه‌ های نقدی سنگین و حتی حبس را در نظر گرفته‎ اند.

سنگین‌ترین مجازات دنیا برای نزدن ماسک

در تازه ترین مورد، قطر از امروز یکشنبه اجرای یکی از سخت ‌ترین مقررات محدودیت‌ های اجتماعی در جهان را با هدف مبارزه با شیوع کرونا آغاز کرد.

بر این اساس، افرادی که در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند، با مجازات تا 3 سال حبس روبرو خواهند شد. علاوه بر حبس، برای متخلفان مجازات مالی 200 هزار ریال قطر (55 هزار دلار) نیز در نظر گرفته شده است.

بنا بر اعلام دولت قطر، اجباری شدن استفاده از ماسک در این کشور از امروز یکشنبه آغاز می ‌شود و تا «اطلاع ثانوی» ادامه دارد.

در قطر رستوران ‌ها، سینماها، مدارس، مساجد و مراکز خرید همچنان تعطیل هستند و تنها کار در فعالیت ‌های ساختمانی به ویژه فعالیت ‌های مرتبط با جام جهانی فوتبال 2022 ضمن رعایت نکات بهداشتی ادامه دارد.

شمار مبتلایان به کرونا در جمعیت حدودا 2.8 میلیون نفری این کشور، نزدیک به 31 هزار نفر بوده است و تاکنون 15 نفر نیز از بیماری جان باخته ‌اند.

عراق

در دیگر مورد، وزارت کشور عراق هم اعلام کرده است: رانندگان و شهروندانی که در اماکن عمومی از ماسک و دستکش استفاده نمی کنند باید 50 هزار دینار معادل تقریبا 42 دلار جریمه بپردازند.

اداره کل راهنمایی رانندگی عراق با صدور بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: موسسه دولتی مبارزه با بحران کرونا  برای رانندگان خودروهای شخصی و دولتی، مسافران و سرنشینانی که از دستکش و ماسک استفاده نکرده اند، چنین جریمه ای در نظر گرفته است.

شمار مبتلایان به کرونا در عراق به طور کلی 3301 نفر بوده که در میان آنان 121 نفر درگذشته و 2133 نفر نیز بهبود یافته اند.

مراکش

در مراکش واقع در آفریقای شمالی هم پوشیدن ماسک از اوایل ماه آوریل اجباری شد و به افراد هشدار داده شد برای آنها، در صورت سرپیچی از این قانون 1300 درهم جریمه نقدی و یا 3 ماه حبس در نظر گرفته شده است.

تا امروز مجموع قربانیان کرونا در مراکش به 192 نفر و تعداد مبتلایان به 6798 نفر رسیده است.

اندونزی

مقامات «جاکارتا» پایتخت اندونزی هم تصمیم گرفته ‌اند در راستای مبارزه با انتشار کرونا، کسانی که فاصله‌ گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، به تمیز کردن توالت‌ های عمومی به عنوان جریمه وادار کنند.

این مجازات بخشی از اقدامات تنبیهی است که برای جلوگیری از انتشار کرونا در پایتخت اندونزی و یکی از بزرگترین شهرهای شرق آسیا وضع شده است.

هر کس که در اندونزی بدون ماسک به خیابان بیاید، 250 هزار روپیه معادل 17 دلار جریمه خواهد شد. افرادی هم که به صورت گروهی در کنار هم و بدون رعایت فاصله ‌گذاری اجتماعی در خیابان ‌ها حرکت کنند به تمیز کردن تاسیسات عمومی از جمله توالت ‌های عمومی محکوم شده و ناچار به پوشیدن لباسی خواهند شد که جرم آنها روی آن نوشته شده است.

شرکت‌ هایی که از تعطیلی وضع شده در اندونزی تخلف کنند و یا دست به اقدامی زده که بهداشت عمومی را تهدید کند، باید 50 میلیون روپیه معادل 3400 دلار جریمه پرداخت کنند.

در شهر 11 میلیون نفری جاکارتا در پی انتشار سریع کرونا و هشدارهای کارشناسان درباره امکان بروز یک فاجعه در این شهر پرجمعیت، محدودیت‌ های رفت و آمد متعددی وضع شد. در دیگر شهرهای اندونزی نیز قوانین منع و یا محدودیت رفت و آمد وضع شده ولی کماکان این قوانین از سوی مردم این شهرها جدی گرفته نمی ‌شوند.

براساس آمارها تا امروز مجموع قربانیان کرونا در اندونزی به 1,148 نفر و تعداد مبتلایان به 17,514 نفر رسیده است.

بلژیک

از بلژیک هم خبر می‌ رسد که در شهر بروکسل پس از آنکه دولت  فاز جدید کاهش محدودیت ‌ها را اعلام کرد، افرادی که در وسایل نقلیه عمومی از پوشیدن ماسک خودداری کنند، مبلغی معادل 250 یورو جریمه می‌ شوند.

در پی کاهش محدودیت ‌ها در بلژیک پوشیدن ماسک صورت و یا هر چیزی که بتواند دهان و بینی را به کمک آن پوشاند، برای افراد 12 سال به بالا اجباری شده است.

تا امروز مجموع قربانیان کرونا در بلژیک به 9052 نفر و تعداد مبتلایان به 55,280 نفر رسیده است.

آلمان

در اکثر ایالت های آلمان همه افراد بالای 6 سال باید در محلات مشخص شده ماسک محافظتی بپوشند یا دهان و بینی شان را بپوشانند.

مجازاتی که برای ناقضان این تدابیر تعیین شده است از هشدار گرفته تا جریمه بزرگ نقدی را شامل می شود.

ایالت بایرن برای کسانی که به تکرار از این تدابیر تخطی کنند شدیدترین مجازات را در نظر گرفته است. در این ایالت کسانی که در ترانسپورت عمومی یا مغازه ماسک نپوشد 150 یورو جریمه نقدی می شوند و با تکرار این تخطی، جریمه هم 300 یورو می شود. هرگاه صاحبان مغازه به کارمندان خود ماسک تهیه نکنند تا 5000 یورو جریمه نقدی خواهند شد.

این جریمه نقدی در ایالت مکلنبورگ فورپومرن 25 یورو و در ایالت هسن 50 یورو است.

بسیاری ایالت ها فعلا مجازات یا جریمه تعیین نکرده اند و امیدوارند که مردم این تدابیر را رعایت کنند. برخی ایالت ها هشدار داده اند که اگر این تدابیر رعایت نگردد مجازات سنگینی تعیین خواهد شد.

فرانسه

معاون وزیر حمل و نقل فرانسه هم گفته است افرادی که در سیستم حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده نکنند تا 135 یورو جریمه خواهند شد.

همچنین علاوه بر ماموران پلیس، اختیاراتی به ماموران حمل و نقل داده خواهد شد تا بتوانند مسافران را کنترل کنند.

تاکنون 179365 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 27625 نفر جان خود را از دست داده ‌اند.

چاد

به موجب قانونی که در چاد تصویب شده، هر شخصی که به عمل ماسک زدن احترام نگذارد 2000 فرانک جریمه می شود و حداکثر به مدت 15 روز به زندان می‌ افتد.

پیشتر از مردم چاد خواسته شده بود تا در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند، با وجود این، بسیاری از مردم این کشور با سهل انگاری در خیابان ‌های «انجامنا» پایتخت این کشور تردد کردند. تا این که دولت فقیر و ساحلی چاد بر آن شد تا با استفاده از زور و در نظر گرفتن جریمه و زندانی کردن گروه بی ‌توجه را به جدی گرفتن کرونا وادار کند.

تاکنون 474 مورد ابتلا به کرونا و 50 فوتی در این کشور گزارش شده است.

در حال حاضر استفاده از ماسک در حدود 50 کشور جهان اجباری است.

ویروس کرونا یا بیماری «کووید19» برای نخستین بار در دسامبر 2019 در شهر «ووهان» چین مشاهده شد و طی مدت کوتاهی با شیوع در حدود 210 کشور به یک بیماری «همه ‌گیر جهانی» تبدیل شد.

این ویروس تاکنون 4,745,453 نفر را در 210 کشور جهان مبتلا کرده که از میان آنان 313,747  نفر فوت کرده اند و آمریکا با 90,113 نفر در رتبه اول از این نظر قرار دارد.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.