در پی حمله شدید وزیر دفاع سابق آمریکا به ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پاسخ وی را داد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به حمله شدید و بی سابقه«جیمز ماتیس» وزیر دفاع سابق دولتش پاسخ داد و به دلایل «اخراجش» از مقامش اشاره کرد.

ترامپ دو توئیت در این زمینه منتشر کرد و نوشت: شاید تنها وجه مشترک من و اوباما این است که افتخار اخراج جیمز ماتیس ژنرالی که بیشترین تقدیر از او شده است را به دست آوردیم.من از او خواستم که استعفا دهد و احساسم در این زمینه عالی بود.لقبش هرج و مرج طلب بود و از آن خوشم نمی آمد و لقبش را به سگ«هار» تغییر دادم.

ترامپ افزود: قدرت (ماتیس)در نظامی گری نهفته نیست بلکه در روابط عمومی شخصی نهفته است، زندگی جدیدی به او دادم و به او کارهایی برای انجام سپردم و جنگ هایی برای آن که در آنها پیروز شود ولی بسیار نادر این کار را کرد...شیوه اش در فرماندهی یا بسیاری کارهای دیگرش را دوست نداشتم.بسیاری هم در این مساله با من موافقند،خوشحالم که رفت».

این در حالی است که وزیر دفاع سابق آمریکا در واکنش به اقدامات و سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره اعتراض ها در این کشور به شدت به دونالد ترامپ حمله کرد.

جیمز ماتیس که در اعتراض به خروج نیروهای کشورش از سوریه از مقام خود کناره گیری کرده بود تأکید کرد که :دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا است که می بینم تلاش می‌کند با تفرقه افکنی و بحران آفرینی بر آمریکا حکومت کند.

ماتیس تصریح کرد که ترامپ اولین رئیس جمهور در دوران زندگی ام است که می بینم تلاش نمی کند تا آمریکایی ها را متحد کند بلکه از آن بدتر حتی مدعی نیست که این کار را می کند.

 ماتیس،​ ترامپ را به «هیتلر» تشبیه کرد وزیر دفاع سابق آمریکا، ترامپ را به  نازی‌های جنایتکار جنگ جهانی دوم تشبیه کرد.

ژنرال جیمز ماتیس که خودش زمانی در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مسئولیت داشت سخنان تندی علیه عملکرد ترامپ در اعتراض‌های جاری در این کشور بیان کرده است.

ژنرال ماتیس که از احترام زیادی در کشور برخوردار است گفت :لزومی ندارد پاسخ ما به تظاهرات، به صورت نظامی باشد. ما باید حول یک هدف مشترک، ​متحد شویم و این کار با تضمین این اصل شروع می‌شود که همه ما دربرابر قانون برابر هستیم. دستور‌های داده شده به نظامیان ما ازجانب دستگاه‌های نظامی قبل از تهاجم نورماندی (در پایان جنگ جهانی دوم)، ​ به نظامیان ما یاداور شد که شعار نازی‌ها برای نابودی ما عبارت بود از تفرقه بینداز و حکومت کن.

اما پاسخ ما آمریکایی‌ها این بود که قدرت در وحدت است. ما باید برای فائق آمدن بر بحران جاری کشورمان بار دیگر همین وحدت را به کار ببندیم و مطمئن باشیم که ما از فضای سیاسی کشورمان بهتریم.

دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور در طول زندگی ام است که تلاش نمی‌کند مردم آمریکا را متحد کند بلکه او تلاش می‌کند ما را دچار تفرقه کند. »

وزیر دفاع سابق آمریکا، ترامپ را تهدیدی برای قانون اساسی آمریکا و اعتراض های کنونی را نتیجه بی تدبیری های ترامپ توصیف کرد.

وی دولت ترامپ را متهم کرد که قانون اساسی آمریکا را به سخره گرفته است.

ژنرال ماتیس در ادامه عنوان کرد: «حدود پنجاه سال پیش بنده سوگند خوردم که در حمایت و دفاع از قانون اساسی آمریکا، وارد ارتش شوم. در آن زمان،​ هرگز در خواب هم نمی دیدم به نیروهای نظامی که دقیقا همان سوگند را ادا کرده اند دستور داده شود تحت هیچ شرایطی حقوق هموطنان آمریکایی خود را نقض کنند که در قانون اساسی آمریکا تصریح شده است. اصلا تصور نمی کردم آنها بخواهند فرصتی برای عکس های عجیب و غریب فرمانده کل قوا فراهم کنند. دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور در طول زندگی من است که تلاش نمی کند مردم آمریکا را متحد کند. »

سخنان ژنرال جیمز ماتیس درباره عکس ترامپ، به رویداد دوشنبه شب در پارک «لافایت»  و توسل نظامیان آمریکایی به خشونت برای پاکسازی مسیر از مردم معترض در میدان لافایت شهر واشنگتن دی سی به منظور حضور ترامپ در یک کلیسا برای گرفتن عکس اشاره دارد.

در پی  قتل«جورج فلوید» سیاه پوست به دست یک پلیس سفید پوست در شهر«میناپولیس» اعتراض ها و خشونت های شدیدی در سراسر آمریکا آغاز شده است که همچنان نیز ادامه دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.