واکنش ها و خشم جهانی به دلیل قتل یک شهروند سیاه پوست آمریکایی و برخورد خشن پلیس این کشور با معترضان همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، «جوزپ بورل»مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود در روز سه شنبه گفت که «اتحادیه اروپا از مرگ جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی در بازداشت پلیس شوکه شده و وحشت زده شده است.»

این دیپلمات ارشد و وزیر خارجه پیشین اسپانیا نسبت به «سوء استفاده از قدرت توسط نیروهای پلیس»‌ هشدارداد.

بورل که در سالن کنفرانس خبری کمیسیون اروپا با خبرنگاران گفتگومی کرد تاکید کرد که «سراسر دولتهای جهان باید در برابر استفاده بیش از حد زور هوشیار باشند و هیچ دولتی نباید در برخورد با شهروندان از قدرت قهریه‌اش سوء استفاده کند.»‌

جوزپ بورل در سخان خود گفت:‌ «ما نژادپرستی را از هر نوعی محکوم می کنیم. اما به توانایی آمریکایی‌ها برای کنترل اوضاع و فائق آمدن بر این چالش به عنوان یک ملت اعتماد داریم.»‌

این سیاستمدار سوسیالیست اسپانیایی که در اوائل دهه هفتم زندگی‌اش قراردارد در پایان سخنانش درباره شعار مشهور « زندگی سیاهان اهمیت دارد» گفت:‌ «‌زندگی همه، از جمله سیاهان اهمیت دارد. »‌

 در تحولی دیگر، تظاهرات در حمایت از اعتراضات ضد نژادپرستی جاری در آمریکا در کشورهای مختلف جهان در شبانه‌روز گذشته ادامه یافت و دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار برقراری آرامش در ایالات متحده شد.

اعتراض‌ها به کشته شدن یک شهروند سیاه پوست به نام جورج فلوید حین بازداشت خشن به دست پلیس شهر مینیاپولیس در هفته گذشته به سرعت در سراسر آمریکا گسترش یافت. این اعتراض‌ها به موج محکومیت رفتار خشن و نژادپرستانه پلیس آمریکا بدل شد و راهپیمایی در بسیاری از شهرهای این کشور رنگ خشونت به خود گرفت.

پیام دبیر کل سازمان ملل

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه یکم ژوئن (۱۲ خرداد) از قول آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان خواستار برگزاری اعتراضات به شکل مسالمت‌آمیز در ایالات متحده شد و از رهبران این کشور خواست تا ضمن گوض دادن به صدای معترضان، در مواجهه با آنان خویشتنداری نشان دهند.

دوجاریک در این زمینه به خبرنگاران گفت: «شکایت‌ها باید شنیده شوند، اما باید به روش مسالمت‌آمیز بیان شوند و مقامات هم باید در واکنش به تظاهرکنندگان خویشتنداری نشان دهند.»

وی افزود: «در ایالات متحده هم مانند هر کشور دیگری در جهان، گوناگونی مردم یک ثروت است و تهدید نیست. اما موفقیت جوامع متنوع در هر کشور بسته به تلاش گسترده در جهت انسجام اجتماعی است.»

دوجاریک در مورد رفتار خشونت‌آمیز پلیس نیز گفت: «پرونده همه این گونه رفتارها باید مورد بررسی قرار گیرد. ما همیشه گفته‌ایم که نیروهای پلیس در سراسر جهان نیاز به آموزش کافی در مورد حقوق بشر دارند و همچنین باید برای حمایت‌های روانی و اجتماعی از پلیس سرمایه‌گذاری شود تا آنها بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.»

تظاهرات در فرانسه

ده‌ها نفر روز دوشنبه به نشانه همبستگی با جورج فلوید، شهروند آمریکایی آفریقایی و نیز معترضان ضدنژادپرستی در آمریکا در برابر سفارت این کشور در پاریس تجمع کردند.

این معترضان غالبا سیاه‌پوش در حالی که تابلوهایی با جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» در دست داشتند در سکوت زانو زدند. جورج فلوید در آخرین لحظات عمرش یعنی زمانی که روی زمین افتاده و زانوی مأمور پلیس روی گردنش بود گفته بود که نمی‌تواند نفس بکشد.

تجمع معترضان فرانسوی دیری نپایید و پس از گذشت کمتر از یک ساعت، آنها با حضور توسط پلیس مجهز به امکانات ضد شورش از محیط سفارت دور شدند.

تظاهرات در شهرهای دیگر جهان

در روزهای آخر هفته در شهرهای دیگر جهان از جمله لندن، برلین، کپنهاگ، ریو دو ژانیرو، اوکلند، زوریخ، دوبلین، آمستردام، آتن، پِرت و بارسلون نیز گروه‌هایی از مردم برای اعلام همبستگی با جنبش ضد نژادپرستی آمریکا به خیابان آمدند. بیشتر این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز در برابر نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا برگزار شد.

رئیس دولت هنگ کنگ: معیار آمریکا دوگانه است

«کری لام» رئیس دولت محلی هنگ کنگ روز سه‌شنبه در واکنش به رویدادهای آمریکا دولت واشنگتن را به پیروی از «استانداردهای دوگانه» در زمینه امنیت ملی متهم کرد.

کری لام با یادآوری واکنش منفی آمریکا و سایر دولت‌های خارجی به قانون امنیت ملی پکن، به اعتراضات شدید علیه پلیس در ایالات متحده اشاره کرده و این کشور را به داشتن «استانداردهای دوگانه» متهم کرد.

لام در نشست خبری هفتگی خود گفت: «آنها (آمریکا) بسیار نگران امنیت ملی خودشان هستند، اما به امنیت ملی ما که می‌رسد می‌خواهند همه چیز را با عینک رنگی ببینند.»

او ضمن اشاره به راهپیمایی‌های ضد دولتی در هنگ کنگ افزود: «در ایالات متحده، ببینید که چگونه شورش‌ها توسط دولت‌های محلی مدیریت می‌شود، بعد مقایسه کنید با موضعی که آنها گرفتند وقتی تقریباً همان شورش‌ها در سال گذشته در هنگ کنگ اتفاق افتاد.»

ترودو و رقیبانش علیه نژادپرستی هم‌قسم شدند

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا و رهبران گروه‌های اپوزیسیون سیاسی این کشور برای مبارزه با نژادپرستی در کشورشان هم‌قسم شدند.

نخست وزیر لیبرال کانادا در جریان یک نشست خبری در واکنش به اعتراض‌های گسترده علیه نژادپرستی در آمریکا، خطاب به جوانان سیاه‌پوست کشورش گفت: «می‌خواهم بدانید که من صدای شما را می‌شنوم و دولت همیشه در کنار شما خواهد بود. ما در کنار هم اقدامات مهمی را برای برای مبارزه با نژادپرستی و تبعیض به هر شکل ادامه خواهیم داد.»

روز شنبه هزاران نفری در شهرهای مختلف کانادا راهپیمایی‌هایی برای اعلام همبستگی با جنبش ضدنژادپرستی در آمریکا برگزار شد. در این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز که در مواردی به خشونت و درگیری منجر شد، معترضان خواستار اجرای عدالت در پرونده زن سیاه‌پوست جوانی شدند که چند روز پیش به شکل مشکوکی از طبقه ۲۴ ساختمانی پرت شد و جان باخت.

این حادثه زمانی روی داد که مأموران پلیس به آپارتمان محل اقامت این زن و خانواده‌اش رفته بودند تا او را به آسایشگاه روانی انتقال دهند.

در ونکوور و سایر شهرهای کانادا نیز در آخر هفته اعتراضات مسالمت آمیز برگزار شد، اما پس از راهپیمایی روز یکشنبه در مونترال تنش به وجود آمد و برخی معترضان با شکستن پنجره مغازه‌ها و ساختمان‌ها در خیابان برخی جاها را آتش زدند.

جاستین ترودو در جریان نشست خبری، خرابکاری‌های یکشنبه در مونترال را محکوم کرد.

«اندرو شایر» رهبر حزب محافظه کار که ریاست بزرگترین حزب مخالف را نیز برعهده دارد و نیز برخی دیگر از اعضای کابینه جاستین ترودو علیه نژادپرستی سخن گفته و با نخست وزیر همراهی کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.