وزیر دفاع کنونی آمریکا با خواسته ترامپ برای ورود ارتش به سرکوب معترضان مخالفت کرد و وزیر دفاع سابق نیز به شدت به رئیس جمهور متکبر کشور تاخت.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،وزیر دفاع سابق آمریکا در واکنش به اقدامات و سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره اعتراض ها در این کشور به شدت به «دونالد ترامپ» حمله کرد.

«جیمز ماتیس» که در اعتراض به خروج نیروهای کشورش از سوریه از مقام خود کناره گیری کرده بود تأکید کرد که :دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا است که می بینم تلاش می‌کند با تفرقه افکنی و بحران آفرینی بر آمریکا حکومت کند.

ماتیس تصریح کرد که ترامپ اولین رئیس جمهور در دوران زندگی ام است که می بینم تلاش نمی کند تا آمریکایی ها را متحد کند بلکه از آن بدتر حتی مدعی نیست که این کار را می کند.

 ماتیس،​ ترامپ را به «هیتلر» تشبیه کرد وزیر دفاع سابق آمریکا، ترامپ را به  نازی‌های جنایتکار جنگ جهانی دوم تشبیه کرد.

ژنرال جیمز ماتیس که خودش زمانی در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مسئولیت داشت سخنان تندی علیه عملکرد ترامپ در اعتراض‌های جاری در این کشور بیان کرده است.

ژنرال ماتیس که از احترام زیادی در کشور برخوردار است گفت :لزومی ندارد پاسخ ما به تظاهرات، به صورت نظامی باشد. ما باید حول یک هدف مشترک، ​متحد شویم و این کار با تضمین این اصل شروع می‌شود که همه ما دربرابر قانون برابر هستیم. دستور‌های داده شده به نظامیان ما ازجانب دستگاه‌های نظامی قبل از تهاجم نورماندی (در پایان جنگ جهانی دوم)، ​ به نظامیان ما یاداور شد که شعار نازی‌ها برای نابودی ما عبارت بود از تفرقه بینداز و حکومت کن.

اما پاسخ ما آمریکایی‌ها این بود که قدرت در وحدت است. ما باید برای فائق آمدن بر بحران جاری کشورمان بار دیگر همین وحدت را به کار ببندیم و مطمئن باشیم که ما از فضای سیاسی کشورمان بهتریم.

دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور در طول زندگی ام است که تلاش نمی‌کند مردم آمریکا را متحد کند بلکه او تلاش می‌کند ما را دچار تفرقه کند. »

وزیر دفاع سابق آمریکا، ترامپ را تهدیدی برای قانون اساسی آمریکا و اعتراض های کنونی را نتیجه بی تدبیری های ترامپ توصیف کرد.

وی دولت ترامپ را متهم کرد که قانون اساسی آمریکا را به سخره گرفته است.

ژنرال ماتیس در ادامه عنوان کرد: «حدود پنجاه سال پیش بنده سوگند خوردم که در حمایت و دفاع از قانون اساسی آمریکا، وارد ارتش شوم. در آن زمان،​ هرگز در خواب هم نمی دیدم به نیروهای نظامی که دقیقا همان سوگند را ادا کرده اند دستور داده شود تحت هیچ شرایطی حقوق هموطنان آمریکایی خود را نقض کنند که در قانون اساسی آمریکا تصریح شده است. اصلا تصور نمی کردم آنها بخواهند فرصتی برای عکس های عجیب و غریب فرمانده کل قوا فراهم کنند. دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور در طول زندگی من است که تلاش نمی کند مردم آمریکا را متحد کند. »

سخنان ژنرال جیمز ماتیس درباره عکس ترامپ، به رویداد دوشنبه شب در پارک «لافایت»  و توسل نظامیان آمریکایی به خشونت برای پاکسازی مسیر از مردم معترض در میدان لافایت شهر واشنگتن دی سی به منظور حضور ترامپ در یک کلیسا برای گرفتن عکس اشاره دارد.

در تحولی دیگر، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز روز چهارشنبه در اظهاراتی متناقض با سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که با اعزام نیروهای ارتش به شهرهای بزرگ مخالف است.

وزیر دفاع ایالات متحده  آمریکا در حالی از مخالفت خود با این طرح سخن گفت که «کیلی مک انینی» سخنگوی کاخ سفید بار دیگر تاکید کرده است که دونالد ترامپ در صورت نیاز نیروهای ارتش و گارد ملی را برای مقابله با اعتراضات به ایالت ها اعزام خواهد کرد.

بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا پس از انتشار تصاویری ویدئویی از برخورد پلیس مینیاپولیس با «جورج فلوید» که منجر به مرگ این مرد سیاهپوست شد، صحنه اعتراض و ناآرامی شده‌اند.

معترضان در بسیاری از شهرها سه‌شنبه شب نیز مقررات منع رفت و آمد را نادیده گرفتند.

رئیس جمهوری ایالات متحده  آمریکا روز دوشنبه تهدید کرده بود که برای برقراری نظم و آرامش نیروهای ارتش و گارد ملی را به ایالت های مختلف اعزام خواهد کرد.

این سخنان دونالد ترامپ با اعتراض دموکرات ها روبرو شد که تاکید می کنند مقابله با تظاهرکنندگان وظیفه ارتش و گارد ملی نیست. رسانه های آمریکا تخمین می زنند که از زمان آغاز اعتراض ها در این کشور تاکنون حدود ۹ هزار نفر بازداشت شده اند.

مارک اسپر یکی از مقاماتی بود که روز دوشنبه دونالد ترامپ را در جریان خروج از کاخ سفید با پای پیاده و حضور در برابر کلیسای تاریخی سنت جان همراهی می کرد. او اکنون اعلام کرده که هنگام همراهی رئیس جمهوری، از هدف او برای عکس گرفتن با یک کتاب انجیل در مقابل کلیسای سنت جان آگاهی نداشته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ سخنان روز چهارشنبه مارک اسپر «خشم» دونالد ترامپ و مشاورانش در کاخ سفید را برانگیخته است. با این حال مشاوران رئیس جمهوری ایالت متحده به بلومبرگ گفته اند که گمان نمی کنند دونالد ترامپ وزیر دفاع خود را برکنار کند. مارک اسپر بعدازظهر چهارشنبه پس از اظهاراتش، طبق برنامه ای از پیش تعیین شده با رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد.

در تحولی دیگر، دادستان‌های ایالات متحده آمریکا قصد دارند تا «درک شاوین» افسر پیشین پلیس شهر مینیاپولیس را که با فشار زانو بر گردن جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی را کشت به قتل از نوع درجه دوم متهم کنند و سه افسر پلیس دیگر را نیز که در محل حاضر و تنها تماشاگر این واقعه بودند، تحت پیگرد قانون قرار دهند.

این خبری بود که روز چهارشنبه برای اولین بار در رسانه‌های ایالات متحده آمریکا منتشر شد.

یک روز پس از حادثه مرگ جورج فلوید که ۲۵ ماه مه روی داد، درک شاوین از کارش اخراج و به قتل از نوع درجه سه متهم شد. سه افسر دیگر نیز اخراج شدند اما اتهامی از سوی مقامات قضایی آمریکا علیه آنها مطرح نشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس عصر چهارشنبه به نقل از روزنامه استار تریبون آمریکا و با تکیه بر اطلاعات منابع آگاه در دستگاه قضایی این کشور اعلام کرد که کیت الیسون، دادستان کل مینه‌سوتا قصد دارد علاوه بر افزایش درجه اتهام قتل درک شاوین، سه افسر دیگر را نیز به همدستی در این جرم و داشتن نقش تقویت کننده در وقوع این قتل متهم کند.

این خبر از سوی «امی کلوبوچار» سناتور  ایالت«مینه‌سوتا» نیز در پیامی توییتری تایید شد.

در واکنش به این خبر، «بن کرامپ» وکیل خانواده فلوید اعلام کرد که آنها از این اقدام دادستان الیسون بسیار استقبال کرده و آن را «مایۀ آرامش برای این خانواده آنهم در شرایط سخت کنونی» می‌دانند.

کرامپ همچنین اعلام کرد که دادستان کل مینه‌سوتا به خانواده فلوید گفته است که دفترش به تحقیقات درباره این حادثه ادامه خواهد داد و اگر لازم باشد اتهام درک شاوین را تا قتل درجه یک نیز افزایش خواهد داد.

انتشار ویدئوی کشته شدن جورج فلوید، اعتراضات گسترده‌ای را نه تنها در سراسر ایالات متحده آمریکا بلکه در بسیاری دیگر از کشورهای جهان علیه خشونت و تبعیض پلیس در پی داشت.

خانواده فلوید پیش از این بارها خواستار پیگرد قانونی هر چهار افسر درگیر در این حادثه و همچنین وارد شدن اتهامات جدی‌تر علیه درک شاوین شده بودند.

از سوی دیگر،دونالد ترامپ همزمان با ادامه ناآرامی ها در این کشور ادعا کرد که از زمان لغو برده داری بیشترین تغییر را در زندگی سیاهپوستان در ایالات متحده به وجود آورده است.

او در رشته توئیت خود از تصویب قانون اصلاح مجازات جنایی، کاهش مالیات ها برای سرمایه گذاران در مناطق محروم و کاهش نرخ بیکاری در میان سیاهپوستان به عنوان دستاوردهای دولتش در زمینه بهبود شرایط سیاهپوستان یاد کرد. میزان بیکاری مورد اشاره دونالد ترامپ پیش از شیوع ویروس جدید کرونا به ثبت رسیده بود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین وعده داد که تغییرات بیشتری نیز به سود شهروندان سیاهپوست رقم خواهد زد. او در توئیت خود تاکید کرد که از زمان آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهوری آمریکا بیش از هر رئیس جمهوری دیگری شرایط زندگی سیاهپوستان را بهبود بخشیده است.

آبراهام لینکلن که در سال ۱۸۶۵ میلادی ترور شد در دوران زمامداری خود موفق به لغو برده داری شده بود.

دونالد ترامپ در حالی از عملکرد خود در زمینه بهبود شرایط زندگی سیاهپوستان دفاع کرد که انتقادها از واکنش او به اعتراض ها به خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان افزایش یافته است. بسیاری از شهرهای آمریکا از زمان انتشار تصاویر کشته شدن جورج فلوید، مرد سیاهپوست ۴۶ ساله در مینیاپولیس صحنه اعتراض به خشونت پلیس علیه سیاهپوستان شده است.

در این تصاویر یک مامور پلیس مینیاپولیس زانوی خود را نزدیک به ۱۰ دقیقه روی گردن جورج فلوید که بازداشت شده قرار داده است.

ازاین در حالی است که بسیاری در آمریکا طی روزهای گذشته از دونالد ترامپ به دلیل آمار بالای مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در میان سیاهپوستان انتقاد کرده اند. تعداد قربانیان سیاهپوست بیماری «کووید ۱۹» در آمریکا به مراتب بیشتر از درصد جمعیت آنها است.

چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا که پیش از این نیز اظهارنظرهایش در مورد تبعیض نژادی در آمریکا جنجال برانگیز شده بود، پس از آغاز اعتراض های اخیر خواستار برخورد با «اوباش» شد.

دونالد ترامپ همچنین با تکرار جمله رئیس پلیس شهر «میامی» در دهه ۱۹۶۰ که گفته بود «وقتی غارتگری آغاز شود تیراندازی شروع می شود» انتقادهای زیادی را برانگیخت.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.