در حالی دو شخصیت 70 ساله در انتخابات نیجریه کاندید شده اند که نیمی از رای دهندگان ثبت نام کرده، بین 18 تا 35 سال دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد دو مرد در دهه 70 عمرشان در انتخابات ریاست جمهوری نیجریه در حالی شرکت می کنند که در آن نیمی از رای دهندگان ثبت نام کرده، بین 18 تا 35 ساله هستند.

هر دو کاندیدا، چهره هایی آشنا هستند. این پنجمین کارزار انتخاباتی برای رئیس جمهور «محمدو بوهاری» 76 ساله است که  از دهه 1980 یک فرمانده نظامی بود، و این چهارمین کارزار انتخاباتی برای «آتیکو ابوبکر» 72 ساله کاندیدای اصلی اپوزیسیون است که از سال 1999 تا 2007 معاون رئیس جمهور بود.

بوهاری اواسط سپتامبر 2018 برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کاندیداتوری کرد. بوهاری درحالی تمایل به ماندن در قدرت دارد که به گفته تحلیل‌ گران، در دوره کنونی ریاست جمهوری وی، ناامنی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن زندگی را برای مردم نیجریه دشوار کرده و بوهای نتوانسته است به وعده‌ های خود در این زمینه عمل کند.

این به این معناست که انتخابات شنبه آینده، امیدهای کمی برای جوانان در یک کشور - که تقریبا یک چهارم نیروی کار بیکار هستند - را فراهم می کند؛ منبعی برای سرخوردگی جوانان که می تواند منجر به خشونت بیشتر در این کشور شود.

«دورکاس ناتانیل» دانشجویی در «ابوجا» پایتخت این کشور گفت: «باید خوشحال باشم، اما من خوشحال نیستم چون دو کاندیدا کسانی نیستند که من انتظار داشتم.»

ناتانیل گفت که او امیدوار بود که دستکم یکی از کاندیداها سیاست هایی داشته باشند که او آنها را الهام بخش ببیند، اما هیچ یک این چنین نیستند. او در سن 20 سالگی، یکی از افراد در گروه سنی زیر 35 سال است که 51 درصد از 84 میلیون رای دهنده ثبت نام کرده در نیجریه را تشکیل می دهند.

اینکه هیچ کس به دنبال جایگزینی نیست - کسی که بر خلاف دو کاندیدای اصلی، فردی مطرح و پیر نباشد - ناامید کننده است.

شباهت بین این دو به طور عمده به دلیل توافق غیر رسمی آنها در مورد اشتراک قدرت است که تحت آن، هر دو دوره چهار ساله ریاست جمهوری بین شمال و جنوب جایگزین می شود. در حال حاضر نوبت منطقه عمدتا مسلمان نشین شمال است.

بقیه بیش از 70 کاندیدای ریاست جمهوری، به صندوق هایی که از طریق احزاب در اختیار بوهاری و آتیکو است، دسترسی ندارند. این دو همچنین در طول چند دهه حضور در سیاست، شبکه های پشتیبانان خود را را توسعه داده اند.

خرید رأی 

«جان ساندی» یک دانشجوی 23 ساله در شهر کوچک «ماکوکو» در کوهستانی در حاشیه «لاگوس» گفت که بسیاری از مردم در جامعه علاقه مند به جای انتخاب کاندیدای مطلوب خودشان، به کاندیدایی که حزبش به آنها پول می دهند رای بدهند.

ساندی، یک دانشجوی علوم سیاسی، گفت: «مردم به دنبال پول هستند؛ نه آینده فرزندانشان. آنها رای خود را به فروش می رسانند.»

«خرید رای» چیز جدیدی نیست، اما ساندی می گوید برای بسیاری از مردم در نواحی زاغه نشین اوضاع بدتر می شود.

تقریبا یک چهارم نیروی کار در نیجریه بیکار هستند. بیشترین آسیب به افراد 15 تا 35 ساله می رسد که 55 درصد از آنها بیکار هستند یا شغل نیمه وقت دارند.

هزینه های زندگی نیز به سرعت در حال افزایش است و تورم این کشور در ماه دسامبر گذشته به 11.4 درصد رسید که بالاترین میزان در 7 ماهه اخیر محسوب می شد.

«چتا نوانزی» سرپرست تحقیقاتی در مرکز مشاوره سیاسی لاگوس گفت فقر و هزینه های بالای زندگی باعث جرم و جنایات خشونت آمیز است؛ چرا که جوانان غیر متخصص، به دنبال پول درآوردن خارج از فرآیند استخدام رسمی هستند.

ناامنی

نیروهای امنیتی نیجریه با چالش هایی از جمله شورش های برخی گروه ها، تهاجم، آدم ربایی در دلتای نیجر و خشونت جمعی برای استفاده از زمین روبرو هستند.

نیجریه همچنین سابقه خشونت در دوران انتخابات را دارد که گاهی اوقات شامل مواردی است که به مرگ رای دهندگان منجر می شود.

گزارش ها حاکی است همین امروز چهارشنبه دست کم 14 تن بر اثر ازدحام مردم در تجمعی که محمدو بوهاری در داخل استادیومی در «پورت هارکورت» مرکز ایالت «ریورز» پیش از انتخابات برگزار کرد، جان خود را از دست دادند. به محض اینکه رئیس جمهور این محل را ترک کرد، ازدحام شد. وقتی که طرفداران بوهاری در تلاش بودند تا از گیت قفل شده عبور کنند، اکثر قربانیان به زمین افتادند و در زیر دست و پا له شدند.

هم بوهاری و هم آتیکو متعهد به پاسخگویی به نیازهای کسانی شده اند که قادر به یافتن کار در یک اقتصاد ضعیف نیستند؛ اقتصادی که از 25 سال قبل از رکود خود رنج می برد.

رئیس جمهور گفت گسترش یک برنامه مهارت های حرفه ای در سراسر کشور می تواند بیش از 15 میلیون شغل جدید بیافریند. او گفت که آموزش و پرورش یکی از اولویت های او خواهد بود و قول داد تا معلمان را مجددا به تمرکز بر علوم، فن آوری و ریاضی فراخواند.

آتیکو می خواهد نقش بخش خصوصی را برای گسترش رشد اقتصادی و شغل توسعه دهد. اینها شامل وعده برای خصوصی سازی شرکت نفت دولتی و ایجاد صندوق 25 میلیارد دلاری برای حمایت از سرمایه گذاری زیربنایی در بخش خصوصی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.