به گزارش ایرنا، انتقاد از طولانی شدن زمان اجرای طرح ها و انباشته شدن طرح های ناتمام، تغییر زودهنگام مدیریت ها و آسیب های آن و مشکلات جذب سرمایه گذار از مهم ترین مواردی بود که در نشست استاندار خراسان شمالی با استانداران ادوار و مدیران این استان مطرح شد.

* طرح های ناتمام
دبیر مجمع استانداران ادوار خراسان شمالی گفت: یکی از چالش های مهم خراسان شمالی، طرح های عمرانی ناتمام است.
حسین طاهری گفت: استاندار وقت در سال 1393، شمار پروژه های ناتمام را سه هزار و 600 پروژه اعلام کرد که البته بعدها این رقم به چهار هزار پروژه رسید.
حسین طاهری اظهار داشت: رویکرد این بوده که پروژه های ناتمام با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت قرار گیرد و بر این اساس تلاش بود پروژه جدیدی اجرایی نشود.

* تغییر زودهنگام مدیریت ها
استاندار اسبق خراسان شمالی در دولت یازدهم هم گفت: این استان در سال 83 از خراسان بزرگ جدا شد و با وجود اینکه این اتفاق، می توانست اتفاق خوبی برای مردم باشد اما این منطقه از کشور برای توسعه شانسی نداشت.
سیدعلی اکبر پرویزی اظهار داشت: تغییرهای پیاپی مدیریت ها، یکی از مشکلات اساسی و موانع برای توسعه این خطه از کشور بوده است.
وی این تغییرات را آسیبی جدی برای توسعه استان خواند و افزود: البته در این مدت اقدامات خوبی در استان انجام شده و شاید اگر این تقسیم صورت نمی گرفت، اکنون شاهد این میزان توسعه نبودیم زیرا پیش از تاسیس، توجه خوبی به این منطقه نشده بود.
پرویزی گفت: یکی از اقدامات خوب که برای نخستین بار در استان روی داد، دادن اختیار توزیع بودجه به فرمانداران بود و نظر شهرستان ها در اولویت قرار گرفت.

* مشکلات جذب سرمایه گذار
پرویزی درباره مشکلات توسعه ای نیز گفت: آرامش مطلوب برای سرمایه گذاری خارجی و جذب سرمایه های خارجی در کشور ایجاد نشده و دولت و حاکمیت نتوانسته اند آرامش لازم و احساس امنیت را برای سرمایه گذاران به وجود آورند.
وی افزود: برای جذب سرمایه گذار، سخنرانی و شعار زیاد داده و قانون مصوب شده، اما در عمل فضای مناسبی ایجاد نشده است.
استاندار اسبق خراسان شمالی تصریح کرد: قانون تصویب می شود اما نه ما، از پایدار بودن آن اطمینان داریم و نه توانسته ایم به سرمایه گذاران در این باره اطمینان بدهیم.
وی گفت: ما در عمل شرایط اطمینان و امنیتی برای سرمایه گذار فراهم نکرده ایم و به محض رخداد یک موضوع ساده، شاهد فرار سرمایه گذار هستیم.
وی اظهار داشت: خراسان شمالی هم هنوز با برخی تنگ نظری ها و برخوردها در امر سرمایه گذاری، روبه رو است.
پرویزی با تاکید بر خودداری از وعده های غیرقابل اجرا، گفت: باید با مردم صادق بود و وعده آنچه در توان نیست را نداد و اگر دولت توان اجرا ندارد نباید وعده بدهد.

*خراسان شمالی نخستین دعوتگر به رفاقت
استاندار پیشین خراسان شمالی نیز گفت: این استان از نخستین مناطقی بود که پس از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پایان رقابت و آغاز رفاقت را مطرح و با دعوت از تولیت آستان قدس رضوی، اجرای درمانگاه، احیای قنات ها و کمک به اجرای کارخانه سیمان سمنگان را پیگیری کرد.
محمدرضا صالحی اظهار داشت: ایجاد بوستان ویژه بانوان، شهر دوستدار کودک و تلاش برای ایجاد فضای بانشاط در جامعه از دیگر طرح هایی بود که توسط آستان قدس رضوی در استان اجرایی شد.

* لزوم توجه به درمان اقتصاد بیمار جامعه
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی هم در این نشست با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، گفت: یکی از آسیب ها در جامعه ما، بیماری اقتصاد و مشکلات معیشتی مردم است و اگر زندگی و معیشت مردم تامین نشود پشتوانه بزرگی را از دست می دهیم.
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی اظهار داشت: هر جا مشکل اقتصاد باشد، بداخلاقی هم هست و باید برای برون رفت از این مشکلات، راهکاری اندیشیده شود.
امام جمعه بجنورد افزود: در موضوع اقتصاد خوب کار نشده و نیاز است برای رفع گرفتاری ها و معیشت مردم فکری بشود.

* گلایه از شبکه باج دهی در مدیریت کشور
یکی از استانداران اسبق خراسان هم در این نشست گفت: استان های همجوار، ظرفیت خوبی برای توسعه دارند و می توانند با برقراری ارتباط، در مسیر توسعه مکمل هم باشند.
محمدنبی حبیبی اظهار داشت: توسعه و اداره جامعه نیاز به وزیر کشور و استاندار قوی دارد، متاسفانه از ابتدای انقلاب، در اینکه استاندار چکاره است و چه میزان اختیار دارد، بحث بوده و در این مدت اگر از اختیار استانداران کاسته نشده باشد، به آن افزوده نشده است.
استاندار اسبق خراسان افزود: این یکی از آسیب های مهم در کشور است.
وی از رواج توصیه و تحمیل ها برای انتصاب مسئولان و مدیران در استان ها به شدت انتقاد کرد و گفت: این موضوع هنوز در وزارت کشور حل نشده و وزیری که مقتدر نباشد نمی تواند امور را اداره کند.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان خاطراتی از آیت الله عباس واعظ طبسی، نماینده پیشین ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، گفت: آن زمان نه تنها تحمیل بلکه توصیه ای برای انتصاب ها هم نداشتیم.
حبیبی گفت: اکنون برخی، با رویکرد شرکت سهامی گونه، برای انتصاب ها سهم لحاظ کرده اند و شاهد هستیم این مدیر سهم فلان نماینده و این مدیر سهم دیگری است، این دخالت و توصیه ها برای انتصاب، ایراد است.
وی با تاکید بر اینکه اداره کشور با باج دادن امکانپذیر نیست گفت: وزیران نباید به نمایندگان مجلس باج دهند، وزیری که به نماینده مجلس باج بدهد، وزیر نیست و نباید با باج دادن کشور را اداره کرد.
استاندار اسبق خراسان گفت: وزیر کشور بدون قدرت و استاندار ضعیف، به هیچ دردی نخواهند خورد.
حبیبی با انتقاد از آمار بالای پروژه های ناتمام، آن را نتیجه برخی کلنگ زنی های سفارشی خواند و افزود: در کشور، معادل چند برابر بودجه های عمرانی، پروژه، کلنگ زنی شده، نباید با سفارش فلان شخص، نماینده و یا فلان جمع، کلنگ بر زمین زده شود.
در این نشست، ولی الله حیاتی به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی معرفی شد.
هفت عضو کمیته استانی خراسان شمالی شامل «محمدحسین جهانبخش، ابوطالب شفقت، سیدعلی اکبر پرویزی، محمدرضا صالحی، غلامحسن بشارتی، مجید پورعیسی و محمدعلی شجاعی» در این نشست حضور داشتند.
همچنین پنج استاندار ادوار خراسان شامل «محمدنبی حبیبی، عبدالله کوپایی، محمدرضا محسنی ثانی، حسن امینی و حسن غفوری فرد» به همراه پنج نفر از دیگر استانداران سابق کشور شامل «حسین طاهری، غلامعباس زارع، حمید حاجی عبدالوهاب، اصغر ابراهیمی اصل و سید حبیب صفوی» در این نشست حاضر بودند.
با تقسیم خراسان در سال 1383، استان خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد تشکیل شد که اکنون دارای هشت شهرستان، 19بخش و 863 هزار نفر جمعیت است.
اکنون محمدعلی شجاعی، به عنوان دهمین استاندار خراسان شمالی، نمایندگی عالی دولت در این استان را عهده دار است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.