کاتردا به عنوان نماد صبر و مقاومت ملی کشورش و از جمله شیفتگان انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) به شمار می رفت.

 خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه از ژوهانسبورگ گزارش داد که احمد کاتردا، همرزم نلسون ماندلا رهبر مبارزات ضد تبعیض نژادی جهان در آفریقای جنوبی در سن 87 سالگی درگذشت.

 

به گزارش جماران، براساس این گزارش، وی که یکی از نزدیک ترین دوستان همرزم ماندلا در دوران زندان 27 سال ماندلا بود و بعد از پیروزی انقلاب ضد تبعیض نژادی این کشور رییس دفتر او به شمار می رفت، سحرگاه امروز بعد از یک کسالت کوتاه مدت و پس از جراحی مغز در بیمارستانی در ژوانسبورگ درگذشت.
کاتردا که در سال 1964 (1343) در کنار ماندلا در دادگاه تاریخی ریونیا نقش اساسی در رسوایی جهانی رژیم تبعیض نژادی کشورش داشت 26 سال و 3 ماه را در زندان گذراند که 18 سال از آن در زندان جزیره روبن و در کنار ماندلا بود.
وی همچنین از 1994 (1373) زمان پیروزی مبارزات تقریبا یک قرن سیاهان در کشورش تا 1999 (1378) به عنوان مشاور پارلمانی ماندلا در نخستین دوره حزب حاکم کنگره ملی آفریقای جنوبی (ای ان سی) بود که سراسقف دزموند توتو، دیگر همرزم آنها و برنده جایزه صلح نوبل از او به عنوان رهبر اخلاقی مبارزات ضد نژاد پرستی کشورش و جهان یاد کرد.
کاتردا به عنوان مسلمان مهاجر هندی آفریقای جنوبی بازمانده از سفر مهاتما گاندی به این کشور است که مبارزات ضد تبعیض نژادی خود را از 17 سالگی با عضویت در ای ان سی آغاز کرد و بعد از ممنوع الفعالیت شدن تحت بازداشت خانگی قرار گرفت اما از همان ایام مبارزات زیر زمینی علیه رژیم نژاد پرستی را آغاز کرد و در 1963 (1342) به همراه 17 رهبر ارشد ای ان سی دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.
احمد کاتردا که بعد از پیروزی انقلاب کشورش به 'عمو کتی' نیز معروف بود از منتقدین 'جیکوب زوما' رییس جمهور فعلی کشورش به شمار می رفت. وی، زوما را متهم می کرد که از اصول مبارزات سیاسی و حتی از سوگند ریاست جمهوری خود عدول کرده است.
ناگفته نماند که کاتردا به عنوان نماد صبر و مقاومت ملی کشورش و در قاره افریقا، سال ها تا زمان مرگش رییس بنیاد خیریه ماندلا باقی ماند و از جمله شیفتگان انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) به شمار می رفت.
وی بارها در گفتگو با ایرنا، اندیشه مبارزاتی خود را مدیون رهبران سیاسی متقدم و متاخر ایران (از نهضت ملی نفت (از جمله دکتر محمد مصدق)، نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی ایران معرفی می کرد.
احمد خود نیز صاحب یک بنیاد خیریه فعال در سطح قاره آفریقا است که به گفته خانم 'باربارا هوگان' همسر او و دیگر مبارز دوران ضد نژادپرستی و وارث این بنیاد، قرار است او را روز چهارشنبه براساس سنت و حقوق اسلامی به خاک بسپارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.