به گزارش ایرنا، حمیده زرآبادی روز شنبه در آئین بزرگداشت روز زن و مقام مادر که به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور جمعی از بانوان فعال استان در عرصه های اجتماعی در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)برگزار شد، افزود: زنان نیمی از جمعیت جامعه را در جهان تشکیل می دهند اما با این وجود در هیچ کجای دنیا به طور کامل به حقوق و ظرفیت های آنان پرداخته نشده و همچنان شاهد نابرابری بین آنان با مردان هستیم.
وی اضافه کرد: زنان ایرانی در پائین ترین سطح مشارکت اجتماعی که همانا انتخابات است، حضور گسترده دارند اما این مشارکت در سطوح بالا که مربوط به مشاغل مدیریتی می باشد به شدت افت پیدا می کند، به طور مثال در مجلس دهم با وجود افزایش تعداد نمایندگان زن تنها 6 درصد از کرسی های این دوره در اختیار بانوان قرار داده شده است.
زرآبادی با اشاره به عوامل مختلف فرهنگی و اجتماعی و ذهنی در کاهش مشارکت بانوان در عرصه های اجتماعی، ادامه داد: از آنجا که بیشترین سهم آسیب های اجتماعی متوجه زنان و دختران است، اگر به حل مشکلات این قشر و رفع نیازهای آنان بی توجه باشیم، جامعه با خسارت های فراوانی مواجه خواهد شد.
وی در ادامه درباره عملکرد نمایندگان زن این دوره از مجلس شورای اسلامی، گفت: به اذعان بسیاری از نمایندگان ادوار گذشته و کنونی در مجلس شورای اسلامی، عملکرد نمایندگان زن در این دوره پررنگ تر و جدی تر شده و دیدگاه جامعه نیز نسبت به این قشر تغییر کرده است.
زرآبادی در ادامه حضور زنان در عرصه های مدیریتی را بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: در این راستا به تمام مسئولان دولتی نیز تذکرهای لازم برای به کارگیری زنان در مدیریت ها داده شده است.
وی، فرمانداری ها و بخشداری ها در وزارت کشور و همچنین معاونت ها و مدیریت گروه های علمی در دانشگاه ها در وزارت علوم را از جمله عرصه هایی عنوان کرد که می توان از استعدادها و توانمندی های زنان برای مدیریت استفاده کرد.
زرآبادی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: رفع مشکلات زنان تنها با قانونگذاری محقق نمی شود چرا که باید با انتصاب این قشر در عرصه های مدیریتی، امکان آن را فراهم کرد تا حقوق و مطالبه های بانوان را خود آنها پیگیری کنند.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس دهم برای اولین بار مدیریت بسیاری از پست ها به نمایندگان زن رسید و حتی برای انتخاب اعضای هیات رئیسه نیز 2 تن از نمایندگان زن در آرایی نزدیک با سایرین، فاصله کمی با رسیدن به این جایگاه داشتند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین نیز در ادامه این مراسم با اشاره به بخشی از ویژگی های حضرت فاطمه زهرا(س)، نام گذاری هفته زن را فرصت خوبی برای معرفی شخصیت ایشان و همچنین طرح مطالبات زنان دانست و گفت: این نام گذاری نشان دهنده اهمیت زن در جامعه و خانواده بوده و زنان جامعه اسلامی می توانند با الگوبرداری از سیره و شخصیت این بانوی بزرگوار مطالبات خود را مطرح و پیگیری کنند.
مریم بیدخام افزود: امروزه نظریه های متفاوتی در حوزه مطالبه حقوق زنان وجود دارد، به گونه ای که برخی از آنها بر تساوی زنان و مردان اعتقاد داشته و برخی نیز معتقد به زن سالاری در اجتماع هستند.
وی اضافه کرد: در میان این نظریه ها با نگاهی به هدف نزول قرآن کریم برای هدایت انسان ها، می بینیم که این کتاب بزرگ آسمانی بر انسان اعم از زن و مرد نازل شده و نگاه جنسیتی در آن وجود ندارد بلکه آنچه در این کتاب مقدس ارزشمند می باشد، روح انسانی بوده و تمایز جنسیتی بی معنا است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در پایان اشاره به وظائف رنان در خانواده، گفت: همان طور که مردان در زندگی مشترک دارای وظائفی خاص هستند، بانوان نیز در قبال همسر و فرزندان خود وظیفه و مسئولیت هایی دارند که آنها را باید به درستی انجام دهند.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده:رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.