به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز چهارشنبه در نشست ستاد آمایش سرزمین استان اظهار کرد: سند آمایش سرزمین یک سند مرجع است، اگر این سند در سطح ملی و استانی آماده باشد باید همه برنامه ها از جمله برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت را از روی این سند تهیه کرد.
وی افزود: یکی از مهمترین عوامل پراکندگی که در توسعه استان ایلام وجود دارد و سازمان های تصمیم گیری بر محور آن حوزه عمل می کنند، نبود برنامه آمایش سرزمین است.
استاندار ایلام با بیان اینکه باید از تمامی ظرفیت‌ها در جهت تهیه این سند بهره گیریم بر ضرورت همراهی دستگاه‌ها در تدوین سند آمایش تاکید کرد و یادآور شد: سال پایان تدوین برنامه آمایش سرزمین سال 96 است، اگر طرح مطالعات آمایش استان ظرف 2 ماه آینده آماده نشود سال پایه 97 را از دست خواهیم داد.
سلیمانی دشتکی راهبرد را ماموریت فعلی در تهیه آمایش سرزمینی استان دانست و گفت: به طور قطع با تهیه سند آمایش سرزمینی استان می ‌توانیم در سطح ملی برنامه ریزی های لازم نیز انجام شود، بعد از آن باید در سطح کلان جهت دهی‌ها هماهنگ و در ادامه کار منسجم ‌تر از وضع موجود کار کنیم.
وی یادآور شد: از مشاوران و ناظران طرح آمایش استان و مسئولان ذی ربط درخواست می کنیم در این مدت (2 ماه) با جدیت بیشتر در این خصوص گام بردارند تا بتوانیم به نتیجه برسیم.
استاندار ایلام تاکید کرد: اجرای طرح آمایش استان با همکاری همه دستگاه‌های دولتی، عمومی و حاکمیتی امکان‌پذیر است، همه باید به روز پاسخگوی خواسته های مشاوران و ناظران و سازمان برنامه بودجه باشند و اولویت دستگاه ها را با کار کارشناسی و تخصصی ظرف مدت یک هفته با اسناد بالا دستی و پایین دستی ارائه کنند تا کارها به پیش رود.
سلیمانی دشتکی به نقش تاثیرگذار آمایش سرزمینی در برنامه ‌ریزی آینده تاکید کرد و خواستار ارائه برنامه بلند مدت در تدوین این طرح متناسب با مزیت های استان شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اجتناب از توزیع نامتوازن برنامه ها گفت: هرگاه همه چیز را مساوی نگاه کنیم نتیجه عقب گرد است، در خصوص اجرایی هدفمندی یارانه ها به همه به طور یکسان نگاه شده است، اگر عدالت را حساب می کردیم باید این مهم به دهک های پایین با ساز و کاری خاصی عمل می شد تا منابع به هدر نرود، چون برنامه وجود ندارد فکر می کنیم مساوات بهترین برنامه است ولی این ظلم است.
مدیر علمی طرح آمایش سرزمینی ایلام نیز در این نشست گفت: این استان از لحاظ سطح سرمایه اجتماعی در کشور رتبه 15 را به خود اختصاص داده است.
خدر فرجی راد افزود: استان ایلام از نظر وجود منابع عظیم انرژی ، نیروی انسانی و بخش آب و خاک دارای ظرفیت های بسیاری است ولی تاکنون از این استعدادها به خوبی بهره برداری نشده است.
وی تاکید کرد: به لحاظ دارا بودن ظرفیت های اجتماعی ایلام جزو استان های اول کشور است اما با وجود ظرفیت و پتانسیل های موجود خاص از نظر دستاورد توسعه جزو استان های آخر کشور بوده و دلیل این امر استفاده نکردن از این مواهب و استعدادهاست.
مدیر علمی طرح آمایش سرزمینی ایلام اضافه کرد: باید رویکردی اتخاذ شود تا این قابلیت ها جنبه اجرایی پیدا کند، گسترش عدالت اجتماعی، حفاظت محیط زیست و از همه مهمتر رفع محرومیت ها در نقاط شهری و روستایی از جمله اصولی است که برنامه آمایش استان بدنبال آن است.
فرجی راد ادامه داد: باید تلاش کنیم تا در راستای اجرای طرح آمایش بتوانیم استانی شکل گیرد که بهره برداری بهینه از منابع ایجاد و نیازهای خود را تامین کند.
وی یکی از مشکلات موجود استان را نبود اطلاعات دقیق از وضعیت دستگاه های اجرایی ذکر کرد و اضافه کرد: بسیاری از آمارها مربوط به سال 85 است که می طلبد نسبت به دریافت اطلاعات جدید اقدام شود.
به گزارش ایرنا ، سند آمایش سرزمین به معنای سند و نقشه راهی برای بهره ‌برداری بهینه از امکانات در راستای بهبود وضعیت مادی و معنوی و در قلمرو جغرافیایی خاص است، در این طرح مزیت‌های فضای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی، ساماندهی و نظام بخشی می‌شود.
این کار با هدف ایجاد رابطه منطقی بین توزیع جمعیت و انجام فعالیت‌ها در پهنه سرزمین با توجه به ویژگی‌های فضایی مناطق است.
استان ایلام با 10 شهرستان و مساحت 2 میلیون هکتار، 580 هزار و 158 نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده:شهریار حیدری فر
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.