علی مراد اکبری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از سامانه گرمسیری اراضی کشاورزی در دهلران به خبرنگار ایرنا گفت: از این میزان اعتبار، 21 هزار میلیارد ریال اختصاص یافته و قرار است 300 هزار هکتار از اراضی کشور زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری تحت فشار قرار گیرند.
وی با بیان اینکه در چهار ماه گذشته از سال جاری، سیستم های نوین آبیاری در 35 هزار هکتار از این میزان اراضی اجرا شده است، افزود: اجرای این طرح ها در 130 هزار هکتار دیگر در دست اجرا است.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در صورت تحقق 100 درصدی این اعتبار، تا پایان سال جاری 300 هزار هکتار از اراضی کشور تحت پوشش شبکه های آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت.
اکبری با اشاره به توسعه روش های مدرن آبیاری در اراضی کشاورزی کشور با رویکرد طرح های میکرو در زراعت و باغداری گفت: با اجرای این طرح ها به ازای هر هکتار، چهار هزار و 400 متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
به گفته وی، با توجه به اجرای این روش در سطح یک میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی کشور تاکنون و در ادامه 300 هزار هکتار دیگر، پیش بینی می شود پس از تکمیل این طرح ها، شاهد صرفه جویی هشت میلیارد متر مکعبی آب در بخش کشاورزی باشیم.
وی به اجرای طرح سامانه گرمسیری در اراضی کشاورزی استان ایلام نیز اشاره کرد و افزود: 30 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش سامانه و 60 هزار هکتار نیز از طریق سد کرخه آبی می شوند.
اکبری اضافه کرد: از آبخور سد کرخه، اجرای طرح های آبیاری نوین در 45 هزار هکتار انعقاد قرار داد شده که 25 هزار هکتار آن تکمیل شده و مابقی در دست اجراست، در این حوزه حجم قراردادها بیش از هفت هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: برای آبی کردن 30 هزار هکتار از طریق سامانه گرمسیری در مهران و دهلران نیز 6 هزار و 200 میلیارد ریال هزینه می شود که در فاز اول پنج هزار هکتار اراضی دهلران با یک هزار میلیارد ریال تحت پوشش قرار می گیرد.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در توسعه فاز دوم این طرح نیز برای هفت هزار هکتار از اراضی بخش موسیان بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال هزینه خواهد شد.
به گفته وی، تنها راه عبور از کم آبی و خشکسالی ارتقای بهره وری و کارایی مدیریت مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی است که یکی از سیاست ها و اولویت های دولت است.
اکبری افزود: در استان ایلام با توجه به محرومیت منطقه و از طرفی مشکلات آب، توسعه روش های نوین آبیاری در اراضی خرد و آبخور و چاه ها به صورت نامحدود و با توجه به توان و ظرفیت اجرایی استان، تامین اعتبار می شود.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: مجموعه این اقدامات باعث افزایش اراضی آبی استان به 200 هزار هکتار و افزایش تولید بیش از یک میلیون تنی محصولات کشاورزی در استان می شود که نقش مهمی در صادرات محصول به کشور عراق و افزایش تولید و اشتغال منطقه دارد.
به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای 340 هزار هکتار اراضی زراعی و شش هزار هکتار اراضی باغی است، تنها 70 هزار هکتار از اراضی استان آبی است و 270 هزار هکتار به صورت دیم کشت می شود، گندم، جو، کلزا، ذرت، انگور و لیمو بیشترین میزان تولید محصولات کشاورزی این استان را به خود اختصاص داده اند.
خبرنگار: علی رضازاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7175/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.