محمد ثابتی مقدم روز یکشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طول 2 سال اخیر در مجموع هزار و 530 حلقه چاه در سطح شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن هوشمندسازی و زمینه برای صرفه جویی در مصرف آب فراهم شد.
وی ادامه داد: از این تعداد 200 حلقه چاه کشاورزی پارسال با همکاری کشاورزان در سطح این منطقه هوشمندسازی شد.
مدیر امور آب ناحیه سبزوار گفت: در طرح هوشمندسازی چاههای کشاورزی آب به صورت حجمی، سالیانه و بر اساس پروانه بهره برداری اختصاص داده شد. اکنون مالکان چاهها دارای کارت هوشمند هستند که با شارژ آن در طول سال از آب چاه استفاده می‌کنند.
وی افزود: برداشتهای غیرمجاز و بدون ضابطه از چاهها در سالهای گذشته سبب شد بخش کشاورزی در سطح این منطقه با مشکل بحران آب رو به رو باشد. شوری آب نشانگر میزان املاح هادی موجود در آن در چاههای این خطه از عدد 150 در یک دهه گذشته به هفت هزار و500 در چند سال اخیر رسیده است.
ثابتی مقدم ادامه داد: این وضعیت در چاههای کشاورزی سبب لبشور و تلخ شدن آب چاهها می شود که یکی از علل کاهش کشت محصولات کشاورزی در سطح این منطقه است.
وی گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی ضمن جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز و بدون ضابطه، صرفه جویی مناسبی در زمینه بهره برداری و مصرف بهینه آب صورت گرفت.
مدیر امور آب ناحیه سبزوار افزود: پارسال 2 حلقه چاه آب شرب در این شهرستان حفر و 6 حلقه چاه کشاورزی نیز تغییر محل داده شد. یک میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار نیز برای اجرای طرح آزمایشی احیا منابع آبی با رویکرد اجتماعی در دشت سبزوار اختصاص یافت.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: جواد پورسخاوت **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
8144/7500/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.