حمیدرضا دهقانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این شرایط نگرانی هایی برای تامین آب شرب مردم شیراز و مرودشت در تابستان امسال به وجود آورده است، بر لزوم صرفه جویی بیشتر در مصرف آب تاکید کرد.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های منابع آب در سد درود زن و در شرایط فعلی اولویت اصلی برای تامین آب شرب و سپس تامین آب صنعت و محیط زیست است و بخش کشاورزی امسال آبی از این سد نخواهد داشت .
مدیرعامل سازمان آب منطقه ای استان فارس اظهار کرد: این شرکت برای مراقبت از ذخیره موجود و پیشگیری از برداشت های غیر مجاز، گروه های گشت و بازرسی را فعال تر کرده است ولی به دلیل اقدامات کشاوزان و نامناسب بودن الگوی کشت و همکاری نکردن برخی از نهادها و ارگان های مسئول متاسفانه همچنان شاهد برداشت های بی رویه از منابع آب هستیم .
وی بیان کرد: لازم است کشاورزان به وضعیت نامطلوب منابع آب سطحی و زیرزمینی توجه بیشتر داشته باشند و از توسعه کشت و برداشت بی رویه از منابع آب به ویژه در حوضه آبریز سد درود زن و مسیرهای زیر دست سد خودداری کنند.
دهقانی با بیان اینکه اطلاع رسانی لازم به کشاورزان پایین دست سد درود زن در رابطه با نا مطلوب بودن شرایط کاشت محصولات کشاورزی در سال 96 صورت گرفته است، گفت: در این شرایط هیچ برنامه ریزی برای توسعه کشت یا برداشت آب کشاورزی از منابع ابهای سطحی در سد درود زن وجود ندارد .
مدیرعامل سازمان آب منطقه ای استان فارس حجم آب قابل برداشت از سد درود زن را 10 درصد از حجم مفید این سد ذکر کرد و گفت : ضرورت تامین آب شرب شیراز و مرودشت در تابستان امسال و در شرایط فعلی برداشت آب کشاورزی از سد را غیر منطقی می داند .
سد درود زن در نزدیکی روستایی به همین نام در استان فارس در 50 کیلومتری شمال غرب مرودشت و بر روی رود کُر ساخته شده ‌است. ساخت این سد در سال 1351 به پایان رسید و آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت را پشتیبانی می‌کند.
شهرستان مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز واقع است.
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشار: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.