عباس زارع، دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح های آبیاری نوین شهرستان مُهر از توابع استان فارس در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: در برنامه ششم توسعه نیز سالانه اجرای 400 هزار هکتار آبیاری تحت فشار پیش بینی شده است.
وی افزود: به ازای هر هکتار اجرای آبیاری تحت فشار، حدود چهار هزار و 400 مترمکعب در هکتار در مصرف آب صرفه جویی می شود و همچنین دستکم افزایش 30 درصدی تولید محصولات کشاورزی و کاهش 30 درصدی سم و کود شیمیایی را در پی دارد.
زارع ادامه داد: هم اینک در کشور بیش از یک میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است و در استان فارس افزون بر 185هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزان به این سامانه تجهیز شده است.
مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور بیان کرد: در حال حاضر 22 درصد از اراضی آبی استان فارس و در مجموع 18 درصد از اراضی آبی در کشور به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است و در این بخش، فارس رتبه نخست کشور را دارد.
زارع گفت: بیش از چهار هزار و 500 هکتار از اراضی آبی شهرستان گرمسیری مُهر به این سامانه مجهز شده که هزینه اجرای 700 هکتار از آن از محل اعتبارات 85 درصد بلاعوض دولتی و مابقی از محل خودیاری کشاورزان این شهرستان تامین شده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال 95 کمک بلاعوض دولت برای آبیاری قطره ای به ازای هر هکتار 70 میلیون ریال، برای آبیاری کلاسیک هر هکتار 50 میلیون ریال و برای ماشین های آبی هر هکتار 60 میلیون ریال تعیین شد.
زارع در ادامه بازدید از طرح های آبیاری نوین بخش های وراوی، مرکزی و اسیر شهرستان مُهر با کشاورزانی که در سیل اخیر متحمل خسارت شده بودند نیز دیدار کرد و برای حل مشکلات آنها قول پیگیری داد.
2 سامانه بارشی از شامگاه 24 بهمن ماه 95 هوای استان فارس را تحت تاثیر قرار داد. این بارش ها که تا ساعت های پایانی روز 28بهمن ادامه داشت و موجب جاری شدن سیلاب شد و به برخی زیرساخت ها، منازل روستاییان و بافت فرسوده برخی شهرهای فارس به ویژه در شهرستان های جهرم، فسا و داراب زیان رساند.
شهرستان مُهر در فاصله 320 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
6118
خبرنگار: قاسم حاجی پور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.