به گزارش خبرنگار ایرنا، خلیل فعله گری روز چهارشنبه در جریان افتتاح یکی از طرح های جهاد کشاورزی افزود: از مجموع 189 طرح بخش کشاورزی، پنج طرح در زمینه احداث باغات جدید و اقتصادی با مساحت 10 هکتار، 18 طرح اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار و 157 طرح پرداخت تسهیلات خط مکانیزاسیون است.
به گفته وی از مجموع اعتبار 122 میلیارد ریال، 97 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و اعتبارات بلاعوض دولتی ،11 میلیارد و 670میلیون ریال اعتبارات دولتی در قالب یارانه باغات، سیلوها و مراکز خرید سازمان تعاون یا آبیاری تحت فشار و مابقی از سهم آورده متقاضی هزینه شده است.
فعله گری اظهار کرد: با افتتاح این طرح ها اشتغالزایی 200 نفر برای کشاورزان و روستائیان فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه بارندگی در این شهرستان کمتر از 300 میلیمتر در سال است افزود: توسعه باغات دیم برای این شهرستان با توجه به شرایط جوی مناسب نیست اما باغات آبی به دلیل اهمیت تولید میوه و مصرف کمتر آب در باغات نسبت به سایر محصولات کشاورزی، این بخش باید توسعه و ترویج یابد.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قروه با بیان اینکه 18 طرح آبیاری تحت فشار در مساحت 103 هکتار به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید گفت: برای این طرح ها هفت میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار هزینه شده که پنج میلیارد و 170 میلیون ریال از اعتبارات دولتی بلاعوض و مابقی سهم آورده متقاضی است.
به گفته وی اهمیت این طرح در افزایش تولید، تثبیت اشتغالزایی و بهینه نمودن مصرف آب در بخش کشاورزی است.
فعله گری افزود: مجموع آبیاری تحت فشار شهرستان قروه با افتتاح این طرح ها به 21 هزار و 103 هکتار رسید و 76 درصد از اراضی آبی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار و قطره ای است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان قروه جزء دشت های ممنوعه است گفت: مجهز نمودن اراضی بخش کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار در بهینه سازی مصرف آب تاثیر بسزایی دارد و در این راستا شهرستان قروه در سطح کشور پیشتاز و رتبه اول را داراست.
فعله گری در ادامه اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان خودشان بدون پرداخت تسهیلات از جهاد کشاورزی اقدام به آبیاری تیپ یا موضعی می کنند اگر این روش درست و اصولی اجراء شود حدود 90 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.
وی با اشاره به اهمیت خط مکانیزاسیون در زمینه نوسازی و تجهیز ناوگان و ماشین آلات بخش کشاورزی گفت: این طرح با هدف بهینه سازی مصرف سوخت و نوسازی ناوگان خودرویی بخش کشاورزی شهرستان است.
فعله گری با اشاره به اینکه از مجموع 2 هزار و 600 هکتار از باغات شهرستان 300 هکتار باغات غیر بارور و 2 هزار و 300 هکتار باغات بارور هستند افزود: هزار و 300 هکتار باغات انگور،700 هکتار سیب پای مالینگ،130 هکتار گردو و مابقی سایر درختان میوه است.
رئیس شرکت تعاون روستایی شهرستان نیز در افتتاح برنامه های جهاد کشاورزی گفت: 9 مرکز از 13 مرکز خرید گندم با ظرفیت بیش از 70 هزار تُن به مناسبت هفته جهادکشاورزی تجهیز و بازسازی شد.
یدالله عبدالملکی افزود: 11 هزار متر مربع آسفالت، خرید سه دستگاه باسکول، نصب دوربین مدار بسته با اعتبار 6 میلیارد و 280 میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی هزینه شده است و از هیچ اعتبارات دولتی استفاده نشده است.
به گفته وی شهرستان قروه قطب کشاورزی استان کردستان و یکی از شهرستان های تولید کننده مهم گندم در سطح کشور است.
وی ادامه داد: در این راستا برای تخلیه گندم روستاها در محل بهداشتی به صورت موقت 9 مرکز بازسازی شد.
عبدالملکی افزود: کشاورزان برای تخلیه گندم باید به مراکز خرید گندم مراجعه می کردند که ممکن بود حوادث جاده ایی گریبان آن ها شود بنابر این برای جلوگیری از این مشکل، 9 مرکز خرید برای دسترسی راحت تر آنها بازسازی شد.
7345/6108
**خبرنگار: سارا صالحی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.