به گزارش روز یکشنبه ایرنا از مرکز اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ علی جمالی گفت: در پی مراجعه نماینده حقوقی برخی از بانک ‌ها و موسسات بانکی مبنی بر پخش شایعات در فضای سایبری علیه آن‌ها با هماهنگی مراجع قضایی پرونده ای تشکیل شد.
وی افزود: با توجه به اینکه این شایعات در سطح گسترده در فضاهای مجازی پخش و امنیت روانی مردم و جامعه را به ‌شدت تحت تاثیر قرار داده بود، مراتب به ‌سرعت در دستور کار ماموران این پلیس قرار گرفت.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان ایلام ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع با سرعت عمل کارشناسان پلیس و انجام اقدامات خاص پلیسی سرمنشاهای انتشار شایعات شناسایی و در کمترین زمان ممکن دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.
جمالی یادآور شد: بر اساس ماده 18 جرایم رایانه‌ای هر کس به‌ قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌ وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، راسا یا به ‌عنوان نقل‌ قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به‌طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از 91 تا 2 سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا 40 میلیون ریال یا هر 2 مجازات محکوم خواهد شد.
وی تاکید کرد: کاربران در نظر داشته باشند که هر خبر و مطلبی را که در فضای سایبری بدون منبع رسمی مشاهده می‌کنند به آن بی‌توجه بوده و بدون اطلاع از صحت‌ و سقم آن اقدام به انتشار آن نکنند چرا که امکان تخلفات پیش می‌آید.
سرهنگ جمالی ضمن هشدار و برخورد جدی با کسانی که در فضای سایبری به پخش شایعات دامن می‌زنند از مردم درخواست کرد اخبار صحیح را از طریق رسانه‌های معتبر پیگیری کنند و در صورت مشاهده موارد مشابه مراتب را فوری از طریق وب سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش تماس های مردمی گزارش کنند.

** تحقق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود
فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه نهادهای فرهنگی نقش ممتازی در نهادینه کردن فرهنگ غنی اسلامی دارند گفت: تحقق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود.
سردار نورعلی یاری اظهار کرد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از ضروریات دین مبین اسلام است که در جامعه مغفول مانده که این موضوع می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر پیکره جامعه اسلامی وارد کند.
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر فقط مختص به یک موضوع خاص نیست و تمام ناهنجاری های اجتماعی را در بر می گیرد.
فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است به تاثیر گذاری این فریضه در جامعه پرداخت و یادآور شد: وقتی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به صورت صحیح پیاده شود در واقع از آسیب های احتمالی فرا رو جلوگیری کرده ایم.
وی تصریح کرد: اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شرایطی دارد و در قرآن، احادیث ائمه و کتب اسلامی به فراوانی از آن یاد شده است که در آن ما را از افراط و تفریط برحذر داشته اند.
سردار یاری به حمایت قانون از آمران به معروف و ناهیان از منکر اشاره و خاطرنشان کرد: در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به عنوان طرح دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در سال 94 به تصویب رسید.
وی گفت: در این قانون، معروف و منکر عبارتند از هرگونه فعل، قول و یا ترک فعل و قولی که به ‌عنوان احکام اولی و یا ثانوی در شرع مقدس و یا قوانین، مورد امر قرار گرفته و یا منع شده باشد.
فرمانده انتظامی استان ایلام افزود: بر اساس ماده 4 این قانون، مراتب امر به معروف و نهی از منکر، قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحاد مردم و دولت بوده و مرتبه عملی آن در موارد و حدودی که قوانین مقرر کرده تنها وظیفه دولت است.
سردار یاری گفت: امیدواریم با همکاری مردم و مسئولان این فریضه الهی بیش از پیش در جامعه نهادینه شود تا شاهد ناهنجاری ها و پلشتی ها در جامعه اسلامی نباشیم.
دریافت کننده: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
6119/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.