به گزارش ایرنا، تونل آزادی که به اتمام می رسد، بر فراز کوه بلند قوچعلی شهری پیداست که با طبیعت بکر و چشم نواز تا پایین دست کوه و جاده هر بیننده ای را مسحور خود می کند.
وقتی به ورودی شهر می رسی قبل از آن در طرف چپ جاده ای دره ای بسیار زیبا به چشم می خود که به دره ارغوان معروف است و به همین خاطر مجتمع تفریحی و میدان آغاز به شهر به همین نام ارغوان مزین شده تا بیش از پیش هر گردشگری را که وارد این محدوده می شود، متوجه این همه زیبایی حیرت انگیز کند.
هر ساله همزمان با فصل بهار و بخصوص اردیبهشت ماه دره ارغوان ایلام به اوج زیبایی رنگ ها در طبیعت تبدیل می‌شود چراکه ارغوان های این دره و طبیعت بکر بر شاخسار درختان ارغوان شکوه زده و تابلو بی نظیری از خلقت الهی را در پیش چشم هر رهگذری نمایان می کند.
ایلام از آن دست استان هایی است که کمتر کسی اسم آن را برای مسافرت شنیده و مناظر طبیعی آن را دیده است اما این استان با آب و هوای کوهستانی و نیمه گرم، طبیعت بکر و زیبا، وجود آثار طبیعی و باستانی، غارها و آبشارها، دشت های مملو از آلاله و بابونه و مکان های دیدنی زیادی دارد که در بسیاری موارد از چشم گردشگران غیرحرفه‌ای پنهان می‌ماند.
ایلام از استان‌های جنگلی ایران است و به خاطر زیبایی طبیعتش و دارا بودن جنگل های بلوط و بنه از آن با نام عروس زاگرس نیز یاد می‌ شود و دره ارغوان یکی از مکان های تفرجی و دیدنی شهر ایلام بخصوص در ایام بهار و سایر فصول سال به دلیل خنکی و زیبایی زیاد است.
هرساله همزمان با فصل بهار و بخصوص اردیبهشت ماه، دره ارغوان ایلام به اوج زیبایی رنگها در طبیعت تبدیل می‌شود و درختان و درختچه های ارغوان های این دره و طبیعت بکر، هر رهگذری را متوجه خود می کنند.

** درختانی با شکوفه های ارغوانی
دره ارغوان یک دره با صخره های بزرگ سنگی است که در همچون فصلی همانند امسال پر باران از شیار کوه های آن چشمه های کوچکی تا پایین دره جریان دارد.
درختانی با شکوفه های ارغوانی به ویژه در سمت راست جاده ورودی به دره آنچنان جلال و زیبایی به آن داده که تصویری زیبا و با شکوه در پیش چشمانت می گشاید.
هرچه به سمت بالای دره و سمت چپ جاده پیش می روی و می نگری از شمار درختان ارغوان کم می شود اما باز وجود درختان بلوط و درختچه های زیبا و طبیعت چشم نواز چیزی از زیبایی دره کم نمی کند.
دره ارغوان، یکی از مناطق حفاظت شده در استان ایلام است که درختان ارغوانی آن در محدوده 160 هکتار از این دره رویش دارند.
این دره زیبا مملو از درختانی با شکوفه‌ها و برگهای ارغوانی است که در میان درخت های بلوط و زالزالک به گونه بسیار حیرت آوری چشم را خیره می‌کند.
در آمیختن رنگ های مختلف درختان شکوه خاصی به این منطقه بخشیده است و آن را به اوج زیبایی تبدیل کرده، روزهای پنج شنبه و جمعه و ایام تعطیل با حجم زیادی از تفرج کننده مواجه می شود که برای لذت بردن از این طبیعت زیبا راهی آن شده اند.
به تازگی که مسیر و جاده دسترسی آن کمی بهتر شده شمار زیادی از افراد به ویژه زوج های میان سال و جوان پیاده این مسیر را طی می کنند تا هم از طبیعت چشم نواز آن بهره ببرند و هم ورزش پیاده روی را برای سلامتی تن و جان خویش انجام داده باشند.
ارغوان نام فارسی درختی است که در انگلیسی با نام Judas Tree آنرا می‌شناسند و نام علمی این گیاه cercis siliquastrum است و به یونانی به آن sixia می‌گویند.
ارغوان درختی است از خانواده پروانه آسا و از مشخصات بارز آن این است که این درخت در اول بهار می‌روید و دارای گل‌های نیام که از مشخصه این تیره‌است می‌باشد و گل‌های آن زودتر از برگ های آن در می‌آید و دارای شاخه‌های متقابل است. بلندی آن گاهی به 12 متر هم می‌رسد، اما بیشتر به صورت درختچه ‌است.
برگهای ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره‌های صاف است. گلهای این درخت در اوایل بهار، در گروه های 3 تا 6 تایی، روی شاخه‌ها و حتی روی ساقه اصلی، پیش از رشد برگ‌ها پدید می‌آیند و چون عده آنها بسیار زیاد است، منظره زیبایی به درخت می‌دهد.
مزه گل ارغوان ترش و نسبتاً مطبوع است از این رو در بعضی از کشورها گل ارغوان را همراه سالاد می‌خورند یا در بعضی از غذاها می‌ریزند.
ارغوان در خاک های آهکی پرقوت بهتر رشد می‌کند و در برابر خشکی مقاوم است و به تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارد.

** راهی برای توسعه و صیانت از درختان ارغوان
بی گمان علاوه بر نامگذاری میدان ابتدایی و مجتمع تفریحی ابتدای شهر به نام ارغوان می توان با توسعه و کاشت درختان ارغوان در همه آن فضای ابتدای شهر این منطقه را به فضایی مملو از ارغوان مبدل کرد.
بی گمان می توان با کاشت درختان ارغوانی به صورت گسترده در بلوارها و میادین و جاهای مختلف شهر با توجه به تناسب آب و هوایی ایلام علاوه بر توسعه آن به صیانت از آن پرداخت و رنگ ارغوان در در میدان و برخی بلوارهای شهر به گونه ای که ایلام را به ارغوان زیبا شهر کند، مشاهده کرد.
فرهنگ سازی برای توسعه و کاشت درختان ارغوان در همه محوطه ابتدایی شهر و بلوارها باید انجام گیرد زیرا این ادعا که ارغوان در شهر رشد نمی کند کذب محض است زیرا در بلوار مدرس وجود چند درخت ارغوان که اکنون شکوفه داده اند یا در مقابل منزل و مغازه برخی شهروندان به خاطر علاقه به این درخت زیبا آن را کاشت اند و اکنون بسیار چشم نواز است می توان شاهد بود.

**مردم مواظب ارغوان باشند
یکی از خطراتی که این روزها زیستگاه های مختلف گیاهی و جانوری را تهدید می کند حضور بی رویه انسانها و جاده کشی و توسعه و رشد شهرنشینی است که موجب می شود بخش اعظمی از این زیستگاه ها دستخوش تغییر و نابودی شود.
از این رو فرهنگ سازی برای حفظ و حراست از این زیستگاه ها و طبیعت زیبا باید آنچنان در وجود همه ما نهادینه شود تا به خود اجازه ندهیم با بوته کنی و شکستن شاخ و برگ درختان و روشن کردن آتش موجب تخریب این طبیعت زیبا شویم.
با امید به اینکه همه ما با احساس مسئولیت در مقابل این موهبت الهی نگهبانانی دلسوز برای آن باشیم تا این زیبایی چشم نواز آیندگان و تفرج کنندگان آتی به استان زیبایمان باشد.
حدود 87 درصد مساحت استان ایلام را عرصه های طبیعی و ملی تشکیل می دهند.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.