دکتر محمود حسین پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در نیمه دوم پارسال و تعطیلات نوروز امسال 10 مورد اهدای عضو با رضایت خانواده ها در استان انجام شده که سه مورد از سوی بانوان بوده است.
وی با اشاره به تاثیر فرهنگسازی در افزایش اهدای عضو در هرمزگان، گفت: در سالهای 92 تا 97 تنها 2 مورد اهدای عضو در هرمزگان صورت گرفت، که اولین اهدای عضو سال 97، نیمه مهرماه در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شد که در آن با اهدای عضو یک جوان 29 ساله مرگ مغزی، به سه نفر زندگی دوباره بخشیده شد.
رییس مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود سالانه به طور میانگین 45 نفر در استان به دلیل مرگ مغزی جان خود را ازدست می دهند.
حسین پور تصریح کرد: تصمیم اهدای عضو، یک تصمیم بسیار حساس و مهم برای فرد اهدا کننده و یا خانواده اش است و بطور معمول چالش های احساسی بسیاری در این مسیر وجود دارد که می توان با فرهنگسازی و تبیین اهمیت این تصمیم بخش قابل توجهی از این چالش های احساسی را مدیریت کرد.
وی بیان داشت: خوشبختانه در یک سال اخیر با فرهنگ سازی و افزایش سطح سواد سلامت مردم در استان، انجام این اقدام خداپسندانه رو به افزایش است.
متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده، به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.
نخستین ‌بار در 1823 میلادی در آلمان پیوند بافت پوست از بدن فردی بر محل دیگری از بدن خودش با موفقیت انجام شد و از آن زمان تا امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این بخش صورت گرفته است.
پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.
نخستین پیوند انجام شده در ایران در 1314 خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در 1347 خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در 1369 خورشیدی، پیوند قلب و کبد در 1372 خورشیدی، پیوند ریه در 1379 خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در 1385 خورشیدی صورت پذیرفت.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.