در ادامه این مطلب آمده است:همه آمده بودند . پیر و جوان ، زن و مرد ، با ماشین و یا پای پیاده تا تسلیت بگویند غم از دست دادن همسری را به رادمردی که همه عمر خود را صرف خدمت به مردم و نجات جان بیماران این مرز و بوم نموده بود و جان ده ها هزار بیمار را بدون هیچ گونه چشمداشتی و تنها برای رضای خدا شفا داده بود .
تشیع جنازه بهانه بود تا پاس بدارند کارهای نیک را، تا نشان دهند دنیا تنها جای زراندوزی نیست ، تا به همه پزشکان یاد آوری کنند که در لباس مقدس پزشکی چه خدمات شایانی می توانند بکنند آن گونه که محبوب و تسخیر کننده قلوب مردم گردند.
در سالیان دراز عمر خود دیده بودم در تشییع جنازه ها آنگونه که رسم احترام هست در جاده ها ترافیک بوجود آید اما ندیده بودم دشتی پهناور به وسعت چندین هکتار مملو از ماشین و ترافیک شود آن گونه که جای سوزن انداختن نبود و به زحمت میشد جایی برای رد شدن پیدا نمود.اینها ثمره کار نیک است.
چه اشک هایی که جاری شد و چه افرادی که آمده بودند که شاید در عمر خود نه دکترشفیعی این متخصص جراح قلب را دیده بودند و نه حتی ممکن بود گذارشان به ایشان افتاده باشد اما نتیجه و انعکاس رفتار دکتر را به چشم دیده و با تمام وجود لمس کرده بودند.اینها ثمره کار نیک است.
صدا ها، شیون ها ، اشک ها ، داد و فریاد ها همه از اعماق جان بر می خواست و چون از صمیم قلب بود همه را متاثر کرده بود و حتی آنهایی که می توانستند خودشان را کنترل کنند اشکشان را سرازیر کرده بود.
همه می گریستند و به خویشتن خویش می نگریستند که دنیا چقدر کوتاه و گذراست ، هیچ وفایی ندارد و عقد اخوت با هیچکس حتی با بندگان صالح خدا نیز نبسته است آنگونه که پسر اشرف مخلوقات پیغمبر خدا هم در جوانی از دنیا رفت پس تا دیر نشده در دنیا و چند روزه عمر کوتاه خود ره توشه ای بهر آخرت باید فراهم نمود چون دیر یا زود همگی بایستی رخت سفر بست و رفت و اینگونه همه را به فکر فرو برده بود .اینها ثمره کار نیک است.
رفتار و گفتار دکتر شفیعی چه آن زمان که به عنوان یک جراح در برازجان بدون اخذ حتی حق ویزیت مردم را درمان و جراحی می کرد و چه در دیگر دوران خدمتش و حضور خود در مرکز استان همواره برای آنهایی که چشم و گوش و دلشان باز بوده سرمشق و مایه هدایت بوده است . حتی اینجا و در سوک همسرش هم نشان داد که با وجود همه سادگی می توان عظمت و شکوه و جلال وصف ناپذیر داشت.
در این گونه مراسم ها افراد معمولا ماشین های خوب سوار می شوند و دارایی های خود را به رخ مردم می کشند اما به چشم خود دیدم که در میان آن همه ماشین لوکس و مدل بالا که از شهرهای مختلف شرکت کرده بودند با پژو 206 خود در پشت جنازه همسرش در حرکت بود هر چند که هم توان و هم امکانش برایش وجود داشت و فراهم بود اما او خود را همسنگ و همرنگ افراد پایین ترکرده بود و به هیچ کس فخر نفروخت و همین باعث می شود که او فخر مردم و باعث افتخار این منطقه گردد.اینها ثمره کار نیک است.
در مراسم فاتحه و ختم آنگونه که در منطقه مرسوم هست در و دیوار مسجد و منزل پوشیده از بنر و پارچه و پیام تسلیت می گردد . اما من ندیدم حتی یک پارچه نویسی بر دیوار مسجد یا درب منزل نصب شده باشد. همه چیز به سادگی برگزار شد اما عظمت و شکوه آن شاید بیشتر از صدها متر پارچه نویسی ‌و تبلیغات بود.
از اسراف در آوردن دسته گل خبری نبود. حتی از پخش پیام تسلیت کاغذی ساده هم که معمولا در اینگونه مراسم به صورت شایع توسط دوستان و ارادتمندان افراد مصیبت دیده در مراسم فاتحه در مسجد صورت می گیرد خبری نبود.
گویا دکتر به صورت رسمی اعلام منع این کارها را کرده بود . علت را جویا شدم و گفتم این که چیزی نیست و برای همه انجام می شود . جواب شنیدم که گفته اند چون اغلب پیام تسلیت ها از جانب ادارات دولتی از بودجه بیت المال صورت می گیرد و اسراف هست شاید احدی راضی نباشد و بدین ترتیب حق الناسی ضایع نشود .
هر چند دکتر به گردن همه مردم حق دارد اما او اینجا هم حواسش جمع بود و مواظب بود مبادا حق کسی ضایع شود. اینها ثمره کار نیک است.
آنچه در این مراسم ساده دیدم وصف ناپذیر بود . بسیار پند آمیز بود. نکته های زیادی وجود داشت که اگر باز شود و بیان شود می شود الگویی برای سایرین و فرهنگ سازی و ارتقا سطح روابط اجتماعی در جامعه گردد .
نظم و انضباط مراسم که با همه شلوغی بیش از حد بدون هیچگونه مشکلی برگزار شد. همدلی و همکاری و احترام متقابل و رعایت حال سایرین همگی می توانند در سایر موارد هم تکرار شود اگر خوب دیده شود و الگو برداری و فرهنگ سازی شود. اینها ثمره کار نیک است.
سادگی ، عزت ، عظمت ، احترام متقابل ،همدلی ، همراهی، هم نوایی ، بازگشت به خویشتن ، نگاهی به درون همراه با نگاهی به برون ، دیدن عاقبت زندگی به فکر فرو بردن برای اندوختن ره توشه ای برای آخرت اینها مواردی بودند که شکوه و جلال صد چندان به مراسم داده بود و این جاست که باید گفت پیام تعزیت بیشتر از پیام تسلیت خود را نمایان می کرد. اینها ثمره کار های نیک دکتر شفیعی هست که بنیان گذار مرکز جراحی قلب در استان بوشهر طی 11 سال گذشته بوده است.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.