به گزارش ایرنا، دکتر اعظم الملوک الصاق  روز شنبه در همایش روز جهانی شیر مادر که در باشگاه فرهنگی، ورزشی میلاد کرج برگزار شد، اظهارداشت: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در بزرگسالی کمتر به بیمارهای دیابت، کلسترول بالا و غیره مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: تغذیه با شیر مادر در روزهای اول زندگی کودکان سیستم دفاعی بدن آنان را تقویت کرده و در مقابل میکروب ها و انواع بیماریهای عفونی مقاوم می شوند.

الصاق خاطر نشان کرد: شیر مادر به تنهایی می تواند  از لحظه ای که کودک به دنیا می آید تا شش ماهگی تمام نیاز های  او را فراهم کند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد که در ۶ ماهه اول زندگی نوزاد به جز شیر مادر برای کودک هیچ چیز دیگری نیاز نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت حس مکیدن توسط کودک اظهارداشت: کودکان نیاز به حس مکیدن دارند و می بایست به طور کامل این روند صورت بگیرد چرا که در این زمان دچار خلاء شوند در بزرگسالی افرادی با مشکلات عصبی خواهند شد و ممکن است افرادی نا آرام باشند.

الصاق گفت:  شیر مادر باعث جذب راحت آهن شده و نیاز به تغذیه تکمیلی ندارد و جذب کلسیوم نیز صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در دین مبین اسلام به تغذیه کودک با شیر مادر توصیه هایی شده است، افزود: پیامبر اکرم (ص) فرموده اند، برای شیر خوار هیچ غذایی بهتر از شیر مادر نیست.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد که سالانه در جهان حدود ۱۰ میلیون کودک به علل قابل پیشگیری مانند اسهال ،عفونت و غیره از دنیا می رود که باید با شیوه های پیشگیرانه این روند را کنترل کرد.

وی ، یکی از ساده ترین راه های پیشگیری از مرگ و میر کودکان را استفاده از شیر مادر عنوان کرد و بیان داشت: تغذیه با شیر مادر حتی در  ۶ ماهه اول زندگی  کودک وی را در مقابل بیماری های واگیر و غیر واگیر مصون خواهد کرد .

الصاق گفت: براساس آماری که یونیسف ( سازمان حمایت از کودکان) اعلام کرده است،  مادرانی که حتی ۶ ماه می توانند به کودکان شیر بدهند می توانند سالانه از مرگ یک میلیون و ۳۰۰ هزار کودک جلوگیری کنند .

براساس  تحقیقات دیگرکه صورت گرفته کودکانی  کمتر از سه ماه از شیر مادر تغذیه می کنند ضریب هوشی بالاتری نسبت به  کودکانی که  از شیر مادر تغذیه نکرده اند، دارند و مهارت های تکاملی بیشتری خواهند داشت.

وی از دیگر مزایای شیر مادر را،  تقویت سیستم ایمنی، دردسترس بودن ، افزایش رشد کودکان، ارتباط عاطفی بین مادر و کودک عنوان کرد و گفت: به طور خلاصه در سه بخش نیز می توان این مزایا را برای کودک، مادر  یا به لحاظ اقتصادی  بیان کرد.

در این همایش یک روزه از مادرانی که  با توجه به مشغله های متعددی که داشته اند و ۲ سال کامل به کودکان شیر داده اند تقدیر به عمل آمد.

۷۴۱۰/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.