کارشناس واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان زنجان گفت: شعار هفته جهانی امسال، توانمندسازی والدین، تغذیه با شیرمادر؛ حال و آینده است.

 

ملیحه جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، در رابطه با تغذیه با شیر مادر، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر به عنوان زیربنای سلامت نوزادان، کودکان، مادران و ضرورت افزایش آگاهی در خصوص تغذیه شیرخوار با شیرمادر طی 10 تا 16 مرداد ماه است.

 

وی در رابطه با شیردهی بعد از تولد نوزاد، تصریح کرد: شاید هیچ لحظه‌ای شیرین‌تر از اولین دیدار و در آغوش گرفتن کودک نیست، پس باید این لحظه را غنیمت شمرد و بلافاصله کودک را بعد از تولد در آغوش پرمهر و محبت جای داد و شیردهی را آغاز کرد. مهم‌ترین فایده‌‌ای که شیردهی نوزاد بلافاصله پس از تولد دارد، تماس پوست با پوست بین مادر و نوزاد است و در رابطه با زمان از شیر گرفتن نوزاد، آیه 233 سوره بقره به طور کامل گویای این موضوع است.

 

این مسئول با اشاره به مزایای تغذیه با شیر مادر و فواید شیردهی، افزود: شیر مادر مزایای بی‌شماری برای نوزاد دارد که از جمله مزایای تغذیه کودک با شیر مادر این است که شیر مادر همه نیاز‌های تغذیه‌ای شیرخوار را دارا است و باعث افزایش رشد و تکامل کودکان می‌شود، احتمال چاقی و برخی بیماری‌های مزمن قلبی و عروقی، پرفشاری خون، سرطان و دیابت را در بزرگسالی کاهش می‌دهد.

 

وی ادامه داد: شیر روزهای اول مادر (آغوز) حاوی عوامل ضد عفونت برای حفاظت نوزاد در برابر بیماری‌ها است، زیرا در روز‌های اول تولد سیستم ایمنی کودک هنوز تکامل نیافته است از دیگر مزایا تغذیه با شیر مادر امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت‌های تکاملی و تحصیلی بهتر را در آینده فراهم می‌کند. شیر مادر همیشه در دسترس بوده و نیاز به خریدن و آماده کردن و تجهیزات و ذخیره‌سازی ندارد.

 

جعفری در رابطه با مزایای شیردهی برای مادر، اظهار کرد: برگشت سریع رحم به حالت طبیعی، کاهش خونریزی بعد از زایمان می‌شود، از کم‌خونی مادر پیشگیری می‌کند، افسردگی بعد از زایمان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در رابطه با تغذیه با شیرمادر، خاطرنشان کرد: در همه پایگاه‌های مرکز بهداشت برنامه‌ریزی شده است، از جمله این اقدامات برگزاری و اطلاع‌رسانی کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌ها، مادران باردار و شیرده و سفیران سلامت سلامت در خصوص اهمیت و مزایای تغذیه با شیر مادر، نحوه صحیح شیردهی در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت و ارائه آموزش به مادران و پیشگیری از انواع سوء‌تغذیه، آموزش اطرافیان در خصوص نحوه حمایت مادر در حین شیردهی و تاکید بر ترویج تغذیه با شیر مادر سرپایی و برگزاری نمایشگاه با هدف ترویج تغذیه با شیر مادر و سایر فعالیت‌های ابتکاری انجام خواهد شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.