یک کارشناس ارشد مامایی  با بیان اینکه در چند سال گذشته شاهد افزایش عمل سزارین هستیم، گفت: بی رغبتی برخی از ماماها به علت دریافت حقوق کمتر نسبت به پزشکان در ازای کارکرد بیشتر و علاقه پزشکان به عمل سزارین به دلایل مختلف از جمله نرخ بالاتر این عمل، موجب تشویق مادران به سمت زایمان سزارین می‌شود، بنابراین تا زمانی که پزشک سالاری حرف اول را بزند شاهد افزایش بی رویه سزارین خواهیم بود.
غفوره غفاری لاله در گفتگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، خاطر نشان کرد: انجام عمل سزارین علاوه بر مضرات جانی مانند احتمال افزایش عفونت رحم،  افزایش خونریزی در مادر، احتمال عفونت محل بخیه ها، احتمال بروز لخته خون در پاها و افزایش افسردگی در مادر  و تنگی نفس در نوزاد آثار زیانبار مالی زیادی هم برای خانواده‌ها به دنبال دارد.
وی ادامه داد: مادرانی که می‌خواهند نوزاد خود را با زایمان طبیعی به دنیا بیاورند باید بدانند که راه‌های مختلفی مانند زایمان بدون درد با تزریق دارو یا بی حسی اپیدورال، زایمان در آب، زایمان فیزیولوژیک، زایمان با گاز استنشاقی و زایمان به روش هیپنوتیزم وجود دارد که خطرات زایمان سزارین را ندارند.
مدرس دانشگاه آزاد هشترود افزود: وظیفه پزشکان و ماما ها آگاهی رسانی مناسب و درست به بانوان باردار در جهت انجام زایمان طبیعی و استفاده از کلاس‌های آموزشی برای زایمان راحت و بدون درد است.
غفاری لاله یاد آور شد: اگر حرفه مامایی به معنای واقعی جایگاه خود را به دست آورد باعث افزایش کارآمدی نیروی انسانی در ارائه خدمات ماما ها به قشر زنان در کشور می شود اما متاسفانه عدم پوشش بیمه ای خدمات، ناتوانی ماماها در پذیرش بیمار برای بیمارستان های دولتی، انتخاب مسئولان غیر ماما برای صنف مامایی و مراجعه نکردن زنان باردار به ماما ها برای معالجه و مشاوره، مشکلاتی را برای قشر ماما به وجود آورده است.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.