علی محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس زایمان به روش سزارین در بیمارستان های امام حسین(ع) شهر زنجان و امید ابهر در هفت سال گذشته 39 درصد بود که اکنون این رقم با کارهای انجام گرفته به 29 درصد کاهش یافته است.
وی یادآوری کرد: کاهش زایمانها به روش سزارین در بیمارستانهای تحت پوشش تامین اجتماعی این استان به هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد و از طرفی آموزش های دقیق به مادران باردار، پزشکان، پرستاران و ماماها در تحقق برنامه هدف گذاری شده در این بخش تاثیر بسزایی دارد.
محمدی افزود: مجموع کارهای انجام گرفته موجب شد متوسط عمل سزارین در بیمارستانهای تامین اجتماعی استان به 29 درصد برسد که در سطح کشور جزء بهترین آمار محسوب می شود چرا که تعداد و درصد سزارین جزء شاخص های توسعه ملی بشمار می رود.
وی اظهار کرد: این در حالی است که در برخی بیمارستانهای کشور 100 درصد زایمان ها به شیوه عمل سزارین انجام می گیرد.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان ادامه داد: میزان زایمان سزارین مورد تایید سازمان بهداشت جهانی(WHO ) برای کشور ایران 28 درصد اعلام شده که مدیریت درمان تامین اجتماعی استان در آستانه رسیدن به آمار یاد شده قرار گرفته اما تحقق آن کار بسیار دشواری است.
وی بیان کرد: بیمارستان امام حسین (ع) جزء بهترین و معدود بیمارستان های کشور در حوزه ترویج زایمان طبیعی شناخته شده و این مهم بخاطر فعالیت های مستمر نظیر اجرای زایمان در آب و زایمان بدون درد است.
محمدی با اشاره به بحث اعتبار بخشی مراکز بیمارستانی تحت پوشش نیز خاطرنشان کرد: اعتبار بخشی پیشرفته ترین نوع ارزشیابی مراکز بیمارستانی بشمار می آید و در این حوزه جزئی ترین و کلی ترین مباحث بدقت بررسی می شود که در سال جاری بیمارستان امید رتبه اول در سطح استان زنجان را کسب کرد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 2 بیمارستان، یک پلی کلینیک و چهار درمانگاه تحت پوشش این سازمان در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده فعالیت می کنند.
230 پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک، 135 مرکز پاراکلینیک شامل رادیولوژی، آزمایشگاه، 35 درمانگاه خصوصی و دولتی و 12 بیمارستان در استان طرف قرار داد تامین اجتماعی استان هستند.
پیش از این و بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی رییس انجمن علمی مامایی ایران، 49 درصد زایمان ها در ایران به روش سزارین انجام می شود این درحالی است که طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی باید فقط 15 درصد زایمان ها به روش سزارین باشد.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.