این کتاب دارای ۲ بخش است که در پارت اول آن غزلیات و در پارت دوم اشعار نو این شاعر کُرد به زبان فارسی آمده و عنوان کتاب هم از شعر نو او به نام کوچه باغ گل یاس گرفته شده است، در مقدمه این کتاب شاعر شرح حالی از شاعر شدن خود را اینگونه بیان می کند.  

اولین شعرهایم را در سن دوازده یا سیزده سالگی سرودم، اما نخستین تشویق‌هایم گمانم در سن شانزده یا هفده سالگی بود و در سن نوزده سالگی به طور رسمی شاعر و ترانه‌سرا و نویسنده رادیو سنندج شدم.

نخستین شاعرانی که من را مجذوب کلام خود کردند، باباطاهر همدانی، فایز دشتستانی، کفاش خراسانی و شاطر عباس صبوحی و وحشی بافقی بودند.

تمام عمر سعی کردم در هنر مُقلد کسی نباشم و خودم باشم، اما فکر می کنم ناخواسته متاثر از کسانی بوده‌ام، اما بعد از آن به گمان خودم باشم تا نظر شما چه باشد؟.

من به فکر چاپ اشعارم در زمان حیات خود نبودم ولی کیومرث کرباسی، مدیر مسئول انتشارات علمی کالج با تشویق و ترغیب موجبات این کار را فراهم کرد.

بلبل
مرا بلبل مخوان، بلبل شرور است
مفاسد جوی و پُر فسق و فجور است
چو بنشیند، بروی ارغوانی
کند مدح جمال شمعدانی
و یا چون پر گشاید سوی باغی 
زباغات دگر گیرد سراغی
مرا ماهی بخوان، آن عاشق ناب
که پیمانش به جانش بسته با آب.

عباس کمندی ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۳۱ در سنندج دیده به جهان گشود و یکم خرداد سال ۹۳ در سن ۶۲ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت، هر چند بیشتر مردم او را با صدای دلنشین و سرودهای تأثیرگذار و زیبایش می‌شناسند ولی علاوه بر موسیقی، خوانندگی و سرودن شعر در زمینه‌های نمایش نامه نویسی، فیلم نامه نویسی و نویسندگی هم فعالیت‌ها و آثاری را از خود به یادگار گذاشته است.

سرودن اشعار بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارائه مجموعه آهنگ‌های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در ۳ شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک و گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت‌های کُرد و از جمله حماسه سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی از جمله آثار این هنرمند برجسته کُردستانی است.

فیلم نامه‌های زیادی نیز توسط این هنرمند نام آور کردستانی شامل اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان و پهلوان پنبه نگاشته شده است.

۶ عنوان کتاب این نویسنده برجسته کُرد شامل کوچه باغ گل یاس، زهر افعی، سارال، حماسه سنجرخان، پس کوچه‌های سنندج، هه وارگه ی هه وار ۳۰ روز پس از مرگ او طی مراسمی در سنندج رونمایی شد.  

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.