رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هپاتیت یک بیماری شایع است که به علت التهاب کبد ایجاد و به ۲  نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود که  در اثر انواع ویروس ها، داروها، الکل و جایگزینی بافت چربی و  غیره  ایجاد می شود.

حسین معصومی  افزود: هپاتیت های ویروسی که از علل مهم درگیری کبد هستند در اثر آلودگی با ویروس های هپاتیت A، B، C، D، E، G و همچنین ویروس های بیماری های سرخک و سرخجه ایجاد می شوند.

وی اظهار داشت: نوع مزمن هپاتیت B نیز از یک عفونت بدون علامت تا هپاتیت مزمن علامت دار، سیروز و سرطان کبد متغیر  بوده و با توجه به امارهای اعلام شده عفونت حاد و مزمن این نوع بیماری منجر به مرگ ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال در سراسر دنیا می شود.

این مسئول بهداشتی ادامه داد: در حدود ۴۰۰-۳۵۰ میلیون نفر در جها نیز ناقل هپاتیت B هستند که بر اساس میزان شیوع ناقلین در نقاط مختلف جهان، مناطق مختلف جهان به سه دسته:، مناطق با شیوع کم، مناطق با شیوع متوسط و مناطق با شیوع بالا تقسیم بندی  می شوند.

وی اضافه کرد: در ایران نیز  انجام واکسیناسیون هپاتیت B در کودکان از سال ۷۲، اکسیناسیون متولدین ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱، واکسیناسیون گروههای پر خطر و غیره موجب شد، تا میزان شیوع ناقلین هپاتیت B در کشور، کاهش یابد و در زمان  حال حاضر، کشور مان در حال گذار از شیوع متوسط به شیوع کم است.

معصومی مهمترین راههای انتقال ویروس هپاتیت B را از از مادر به جنین،  تزریق خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی نا مطمئن،  استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در تزریق وریدی دارو یا مواد مخدر، پیوند اعضا، اعلام کرد.

وی در ادامه  اصلی ترین راه پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B،   را انجام واکسیناسیون عنوان  کرد و گفت که گروههای هدف واکسیناسیون  نیز، نوزادان و کودکان(بدو تولد، دو ماهگی، چهارماهگی و شش ماهگی)، ف تمامی پرسنل شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی بستری و سرپایی که به نحوی با خون و ترشحات آغشته به خون و مایعات بدن بیمار در تماس قرار می گیرند اعم از پزشکان، پرستاران، ماماها، بهیاران، واکسیناتورها، دندانپزشکان، کمک دندانپزشکان، کارشناسان و تکنیسین های آزمایشگاههای تشخیص طبی، نظافتچیان واحدهای بهداشتی و درمانی و آزمایشگاههای تشخیص طبی، دانش آموزان بهورزی، دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی را رد بر می گیرد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد:بیماران تحت درمان با دیالیز و بیماران نیازمند به تزریق مکرر خون و فرآورده های خونی،  مبتلایان به هپاتیت C و مبتلایان به HIV، افراد خانواده بیمار مبتلا به هپاتیت B ساکن در یک منزل، افرادی که باید تحت درمان سرکوبگر سیستم ایمنی قرار گیرند، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی از دیگر گروههای هدف هستند.

وی اضافه کرد: - بیماران مبتلا به دیابت  کودکانی که در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری می شوند، کودکان عقب مانده ذهنی و پرسنل موسسات نگهداری این کودکان و خانه سالمندان و معلمین مدارس استثنایی، رفتگران شهرداری، آتش نشان ها، امدادگران اورژانس، زندان بانان، کارشناسان آزمایشگاههای تحقیقات جنایی و صحنه جرم و پزشکی قانونی، افراد دارای رفتار پر خطر جنسی و اعتیاد تزریقی،  زندانیان. ، ساکنین گرم خانه ها و مراکز نگهداری افراد بی خانمان، افرادی که در تماس شغلی با اجساد می باشند(مانند غسال ها) از دیگر گروههای هدف برای پییشگیری و انجام واکسیناسیون را شامل می شوند.

معصومی افزود: - رعایت احتیاطات استاندارد و اصول ایمنی در مراکز بهداشتی و درمانی و استفاده از وسایل حفاظت فردی در مواجهه با خون و فرآورده های خونی، پوشاندن زخم ها و جراحات، پاک کردن هر گونه لکه خون با محلول های ضد عفونی کننده، استفاده از لوازم یکبار مصرف و استریل کردن تجهیزات مورد نیاز در خدمات پزشکی، دندانپزشکی و  غیره و استفاده از کاندوم در روابط جنسی نامطمئن  و عدم استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در تزریق وریدی داروها و مواد مخدر  ازجمله  روش های پیشگیری ابتلا به این نوع بیماری است.

با توجه به اهمیت بیماری هپاتیت، روز ۶ مرداد ۱۳۹۸ ( ۲۸ جولای ۲۰۱۹ میلادی) به عنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است و شعار اعلام شده از طرف سازمان جهانی بهداشت برای این روز "" سرمایه گذاری به منظور حذف هپاتیت" بود.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.