به گزارش ایرنا، دکتر پرویز قزلباش روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی بهداشت محیط در استان زنجان افزود: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی زنجان در کنار خدمات بهداشتی و درمانی، تحقیقات بسیاری را در این زمینه انجام داده است.
وی اظهار داشت: وجود اساتید ،محققین مجرب و امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی این دانشگاه می تواند نقش موثری در راستای بررسی آلاینده های منتشره و ارائه راهکارهای کنترلی ایفا کنند.
این مسئول ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان امیدوار است شرکت کنندگان در این همایش در تکمیل تلاش ها ، تحقیقات و اقدامات خود در جهت شناسایی و کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت با تبادل تجربیات ارزشمند خود نقش قابل قبولی در ارتقای سلامت انسان ها در تمامی نقاط جهان ایفا کنند.
وی اظهار داشت: کشور کهن ایران سابقه چندین هزار ساله در پیشرفت وتمدن جهانی داشته و مردمان نیک اندیش و خرد ورز این سرزمین به گواه آنچه در موزه ها و بناهای باستانی و فرهنگ کهن این سرزمین بجا مانده توجهی عمیق به شاخص های محیط زیستی، بهداشت و سلامت و رفاه مردم حکایت دارد.
قزلباش افزود: توسعه صنعتی در جهان به رغم بهبود رفاه بشری، مشکلات زیست محیطی بسیاری را نیز به همراه داشته که سلامتی انسان را با خطر مواجه کرده و مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی (who) سالیانه 12.6 میلیون مرگ معادل یک مرگ از هر 4 مرگ در اثر عوامل محیطی در جهان رخ می دهد.
این مسئول ادامه داد: از طرفی سالیانه سه میلیون کودک زیر پنج سال در اثر عوامل محیطی جان خود را از دست می دهند عوامل خطرناک محیطی( rick factor) از قبیل آلودگی های آب، خاک و هوا، ترکیبات شیمیایی، تغییرات اقلیم تشعشعات فرابنفش حاصل از تخریب لایه ازن و سایر عوامل محیطی عامل حدود 100 بیماری و صدمات شناخته شده در انسان هستند که بخش اعظمی از آن با تمهیدات و روشهای علمی قابل کاهش و کنترل خواهد بود.
وی اضافه کرد: در کشور ایران نیز به رغم کوشش های وسیعی که در جهت تامین آب آشامیدنی سالم و کاهش مرگ و میر انجام شده دسترسی به آب سالم آشامیدنی به 96 درصد رسیده است و در این میان آلودگی هوا ناشی از فعالیت های صنعتی ،ترافیکی و حمل و نقل، انتشار وسیع گرد و غبار عدم تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی مهمترین عوامل محیطی مخاطره ساز سلامتی در ایران محسوب می شوند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: امروزه انسانها با قدرتی که خدا در وجود آنها قرار داده توانسته به اسرار طبیعت ببرد و با قدرت مهندسی برمنابع طبیعی دست‌اندازی کنند.
حجت الاسلام محرمعلی شیر محمدی افزود : منابع طبیعی علاوه بر اینکه موجب توسعه و رفاه شده معایب و مشکلاتی نیز بوجود آورده و بشرگرفتار آسیب هایی شده است.
وی خاطر نشان کرد: خداوند این نکته را یادآور شده که به شما(بندگان) قدرت فکر داد که می‌توانید طبیعت را در دستان خود بگیرد و در ضمن این خطرات را نیز گوشزد کرده که مواظب باشید زیاده‌خواهی نکنید .
دبیر علمی همایش بین المللی بهداشت محیط نیزگفت: همایش ملی بهداشت محیط 21 سال قبل شروع شده و تا امروز هرساله برگزار شده و امسال دانشگاه علوم پزشکی زنجان افتخار میزبانی این همایش را دارد.
دکتر محمد رضا مهراسبی افزود: واضح است که رابطه نزدیکی بین وجود کیفیت هوا و سلامت انسان وجود دارد، بنابراین جامعه بدون آلودگی یک آرزو بذای شهرهای امروز می‌باشد
وی خاطر نشان کرد: یکی از بهترین راهها مداخله نخبگان بهداشت محیط بوده و علاوه بر آن، جهت ارتقای سازمان‌های دولتی و همچنین آگاهی جامعه است و براین اساس برای رسیدن به این هدف دانشگاه علوم پزشکی زنجان هدفگذاری کرده این همایش را برگزاری کرد.
دبیر علمی همایش بین المللی بهداشت محیط ادامه داد: در این همایش سه روزه نشست های علمی، کرگاه های مختلفی پیش بینی شده و مجموعه مقالات ارسالی 538 مقاله است که از این تعداد 335 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، بیست ویکمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی بهداشت محیط در این استان و با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار می شود.
این همایش از امروز/سه شنبه/ در زنجان آغاز بکار کرده است و تا 9 اسفند جاری ادامه دارد که در آن آخرین دستاوردها و پژوهش ها و تکنیک های این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
سومین همایش بین‌المللی و بیست و یکمین همایش ملی بهداشت محیط باحضور هشت استاد برجسته بین‌المللی و صاحب نظر در بحث آلاینده‌ها در زنجان آغاز شد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.