معاون تحقیقات فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز، گفت: 3 طرح تحقیقاتی در سال 88 با 7 هیئت علمی اجرا شد و با گذشت یک‌دهه، در سال 97 افزایش طرح تحقیقاتی با 210 هیئت علمی به 110 طرح رسید که در مقیاس با سایر دانشگاههای هم طراز رشد خوبی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نوری‌سپهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه البرز ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، گفت: رویکرد ما متناسب با شعار "کرج قطب علم و فناوری" است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: باید تحقیقات بنیادی و کاربردی را انجام دهیم چراکه زود بازده است و در این راستا با چند شرکت بزرگ در زمینه گیاهان دارویی تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی افزود: تحقیقات جدیدی در بحث سلول درمانی و ژن تراپی شروع شده که بیمارستان زنان  یکی از بخش‌های بکر در البرز در بخش نگهداری بند ناف و جفت نوزاد، فعالیت خوبی دارد.

نوری سپهر با اشاره با اقدامات دیگر انجام شده در این مرکز پژوهشی گفت: حدود 10 شرکت ثبت شده با هدف "لارو درمانی" که در پیشگیری از بیماری‌ها و زخم‌ها، موثر شروع به تولید لارو کرده است. همچنین در زمینه تولید گیاهان دارویی فعالیت‌های خوبی در دست اجرا است.

این مسئول استانی با اشاره به وضعیت تحقیقات این مرکز، تصریح کرد: تحقیق و پژوهش از سال 87 شروع شد و سال 88 سه طرح با 7 هیئت علمی اجرا شد و این در حالی است که با گذشت یک‌دهه و در سال 97 افزایش طرح تحقیقاتی با 210 هیئت علمی به 110 طرح رسید که در مقیاس با سایر دانشگاه‌های هم طراز رشد خوبی داشته است.

نوری سپهر با یادآوری اینکه امروزه بیماری‌های غیر واگیر از بیماری‌های واگیر، شیوع بیشتری پیدا کرده، گفت: مرکز تحقیقاتی بیماری‌های غیر واگیر درصدد جذب دانشجو بوده و با وجود اینکه بیش از 2 سال از فعالیت آن نمی‌گذرد توانسته رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص دهد.

وی همچنین به همکاری مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی با کارخانه‌های تولید دارو و غذا اشاره کرد و اظهار داشت: این مرکز در ارتباط با دارو با شرکت‌هایی همچون سیناژن و آریوژن و برای تامین مکمل‌هایی غذایی با کارخانه زر برای مقوی کردن مواد خوراکی همچون پاستای کودک، تفاهم نامه‌ای منعقد کرده که در آینده برای مکمل های غذایی بانوان نیز، اقدامات جدیدی ارائه خواهیم کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به مراکز تحقیقاتی دیگر این مجموعه اشاره کرد و افزود: مراکز تحقیقات HSE، تحقیقات ایمنی و مرکز تحقیقات SDH بر روی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت جامعه، پژوهش های قابل ملاحظه ای انجام داده است.

وی با عنوان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی 10 قطب دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در مجموع با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های قزوین، زنجان، اراک، قم، خمین و ساوه در قطب ششم کشوری قرار دارد. سه درصد از بودجه اجرایی هر دستگاه سهم اعتبارات پژوهشی است که در سال گذشته، بالغ بر 2 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار پژوهشی به استان، اختصاص یافت و از این اعتبار بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون تومان، محقق شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی درباره مقالات ارائه شده این مرکز تحقیقاتی، گفت: سال 2018 میلادی حدود 298 مقاله در نشریات بین‌المللی چاپ و منتشر شد که سال 2019 و با وجود گذشت 4 ماه، 140 مقاله منتشر شده است.

نوری سپهر نسبت مقالات را به اعضای هیئت علمی، 1/61 درصد عنوان کرد و افزود: تیراژ کتاب در دانشگاه علوم پزشکی استان البرز 20 هزار جلد است اما با توجه به مشکلات کاغذ و چاپ روند انتشار کتاب در سال 97 نسبت به سال قبل، کاهش یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.