به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز دوشنبه شب درحاشیه نمایشگاه «شکوه چهل ساله در قم» در مصلای قدس این شهر در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: آموزش عالی پیش از انقلاب در این استان در حد صفر بوده و جوانان برای تحصیل مجبور به حضور در استان های دیگر بودند.
وی رشد آموزش عالی درقم در 40 سال انقلاب را خیره کننده دانست و تاکید کرد: آموزش عالی در استان با انقلاب شکل گرفته است و هم اکنون به رشد و بالندگی رسیده است.
دیرباز گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به نیاز کشور به تربیت قضات و دبیران در تراز دینی، مدرسه عالی تربیتی و قضائی با دو رشته تاسیس شد که این مدرسه عالی بذر اولیه شکل گیری دانشگاه قم بود.
وی،گفت: تحصیل 10 هزار دانشجو، عضویت 300 عضو هیات علمی، تدریس 600 دانشجو از کشورهای مختلف، وجود 6 دانشکده، جذب دانشجو در 35 رشته کارشناسی، 66 رشته کارشناسی ارشاد و 37 رشته دکترا، وجود بیش از 40 آزمایشگاه و کارگاه، 33 گروه آموزشی، فعالیت پردیس خودگردان و بخش مجازی از جمله ویژگی های دانشگاه قم است.
وی با اشاره به دستاورد های علمی این دانشگاه در حوزه های مختلف فنی و انسانی گفت: 80 شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه قم مستقر است که برخی از آنها درخاورمیانه منحصر به فرد است ضمن اینکه این مرکز علمی موفق به کسب رتبه پنجم کشوری در رشته حقوق و رتبه اول حقوق خارج از مرکز در سال های اخیر شده است.
دیرباز با تاکید بر اینکه هم اکنون 15 هزار مترمربع فضای علمی ویژه دانشجویان دختر در این دانشگاه ایجاد شده است گفت: بخش خواهران دانشگاه قم به صورت مستقل اداره می شد که این موضوع مزیتی برای این مرکز علمی است.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن رابطه بین صنعت و دانشگاه گفت: باید این ارتباط به صورت هدفمند و ساختارمند ایجاد شود چرا که ایجاد چنین ساختاری می تواند به صنعت و دانشگاه در رفع نیازهای جامعه کمک کند.
دیرباز یکی از مقتضیات اقتصاد دانش بنیان را ایجاد ارتباط ساختارمند میان دانشگاه، صنعت و جامعه دانست و گفت: نیازهای عمرانی و صنعتی استان به جای واگذاری به استان های دیگر باید به دانشگاه های قم ارجاع داده شود.

**معاون اداری و مالی دانشگاه قم نیز دراین نشست، با بیان اینکه این مرکز علمی با محوریت حوزه علمیه شکل گرفته است، گفت: پایه و اساس این دانشگاه بر اساس باوردهای دینی، ارزش های الهی و تربیت الهی شکل گرفته است.
حسین رضا گندم کار، جامع نگری دانشگاه قم را از جمله ویژگی های این مرکز علمی دانست و افزود: ماموریت این دانشگاه استانی، ملی و بین المللی است و با افزایش رشته های دانشگاهی، پاسخگوی تمام نیازهای استان و کشور است.
وی گفت: افزایش تعداد رشته ها و گرایش های تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه بیش از رشته های کارشناسی است که این ناشی از زیرساخت های ایجاد شده درآن است.
17 بهمن امسال مصادف با سی و نهمین سالگرد تاسیس دانشگاه قم است.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.