به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، ابوالفضل ایرانی خواه روز شنبه در جلسه آغاز به کار طرح بسیج ملی کنترل فشارخون استان ، افزود:فشارخون بالا به‌ عنوان بیماری خاموش و عامل اصلی برای بسیاری از بیماریهای خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم به شمار می ‌رود که این عامل خطر تا حدود زیادی قابل ‌پیشگیری و قابل ‌کنترل است.
وی افزود:شناسایی و پیگیری به ‌موقع مبتلایان به این بیماری، می ‌تواند روند پیشرفت آن را کُند کند و زندگی هزاران تَن و تعداد بیشتری از خانواده‌ ها را نجات و در هزینه ‌های مربوط به‌ سلامت صرفه ‌جویی ایجاد شود.
وی گفت: وزارت بهداشت به‌ عنوان متولی امر سلامت کشور، توجه به مقوله فشارخون را در دستور کار خود قرار داده و با آغاز طرح «بسیج ملی کنترل فشارخون » این موضوع را در اولویت برنامه ‌های بهداشتی سال جاری گذاشته است.

* مرکزهای بهداشتی در طرح کنترل فشارخون فعالیت می کنند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: تمامی برنامه‌ ریزی ‌ها و اقدام های لازم به‌ منظور اجرای طرح در دستور کار قرارگرفته است و در حال حاضر در مرحله اطلاع ‌رسانی مباحث دنبال می ‌شوند.
حسن ایزانلو افزود: مرکزهای بهداشتی و ایستگاه‌ های سیار در اجرای این طرح فعالیت می ‌کنند و از سوی دیگر تارنمایی به نشانی اینترنتی http://salamat.gov.ir راه ‌اندازی شده است که همشهریان می‌ توانند با مراجعه به آن ثبت ‌نام و به ‌منظور غربالگری به یکی از مراکز بهداشتی ارجاع داده شوند.

* بیش از 25 درصد جامعه مشکل فشارخون بالا دارند
همچنین معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه گفت: 25 تا 30 درصد جامعه مشکل فشارخون بالا دارند که متاسفانه بی ‌خبر هستند و این طرح فرصت بسیار مناسبی برای مطلع شدن آنها است.
سید حسن عادلی خاطرنشان کرد: اجرای طرح مذکور به این منظور است که موضوع فشارخون در اذهان مردم ایجاد شود و حساسیت لازم را برای توجه هرچه بیشتر به آن داشته باشند.
طرح بسیج ملی کنترل فشارخون از روز 27 اردیبهشت ‌ماه آغاز به کار کرده است که در مرحله نخست تا 17 خردادماه سال جاری اطلاع ‌رسانی و آموزش صورت می گیرد.
در مرحله دوم از 18 خردادماه تا 15 تیرماه امسال عملیات سنجش فشارخون انجام می‌ شود که هدف از اجرای این طرح، ایجاد حساسیت موضوعی در آحاد جامعه، افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در زمینه فشارخون بالا، بسترسازی مناسب به منظور اطلاع‌ رسانی برای توجه به کنترل فشارخون بالا به‌ مثابه یک فرهنگ رفتاری، شناسایی و کشف موارد فشارخون بالا است.
بسیج ملی کنترل فشارخون با شعار «فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم» راه ‌اندازی شده است که با اجرای این طرح همگانی، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ های علوم پزشکی در تلاش هستند، در کنترل فشارخون کوشش کنند.
جامعه هدف این طرح شامل تمامی مادران باردار، تمامی بیماران کلیوی و افراد بالای 30 سال است که در قالب بسیج ملی کنترل فشارخون اجرایی می شود.
27 اردیبهشت ماه، روز جهانی فشارخون نامگذاری شده است.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.