به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمدرضا هنرور روز یکشنبه در جلسه هماهنگی بزرگداشت هفته پژوهش (25 تا 30 آذر) در گنبدکاووس افزود: فقر از عوامل مهم در ایجاد آسیب های اجتماعی به شمار می رود.
وی اضافه کرد: علاوه بر فقر، ناامنی غذایی نیز در برخی شهرهای استان گلستان آمار بالایی دارد که سلامت جامعه را تهدید می کند.
دکتر هنرور با تشریح برنامه های H.S.R ( پژوهش در نظام سلامت) در استان گلستان؛ آمادگی دانشگاه علوم پزشکی برای امضای تفاهم نامه با دیگر مراکز علمی - آموزشی جهت انجام طرح های پژوهشی بویژه در حوزه سلامت و آسیب های اجتماعی را اعلام کرد.
وی با بیان اینکه تحقیقات علمی - پژوهشی باید مبتنی بر واقعیت بوده و به تصمیم سازی و برنامه ریزی ها کمک کند، گفت: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی با 20 مرکز تحقیقاتی و برخورداری از سامانه اطلاع رسانی الکترونیکی و فناوری حوزه سلامت می تواند به دیگر دانشگاه ها در انجام فعالیت های تحقیقاتی کمک کند.
وی تصریح کرد: امروز 80 درصد عوامل اجتماعی و محیطی و تنها 20 درصد مراقبت های درمانی بر سلامت جامعه تاثیر دارد بنابراین بایستی به مباحث اجتماعی حوزه سلامت توجه ویژه شود.
دکتر هنرور گفت: گلستان یکی از سه استان اجرا کننده سامانه 'ناب' ( نرم افزار اطلاعات بهداشت) است و هم اکنون اطلاعات یک میلیون و 600 هزار نفر از جمعیت منطقه در آن ثبت شده که می توان از آن در فعالیت های پژوهشی استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه به مزیت 359 عضو هیات علمی در 9 مرکز آموزش عالی این شهرستان اشاره و بر لزوم توجه جدی مراکز آموزش عالی به مطالبات مختلف مردم بویژه در حوزه اجتماعی تاکید کرد.
عبدالقدیر کریمی گفت: این تعداد عضو هیات علمی و حدود 13 هزار دانشجو ظرفیت بزرگی است که می توان از آن درقالب اتاق فکر برای بخش های مختلف از جمله حوزه اجتماعی استفاده کرد.
وی افزود: امروز روند رو به رشد آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و خودکشی مردم را نگران ساخته است بنابراین دانشگاه ها بایستی برای پیشگیری و کاهش آن راهکارهای علمی ارائه دهند.
کریمی با تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر مدیران ادارات و نهادهای گنبدکاووس با دانشگاه ها و اهمیت دادن به مقوله پژوهش و استفاده از راهکارهای علمی برای رفع مطالبات مردم، اضافه کرد: متاسفانه نگرش و فاصله ادارات و مدیران با پژوهش زیاد است که باید کم شود.
وی با یادآوری فعالیت 384 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در گنبدکاووس تصریح کرد: این تعداد پزشک نیز ظرفیت خوبی برای ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه هستند که بایستی از آن استفاده بهینه تری شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.
/3039/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.