به گزارش ایرنا، هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم که از 12 اردیبهشت به نام روز معلم و سالروز شهادت آیت الله مطهری در تقویم ایران به ثبت رسیده ، یادآور جایگاه والای علم و دانش و مقام والای استاد و معلم در تفکرات و اندیشه های اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است .
هفته بزرگداشت مقام معلم ، فرصتی مناسب برای معرفی هویت و نقش معلم در تربیت فرزندان این مرز و بوم است که باید آن را ارج نهاد و یاد همه معلمان تلاشگر به ویژه پنج هزار معلم شهید ایران اسلامی را گرامی داشت.
نقش مهم معلمان در سلامت ، سعادت و تعالی جامعه بر کسی پوشیده نیست هر جامعه ای طالع خود را در چگونگی کار معلم می بیند و او را اولین و آخرین امید در تربیت و پرورش نسل اینده ی کشور می داند.
در این مرز پر گوهر معلمان با دلسوزی و فداکاری از جان و دل زحمت می کشند تا نسلی تربیت شده و سالم به جامعه تحویل دهند
معلمان با صبر، حوصله و متانت اخلاق سرمشق پاکی و راستی و نمونه ی یک انسان کامل و صادق برای فرزندان در کلاس های درسشان به تصویر می کشند.
معلمان کشورمان همواره با وجدانی پاک ، رفتاری پسندیده و مهرآمیز در کلاس های درس با همه مشکلاتشان حاضر می شوند تا فرزندان ایران تحت پوشش چرخه تعلیم و تربیت قرار گیرند.
وقتی در جامعه ای شغل معلمی را هم طراز شغل انبیاء می دانند چه عزت و حرمتی بالاتر از این می توان بر معلم نثار کرد.
روز معلم مناسبت ارزشمندی برای یادآوری مسئولیت خطیر فرهنگیان در امر تعلیم و تربیت است و این مهم، بیانگر اهمیت ویژه مقام معلم به عنوان زیر ساخت فرهنگی، تربیتی و علمی جامعه است.
رسالت خطیر معلمان و دغدغه همیشگی آنان فراهم کردن بستر صعود انسان ها و ترویج کرامت و ارزش انسانی است چرا که هیچ جامعه ای بدون داشتن نسلی دانا نمی تواند به اهداف خود برسد.
امروز معلمان در چهار گوشه ایران ، پرچم پرافتخار دانایی، توانایی، پیشرفت، رشد و خودکفایی جامعه را در ایران اسلامی به اهتزاز درآورده است .
تربیت و تعلیم فرزندان امروز که پدران و مادران فردای کشور هستند با مدیریت آموزش و پرورش و معلمان رشد پیدا می کند.
در عصر حاضر، نقش معلم در تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگارانه و تامین بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانش‌آموزان برای امنیت جامعه نقش بسزائی دارد.
معلمان ناجیان انسان از جهل و نادانی اند که از این قشر تاثیرگذار می توان به عنوان کارگزاران اصلی تعلیم و تربیت در جامعه یاد کرد.
مدرسه خانه دوم دانش آموزان است که نقش مادری آن بر عهده معلمان است زیرا در این کانون مهم است که استعداد ها ی دانش آموزان کشف و شکوفا می شود و همچنین مدرسه مرکز تمرین آداب اجتماعی، کانون بروز خلاقیت ها و کارگاه ساختن شخصیت نسل هاست.
پس از پیروزی انقلاب ‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.
شهید مطهری در روشنگری اقشارمردم به ویژه قشر فرهنگی جامعه قدم‌های اساسی برداشته و آثار عمیق این معلم ارزشمند در احیای فکر دینی اصیل و بی پیرایه و منطبق با نیاز روز جامعه در حال گذار ما بسیار مؤثر بوده است.
نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند.
معلمان فرهیخته ما در راستای ترویج فرهنگ ناب اسلامی و همچنین فرهنگ تولید، مصرف، اخلاق‌مداری می‌توانند نقش آفرینی بزرگی را داشته باشند.

** معلم تمدن ساز است
مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت : آموزش و پرورش آینه ی تمام نمای آینده کشور است و شادابی و نشاط جامعه در حول محور معلمان با انگیزه می چرخد که در راس این هرم معلم قرار دارد چون تمدن ساز است.
سالار قاسمی اظهار داشت: جایگاه معلمان به ویژه معلمان ابتدایی در نقش پذیری و الگو برداری دانش آموزان بی بدیل و تاثیر گذار است و تبیین جایگاه معلمان از نگاه حاکمیت می بایست توسعه محور باشد.
وی بیان داشت : تربیت معلم سر منشاء تربیت نسل هاست و معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است .
وی تصریح کرد: هویت بخشی به آموزش و پرورش توسط معلمان خوب صورت می پذیرد و امروز معلمان خلاق و مبتکر می توانند در جایگاه آموزش و پرورش تاثیر گذار باشند.
قاسمی ادامه داد: آموزش و پرورش یک دستگاه حاکمیتی است و همگان باید در این راستا حرکت کنند و بر این اساس تمامی برنامه آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین و ساحت های شش گانه آن و گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری تبیین گردید در آموزش و پرورش البرز در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه معلم البرزی عنوان جلوه های ویژه معلمی کشور را به خود اختصاص داد ه است ، اضافه کرد: آمنه محمودی زاده آموزگار پایه اول دبستان مهندس مطهری واقع در کمالشهر از آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج است که با داشتن 2 سال سابقه کاری به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شده است که این رویداد مهم بیانگر عشق به حرفه مقدس معلمی و تپیدن قلب معلم برای توسعه کشور است.
وی با اشاره به اینکه پرورش خلاقیت ، بالا بردن قدرت تخیل ، قدرت حل مسئله ، تفکر انتقادی ، ایجاد شور و نشاط در دانش آموزان پنج مولفه اصلی معلم خوب است ، عنوان کرد: در فرآیند تعلیم و تربیت باید مدرسه ، مدیر و فعالیت های آموزش و پرورش خوب باشد تا نتیجه مطلوب باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز تصریح کرد: راه نجات کشور و سعادت و شایستگی هر ملتی در گرو آموزش و پرورش و در دستان با کفایت معلمان خلاق است.
قاسمی اولین ویژگی یک معلم خوب را پرورش خلاقیت دانش آموزان دانست و خاطرنشان کرد: عظمت دانش تنها با یادگیری نیست بلکه در کنار یادگیری و پرورش خلاقیت در دانش آموزان این عظمت معنا پیدا می کند.
قاسمی تقویت قدرت تخیل در دانش آموزان را از ویژگی های یک معلم خوب دانست و افزود: مولفه ای که ما باید توجه ویژه به آن داشته باشیم و به دانش آموزان بیاموزیم مشکلات و آسیب هایی است که پیرامون آنان وجود دارد تا توانایی حل آن را داشته باشند.
وی یادآور شد: پرورش تفکر انتقادی در دانش آموزان و ایجاد شور و نشاط و شادابی در مدارس از دیگر موضوعات مورد توجه در آموزش و پرروش است که باید به آن توجه کرد.
وی گفت: اگر این ویژگی ها در مدارس عملیاتی شود دانش آموزان مقاوم ، پایدار و محکم در برابر آسیب های اجتماعی خواهیم داشت که در این راه نقش معلم بسیار خطیر است.
وی تاکید کرد: معلمان مطالباتی دارند که به توجه و همدلی همه جانبه نیاز دارد.

** معلمان طلایه داران پیشرفت و تعالی
رئیس انجمن اسلامی معلمان البرز گفت : روز معلم یادآور جایگاه والای علم و دانش در نظام اسلامی است به گونه ای که از این قشر فرهیخته می توان به نام طلایه داران پیشرفت و تعالی یاد کرد.
منوچهر اتابکی افزود: هفته معلم فرصتی مناسب به منظور معرفی هویت و نقش معلم در تربیت فرزندان این مرز و بوم است.
وی خاطرنشان کرد: شغل معلمی جایگاهی بس رفیع و معلمان با رسالت پیامبر گونه شان مورد اکرام همگانند به طوری که بزرگ معمار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) فرمودند: ' معلمی شغل انبیاست '.
وی یادآور شد: بدون تردید مهمترین رسالت آموزش و پرورش که همانا تربیت نیروی انسانی خلاق، فکور، اندیشمند و متعهد به ارزش های دینی و اخلاقی است مرهون تلاش و کوشش معلمان گرانقدری است که با همت و سعی وافر خود آینده کشور را ترسیم خواهند کرد.
وی تصریح کرد: معلمان فرهیخته این استان با مشکلاتی که دارند در سنگر تعلیم وتربیت خدمت می کنند زیرا به حرفه مقدسشان عشق می ورزند.
وی با بیان اینکه معلمان در بخش افزایش حقوق و رتبه بندی نیاز به حمایت ویژه دارند، یادآورشد: کاهش مشکلات معلمان در فضای کاری و مالی به عزم ملی و حمایت همه جانبه مسئولان نیاز دارد.
وی تاکید کرد: معلمان در این هفته از مطالباتشان نیز سخن می گویند تا خواسته هایشان شنیده شود.

** معلمان ترویج دهنده ایثار گری در جامعه اند
نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: مدارس ایران کانون ایثارگری و ترویج سیره انبیا و اولیای الهی است که این رسالت مهم را معلمان در کنار مسائل آموزشی و مهارتی به دانش آموزان بر عهده دارند.
محمد جواد کولیوند بیان داشت: مدارس ایران اسلامی پنج هزار معلم و بیش از 36 هزار دانش آموز شهید را با پیروی از راه سالار شهیدان در هشت سال دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرد که در تاریخ انقلاب همانند ستاره می درخشد و ماندگار است.
وی با اشاره به اینکه شهدای گرانقدر امنیت ، عزت و شرف ملت ایران را تضمین کردند، خاطرنشان کرد: فعالان عرصه تعلیم و تربیت در گسترش و حفظ فرهنگ ایثار در جامعه مسئولیت مهمی را عهده دارند.
وی تصریح کرد: معلمان طلایه داران دانایی و آگاهی، در مسیر توسعه و تعالی کشور هستند که نقش آنان محوری است.
وی گفت: حفظ و تقویت جایگاه معلمان در جامعه از اهمیتی ویژه برخوردار است و دولت و مجلس در حمایت از آموزش و پرورش در سال 98 گام های خوبی با هدف کاهش مشکلات در این حوزه به ویژه در بخش نیروی انسانی و فضای آموزشی برداشته است.
استان البرز 50 هزار معلم شاغل و بازنشسته با 460 هزار دانش آموز دارد.
12 تا 18 اردیبهشت ماه به نام هفته نکوهداشت معلم نامگذاری شده است.
2819/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.