احمد حاج حسینی مسگر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که این کار به درخواست سازمان جهاد کشاوری قم صورت گرفت، اظهار داشت: این میزان آب با موافقت شرکت مدیریت منابع آب ایران و در مرحله اول با دبی هشت مترمکعب در ثانیه رهاسازی شد.
وی افزود: سازمان جهادکشاورزی میزان آب بیشتری درخواست کرده بود که به علت وضعیت کمبود منابع آب امکان پذیر نبود.
وی ادامه داد: رهاسازی آب از سد 15 خرداد هر سال با درخواست کشاورزان باغ های پایین دست استان قم که از حقابه های رودخانه استفاده می کنند رهاسازی می شود و امسال نیز این کار انجام شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم با بیان این که سال گذشته پنج میلیون متر مکعب آب در رودخانه قمرود جاری شد گفت: این حقابه، بخشی از خسارت های کم آبی و گرمای تابستان در باغ های استان را تامین می کند و باعث احیای زمین های کشاورزی و جلوگیری از انتشار ریزگردها می شود.
سد 15 خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله 5 کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه 30.54 متر و ارتفاع از روی پی 96 متر، طول تاج 320 متر و عرض آن در تاج 10 متر است. حجم آب مفید آن 165 میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله آبهای جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می شود.
این سد با بارندگی‌های فصلی کوهستان‌های اطراف شهرستان‌های دلیجان، نراق و جاسب نیز تغذیه می ‌شود و آب مورد نیاز شهرستان های دلیجان و محلات و توابع آنها و همچنین بخشی از آب شهر قم را تامین می ‌کند. همچنین مقداری از آب سد نیز به کشاورزان این منطقه اختصاص پیدا می ‌کند.
/8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.