محمود رئوفی فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به این که میانگین بارش های ثبت شده در استان قم در بلندمدت (30 ساله) 127.5 میلی متر بوده است، افزود: از ابتدای سال زراعی گذشته(مهرماه 1394) تا 24 خردادماه 1395، به طور میانگین 140.6 میلی متر بارش باران در استان ثبت شد.
وی اضافه کرد: این میزان بارندگی نشان می دهد در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، بارش باران 21 درصد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میانگین بارش در کشور 209.1 میلی متر ثبت شده است که میزان بارش ها در استان قم 39 میلی متر کمتر از بارش های کشوری می باشد.
رئوفی فرد با بیان این که میانگین بارش های یک سال زراعی قم در بلندمدت 129.3 میلی متر است، گفت: به طور میانگین میزان بارندگی یک سال زراعی در کشور، 236 میلی متر است که در استان قم هفت میلی متر کمتر می باشد.
وی گفت: شکوهیه، سلفچگان و کهک سه ایستگاه اصلی سنجش میزان بارندگی استان قم است که از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در این مناطق به ترتیب 145.9، 223.6 و 170.2 میلی متر بارندگی ثبت شده است.
وی افزود: در سال زراعی گذشته(ابتدای مهرماه 94 تا 24 خرداد 95) 118.5 میلی متر و در میانگین بلندمدت 135.9 میلی متر در ایستگاه شکوهیه بارش باران ثبت شده است که نشان می دهد میزان بارش های امسال نسبت به سال گذشته 27.4 و نسبت به میانگین بلندمدت 10 میلی متر در این ایستگاه افزایش یافته است.
رئوفی فرد اضافه کرد: همچنین در ایستگاه سلفچگان در سال زراعی گذشته 137 و در بلندمدت 169.2 میلی متر بارش باران ثبت شده که نشان دهنده افزایش 86.6 و 54.4 میلی متری بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته و میانگین بلندمدت در این منطقه است.
وی ادامه داد: در بخش کهک نیز در سال زراعی گذشته 144.8 و در بلندمدت 157.5 میلی متر بارندگی ثبت شده است که میزان بارش ها در سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته 25.4 و نسبت به میانگین بلندمدت نیز 12.7 میلی متر افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین بارندگی در سال زراعی جاری تاکنون در روستای فوجرد از توابع بخش خلجستان با 479 میلی متر و کمترین میزان نیز در روستای حسین آباد میش مست از توابع بخش مرکزی با 113.8 میلی متر ثبت شده است.
به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی قم، در سال زراعی جاری استان قم بعد از استان هرمزگان، دومین استانی است که افزایش بارندگی داشته است و با بارندگی های مطلوب در این زمینه رکورددار می باشد.
وی بیان کرد: میزان بارش ها در سال زراعی جاری نشان دهنده افزایش چشمگیر نسبت به سال گذشته و میانگین بلندمدت است، ولی با توجه به برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی و کاهش منابع آبی، این بارش ها جوابگوی خشکسالی های چند ساله استان قم نیست.
وی افزود: با توجه به قرار گرفتن استان قم در منطقه خشک و نیمه بیابانی، افزایش میزان بارش ها باید چندین سال ادامه داشته باشد تا سفره های آب زیرزمینی تغذیه مناسب شود و منابع آبی در این استان افزایش یابد.
رئوفی فرد با بیان این که در 30 سال گذشته تعداد سال های ترسالی در قم انگشت شمار بوده است، گفت: بارش های مقطعی نمی تواند خشکسالی های چندین ساله را جبران کند، ولی تا حدودی تاثیری مثبت بر افزایش منابع آبی به ویژه تغذیه منابع زیرزمینی می گذارد.
وی ادامه داد: به دلیل قرار گرفتن استان قم در منطقه گرم و خشک، در 80 درصد روزهایی که بارندگی در استان اتفاق می افتد، میزان بارش ها کمتر از پنج میلی متر است.
وی خاطرنشان کرد: یک پژوهشی در اداره کل هواشناسی استان قم در حال انجام است تا وضعیت بارندگی و خشکسالی این استان در سال های متمادی ارزیابی و تحلیل شود و در آینده نزدیک ارائه خواهد شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.