به گزارش ایرنا، احمد حاج حسینی مسگر روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب اظهار داشت: باید میزان فرو نشست در استان قم مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد بر اساس این اقداماتی را پیشنهاد کرده ایم تا در مناطقی از استان قم فاضلاب جمع آوری شود و به سفره های زیرزمینی تزریق شود.
وی افزود: در منطقه یک، چهار و هفت استان قم جمع آوری فاضلاب باید صورت بگیرد و این فاضلاب از طریق چاه های جذبی به سفره های زیرزمینی منتقل شود.
وی با تاکید بر این که در استان قم شاهد گسترش فرونشست زمین هستیم گفت: طبق مطالعات صورت گرفته در سال 1380 حدود 25 سانتی متر در قنوات فرونشست رخ داده است و با بررسی های انجام شده این فرونشست ها رو به گسترش است از این رو نیاز به مطالعه های دقیق برای اندازه گیری فرونشست در منطقه های مختلف استان داریم تا بتوانیم اقدام های لازم را در این حوزه اجرایی کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم افزود: کاهش آب های زیرزمینی یکی از دلایل فرونشست است در همین راستا باید منابع آبی مدیریت شود تا مشکلاتی را در آینده به وجود نیاورد.
وی با اشاره به این که بستر رودخانه قم رود باید اصلاح شود گفت: نفوذ جریان های آب می تواند در کاهش افت آب های زیرزمینی نقش مهمی ایفا کند از این رو شهرداری با حذف بتن از کانال رودخانه کمک به جذب آب در سفره های زیرزمینی و فرونشست می کند.
حاج حسینی افزود: نصب کنتور بر روی چاه های کشاورزی باعث مدیریت مصرف انرژی می شود که با ادامه نصب کنترها شاهد کاهش مصرف آب و انرژی در بخش کشاورزی و صنعتی باشیم.
وی بیان داشت: کنتورهای هوشمند با نام فهام (فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) هستند که از راه دور مدیریت مصرف انرژی را انجام می دهد از این رو بیش از 600 حلقه چاه مجهز به نصب کنتورهای هوشمند شده اند که تعدادی نیز تا پایان امسال مجهز می شوند.
وی با بیان این که منابع زیرزمینی باید مدیریت شود گفت: برای مقابله با بحران کم آبی و رهاسازی حقابه ‌های زیست محیطی باید گونه ‌های مقاوم به خشکی و شوری، رعایت الگوی کشت مناسب با منطقه، ارتقا شاخص بهره وری آب کشاورزی با توسعه روش‌های نوین آبیاری، ‌اعمال مدیریت تقاضای مصرف آب در استان صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم تصریح کرد: برای احیا و تقویت منابع آب‌های زیرزمینی باید روش ‌های مناسب تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی، بخش سیلاب، آبخیزداری و آبخوان داری، نصب کنتور هوشمند حجمی آب و برق بر روی چاه‌ های دارای پروانه بهره‌ برداری انجام شود.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.